garin skrev 2014-09-10 17:31:52 följande:
Detta har jag velat svara på länge men inte orkat/hunnit! Är iofs mkt jag velat skriva men inte blivit av... Sitter vid datorn nu också vilket jag gör typ en gång i månaden så det blir lite smidigare...
Noah har definitivt ändrat sömnbeteende senaste månaden. Eller ah, han har ju gjort det flera ggr sedan han föddes egentligen. Men mellan 3-4 mån så sov han 7-9 timmar i streck nästan varje natt. Sen när han blev 4 mån så har han börjat vakna igen, och läääänge. Gärna en timme per gång, ett par nätter har det varit katastrof och han har varit vaken både 2 och 3 timmar MITT I NATTEN.
Sen förra måndagen har han varit snorig för att i onsdags förra veckan få feber efter 5-månaderssprutorna, för att i lördags natt även få hosta. Så det har av förklarliga skäl varit lite extra stökigt senaste 10 nätterna... men så plötsligt "slänger" han in en bra natt här och var. Jag sover bara precis så att jag överlever, jag skojar inte. I snitt 3 timmar per natt, då oftast inte i streck...
Jag kan heller inte sova på dagarna,ett par gånger har jag lagt mig ner och blundat i soffan en förmiddag när Noah sovit, men det ger ibland även motsatt effekt och jag känner mig mer "förstörd" när det sen är dags att ta upp Noah igen...
Något som stundvis känns jobbigt är att jag inte ens kan sova på nätterna heller, även fast jag är jättetrött. Huvudet verkligen brusar av trötthet nästan varje kväll, men så kommer jag in i perioder då jag bara inte somnar!
Detta i kombination med att Noah då har börjat vakna med ca 3 timmars mellanrum. Samt vara vaken lääänge när han väl vaknat. Har mer att säga om min situation men den går lite hand i hand med det jag tänkt kommentera till peegasus sen så behöver kanske inte beskriva den mer nu...
Iaf, jobbigt det där med svärmorövernattningen och oförstående sambo! Fasen vad sur jag skulle blivit! Hur har det gått med det sen?
Nu har Johannes äntligen börjat sova lite bättre, kan ha att göra med att han har blivit bättre på att vända sig
Men det är inte lika länge som tidigare men det är iaf så att jag får sova och gör att jag blir trevligare mamma både på dagarna och på efterföljande nätter
så jag hoppas att även Noah passerar fasen och går tillbaka till att sova lite länge.
Svärmor kom och sov över lördag till söndag och trist att säga det men jag fick rätt, det blev så att hon störde min nattsömn trots att hon fick ligga och sova på nedervåningen där hunden inte skulle bry sig och jag inte borde vakna av hennes nattkissningar. Men på kvällen så gick jag och Johannes och la oss ganska tidigt, runt 20 och sambon och svärmor la sig senare. Lagom till att jag höll på att sussa in så skulle sambon lägga sig, han missade att plocka fram täcke osv så svärmor skriker på sambon och jag vaknar och blir klarvaken och ligger och stör mig ett bra tag, lyckas somna och en timme senare vaknar Johannes och sen var det varannan timme och både kl 4 och kl 5 tyckte Johannes att det var dags att LEKA, suck.. Jag låg kvar i sängen till länge trots att jag vaknade vid 6 och efter 8 ville hunden ut så då väckte jag sambon, vi låg och pratade en stund och han fick orden gå ut med hunden och gör en kaffekanna med minst 9 koppar sen så kommer jag ner. På frukosten och förmiddagen så fick jag bita mig i tungan MÅNGA gånger för att inte vara elak när hon skulle "sparka in öppna dörrar" och säga saker som jag sagt dagen innan som att de var hennes.. Nåja hon är inte hur hemsk som helst men ibland så är det mindre lämpligt att ha henne här. Sambon vet att nästa gång det blir så att hon vill sova över samtidigt som det är sömnsvårigheter så får de göra avkall och hon får komma över dagen.
Johannes hade iaf trevligt och fick en bok med djur.