Inlägg från: CNorberg |Visa alla inlägg
  • CNorberg

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Junie2013 skrev 2014-07-0d 00:03:30 följande:

Är det någon här som har öppnat sparkonto åt era barn?

Vi pratar om att göra det men tycker det är svårt att veta vilket typ av konto samt vilken bank vi ska välja.

Är det någon som kan komma med tips på vad man tänka på när man öppnat sparkonto.

:)

Vi sätter undan barnbidraget i blandade fonder på handelsbanken! :)
  • CNorberg

Hej alla goa! Hoppas ni och era små har en fantastisk sommar!

Läser igenom alla svärmor och föräldraberättelser och det känns igen en del här också, träffas dock inte så ofta att jag känner att jag måste säga ifrån än iaf!

En fråga nu: min lille kille har aldrig sovit speciellt bra men iaf 5h + 2h ungefär. Nu har han börjat röra sig massor i sömnen och vaknar hela tiden då han helt plötsligt ligger på tvären i spjälsängen! Otroligt aktiv i vaket tillstånd också, någon som känner igen sig?

• CNorberg

Här har det inte sexats speciellt mycket heller och var livrädd första gången så jag sa åt mannen att han fick hantera mig varsamt och de gick bra trots allt. Var dock stel och fick ont så då tappade jag också lusten. Försökte igen och likadant men nu tredje gången testade vi en annan ställning och de kändes mycket bättre men de dröjer nog innan man blir så aktiv som innan och jag säger som ovan att mannen får ta det helt enkelt!

• CNorberg

Vi hade tänkt redan från början att det bara blir ett barn men ja det känns lite annat nu när man inser hur fantastiskt det är så vi får väl se... men i så fall dröjer de nog också några år

• CNorberg

Full rulle med planering av dop här också, den 30e augusti är det dags så bara två veckor kvar nu! Har skickat efter lite dukningsgrejor (som ballonger, sugrör, pompoms osv.) från ebay då vi ska ha mintgrönt och prickigt och inte klassiskt ljusblått. Kommer ha dopet klockan 11 och efteråt blir det smörgåstårta, kaffe och kakor!

På tal om varför man väljer att döpa så var det en självklarhet för oss båda. Min man tycker att det är en fin tradition och jag har haft många fantastiska minnen som aktiv i svenska kyrkans unga så både att gifta sig i kyrkan och döpa ligger nära hjärtat. :)  Men självklart kommer lillen att få gå ur om han skulle vilja!

Såg att nån hade frågat om klädsel. Jag kommer ha en prickig klänning som "matchar" temat!  Blir lite vintage/rockabilly stuk!

Hoppas allting rullar på för er alla fina mammor och trevlig helg!

• CNorberg
    peegasus skrev 2014-08-15 10:49:12 följande:
    Har du något tips på vad man kan söka på på Ebay? :) Vi ska ha namnfika för Saga i September och vill inte gärna ha de vanliga färgerna eller sakerna som finns i svenska butiker.
    Åh, jag tror jag sökte på färgen och sen klickade in på kategorier för fest/dukning. Sen har jag för mig att jag sökte på babyshower och vald färg också :)

• CNorberg
    LyCKa55 skrev 2014-08-19 22:33:05 följande:

Måste fråga er andra om amning, hur ofta äter era barn? Sixten har från ca 3veckors ålder ätit varannan timma och gör fortfarande det. Finns det nån annan som gör det? Känns som det man får höra är att de flesta äter kanske med 3h mellanrum osv. Är väldigt jobbigt eftersom man knappt hinner göra nåt imellan gångerna. Börjar bli trött på det. Trodde han skulle ha dragit ut på det nu, men icke.

Här var det varannan timme ända fram till nästan precis fyra månader, senaste dryga veckan har det varit 3h eller längre! :)
  • CNorberg

Det händer mycket här när man inte är inne på ett tag!  Jag gillar idén om träff, vore ju fantastiskt kul! :)

• CNorberg

Här har vi senaste månaden försökt få Theodor att somna själv och ja, det ger faktiskt resultat! Innan nattning så varierar det mellan lek och bus och mys och amning tills det börjar bli gnälligt och det syns att han är trött mellan 21-22. Då lägger vi ner honom i spjälsängen och ger honom tutte och snuttefilten. Han sprattlar en bra stund, ibland behövs lite musik och lite beröring men han somnar oftast inom en kvart. Viktigt att inte störa honom om han bara sprattlar, det gjorde jag i början men har nu lärt mig att han gör så ett tag :)

Vad gäller mat så ger vi bara smakprover än, (kryddmåttet). Men alltid kul att se reaktionerna av att något annorlunda kommer in i munnen. Kommer att köpa hem gröt för att smaka sådär efter fem månaders strecket tror jag.

Hade förövrigt dop i lördags och det var superkul, Theo gillade uppmärksamheten och var inte ett dugg gnällig i kyrkan! Sov dock gott dagen efter, hehe :)

• CNorberg
    Tussie skrev 2014-09-11 13:40:54 följande:

Jösses.. Vår gosse har sovit riktigt illa de två senaste nätterna, han som sover så bra annars. Inte börjat vakna och gråta som han borde utan halvvaknat och gnytt. Nappen har inte fungerat som den annars gör de få gånger han vaknar nattetid, utan måste då ta upp honom i min famn och hålla honom nära och mysa ett tag tills jag kan lägga ned honom igen. Aldrig varit med om det. Han har även händerna mycket i munnen när han vaknar sådär gnyendes på natten så det får mig att fundera på om det kan vara tänderna som verkligen är på gång nu. Har några av era små tänder på gång? Det är väl ganska tidigt än. Annars vet jag inte vad det är med honom men han var lite snörvlig på natten och hostade lite igår. Kanske är han på väg att bli sjuk.. :( 

Har haft precis likadant de senaste nätterna!  Tror att de är tänderna på gång här i alla fall för handen är i munnen mycket under dagarna också och han blir stimulerad när han få bita på "bitleksaker". Sömnen kommer nog tillbaka när de slutar klia/gör ont. :)
  • CNorberg
    kerstinsmide skrev 2014-09-16 21:13:33 följande:
    precis så vill vi få det till. En högtid. :) Det är verkligen ett privilegie att få rösta och då ska man banne med göra det. Min mamma har röstat 3 gånger i sitt liv. De 3 gångerna har jag varit på henne om att rösta. haha. (sen jag började förstå politik och själv fick rösta.)

Jag är då anti-SD, men vill observera att jag inte tror att alla som röstar SD är rasister. :) Om någon här inne skulle ta illa vid sig så ber jag om ursäkt! Men jag måste dela med mig av en rolig sak min fina bonus sa på valdagen. ^^

(Jag är ju då från Skåne och min lilla familj är born and raised i Dalarna)
    Haha, barn är för underbara!
  • CNorberg

Hej där! Ser att många av er haft bökiga nätter och ja, vi kan ställa oss på led. I dryga två veckor var det stök och tjafs när de skulle sövas och sen vaknade Theo minst 5ggr per natt. plus att han ville äta 2-3ggr. MEN. nu har vi infört en portion gröt på kvällen + amning och då har de vänt tillbaka igen, somnar gott i egen säng utan minsta gnäll så länge vi är i rummet och behöver inte äta förrän halv fem på morgonen igen. Så himla skönt. och vad en natt med bra sömn kan göra, de två veckorna utan sömn är som bortblåsta! :)

Sedan är de förkylningstider och de märks också på killen att han varit besvärad av detta vid sömn.

Ha det bra alla goa!

• CNorberg
    Sallysally skrev 2014-09-30 19:40:36 följande:

Ni som ger gröt. Hur mycket ger ni nu??

Vi ger en hel smakportion + amning. Kommer inom närmsta vecka att öka och förhoppningsvis blir det en hel portion när han är kring 6 månader :)
  • CNorberg

Länge sedan man tog sig tiden att gå in och läsa lite här... verkar vara lite upp och ner för alla här med både sömn och mat o.s.v. Våra bebbar har ju alla nu närmat sig eller klivit över 6-månaders strecket och när man läser så verkar det ju som att nu kommer verkligen allting hända, det ska vänjas vid mat, lära sig sitta, lära sig krypa, lära sig gå, utveckla språket, bli lite mer självständig, få en period där man blir blyg eller rädd ja jag tror verkligen våra små har mycket tankar i huvudet just kring den här perioden.

Vi har i ca 1 månad haft nätter från helvetet, eller i närheten i alla fall, där vi vaknat varje timme och fått stoppa i napp och vaggat om och hela tiden hör man bara "ja det är bara att härda ut". Men det är tufft, riktigt tufft när man är där mitt i allting och bara vill sätta sig ner och gråta, skrika eller ja sova för den delen. Tycker vi mammor är riktiga superhjältar som orkar med allting och fortfarande kan se till att barnen är lyckliga och trygga. All eloge till oss!
    Vi har härdat ut här hemma och försökt hjälpas åt massor och i går natt och inatt sov plutt som "vanligt igen" 5-6h i sträck + 2-3h. Så skönt, så värt allt slit när man ser att det vänder, får hoppas på fler nätter nu!
    Vet inte om det kan ha inverkan men vi började med mjölkfri gröt och välling för några dagar sedan, blir till att testa tillbaka till vanlig igen sedan om sömnen fortsätter att var bra för att se.

Nog om mig, för mig. Må gott alla superhjältemammor, ni är bäst!

• CNorberg

Theodor har gått igenom tredagarsfebern nu som det verkar, tre dagar med hög feber, en fjärde med lite lägre och idag kom utslagen. Stackaren har varit så matt och knappt velat äta, leka eller göra något alls. Skönt om de ger med sig på någon dag nu, vill ha tillbaka min buspojke så man slipper vara såhär orolig hela tiden!

• CNorberg

Välling fungerar bra här, allra bäst godnattvällingen från semper. Dock ingenting som får vår kille sova längre men skönt att han äter det mesta iaf :)

Hade lite ångest för att sluta amma för någon vecka sedan men nu har jag börja vant mig vid tanken och tycker det är roligare och roligare att se honom äta annat istället. :)

• CNorberg

25 år här, både jag och min man.

Vad gäller förskola så har vi sökt på den av de närmaste omkring som vi hört bäst om och som jag tycker ligger så otroligt mysigt i skogsområdet här bakom oss, dels då han kommer att fortsätta gå häromkring även senare under skolgång och så för att det är skönt att kunna gå och lämna/hämta.  Finns en hel del förskolor att välja på i området men ingen har bättre rykte så då gick vi på magkänsla.

Hur gamla kommer era vara när ni planerar att de ska börja förskolan?
    Theodor kommer att vara 1 år och 4 månader och det kommer förmodligen bli pappan som ska skola in honom, haha!

• CNorberg

Matschema här hemma:

mellan 6-7 amning
    klockan 9 gröt
    klockan 12 lite smak av mat och frukt + ersättning
    klockan 15 smörgåsrån, lite fruktpure + ersättning
    mellan 17-18 smak av mat + amning
    klockan 20 välling
    + eventuell en amning under natten men det är sällan.

... och jag hakar på er som sover skit. Hur orkar vi egentligen?
    Jag börjar bli smått galen, och på det börjat med minipiller så mer hormoner gör det ju kanske inte lättare.
    Ska iväg till mamma och pappa nu i helgen så vi får sova ut, ska bli så skönt!

• CNorberg
    BäbisSina skrev 2015-02-13 17:35:40 följande:

Är det någon mer som märker av 10-månaders utv-språnget? Här är det en massa gnäll och så sover han dåligt på natten. Lagom till att jag själv ska somna så ska han vakna och blöjbytena är utmanande. Sen så är han extra klängig.. Men samtidigt så går det framåt en hel del.. Går för fullt runt möbler oc med stöd av lådor och annat som går att skjuta framför sig. Han tar två-tre steg mellan möbler och ett tiotal steg till oss föräldrar så snart är det verkligen slut på lugnet ;D

Här är det också idel dåliga nätter med mycket gnäll, men sen ploppar det iofs upp en tand då och då också! Theo har varit lite mer klängig än vanligt men känns mest mysigt på nåt vis då han aldrig vill vara i famnen annars! Full fart bara
  • CNorberg
    kerstinsmide skrev 2015-02-11 18:37:56 följande:

ska era små få 1års present av er? :) isf Vad? :D

Här renoverar vi barnrum som förhoppningsvis blir klart tills det är dags för ettårskalas så vi tänkte nog mest köpa saker för att inreda det, typ lekspis och sånt som kommer bli använt sen framöver. :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet