Inlägg från: vår sommar |Visa alla inlägg
  • vår sommar

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Alla mammor som hel ammar.

Hur länge sover era bebisar?

Lilleman äter mer på dagen, kanske varannan timme, och på natten var tredje timme. Och de sa på BB innan vi åkte hem att han måste äta var tredje timme, att jag ska väcka honom om han sover längre.

Men nu sover han upp till 4 timmar på natten. Tror ni att jag måste väcka honom? Han är 4 veckor nu och är en stor kille på 4975g och 58,5 lång.

• vår sommar

Prata med BVC om jag skulle väcka han och hon tyckte han kunde få sova upp till 5-6 timmar om han ville det. Skulle ju va drömmen det att få sova 5-6 timmar.

• vår sommar

Ååå herregud för miniform.

Småbarnsfamiljens guld.

Inatt va första natten på nästan 2 veckors konstant skrik och gråt som det var en nöjd och glad kille som gott somnade redan vid 21.30. Har inte hänt att vi kunnat gått och lägga oss innan 01.00..

• vår sommar
    LyCKa55 skrev 2014-05-21 16:29:16 följande:

Vi har precis börjat med det också. Verkar funka helt okej. Igår som egentligen var första dagen vi körde det fullt ut så va han jättelugn och mådde bra hela dagen. Idag har det varit gnälligt igen o för nån timme sen gallskrek han av magknip, men så glömde jag ge honom det innan sista amningen. Hoppas det var pga det så att det faktiskt funkar när han får det o att inte gårdagens flyt bara var tur
    Det va första dagen för oss också igår.

Ger honom dock inte varje gång då han gärna äter ofta på dagen så han får kanske varannan gång på dagen och varje på natten tänkte jag testa med och än så länge så funkar det :)

Och vad mycket jag har hunnit gjort idag,

En utvilad mamma betyder storstädat, tvättat, sorterat bort för små bebiskläder och har tillochmed hunnit äta.. :))
  • vår sommar

Vi håller oss mest inomhus på dagarna när det är som varmast och tar promenader på morgon och kvällar.. Har bara body på honom nu och en tunn bomullsfilt över benen.

Har en termometer i vagnen också. ( en sån man ser ute och innertemp med för att se vad varmt det är i vagnen)

Och det blir verkligen varmare än vad jag kunde föreställa mig.

Ikväll så är det 17 grader här och han har pyjamas, filt och locket och det är ändå 28 grader i vagnen.. Hade jag inte haft tempen hade jag säkert haft en fleece filt också.

• vår sommar
    Ladygum skrev 2014-05-28 20:40:03 följande:

Långärmad body, byxor, strumpor, ev. mössa och en tunn filt. Det där med eventuellt mössa beror på att vi frågade på BVC och då sa de att när de ligger skyddat i vagnen behöver de inte ha det. Bara när de kommer upp ur vagnen. Vi har bara mössan på i vagnen om det är kallt. Någon här i tråden (?) tipsade ju om att lägga en termometer i vagnen. Ingen dum idé! 17 grader ute, 28 i vagnen? Läste jag rätt?
    Ja det blir varmare i vagnen än vad man kan tro.

Jag har en tunn body, tunna byxor ( om det är varmare än 20 grader kör vi utan) och en tunnare mössa om det är blåsigt ute. Annars ingen och en tunn filt.. Varvar med locket på vagnen beroende på hur varmt det är.

Är mer rädd att han ska bli för varm. (Han är så himla varm i sig själv, han blir alldeles vansinnig om han har för mycket kläder på sig)
  • vår sommar
    garin skrev 2014-05-29 12:34:30 följande:

BäbisSina, Åh vad jobbigt, beklagar sorgen över din goa fina hund! <3

Skönt att lillkillen växer så det knakar iaf! Jobbigt att vara ensam så mycket med de små men det går :)

Min sambo kommer hem varje kväll men har långa dagar. Ofta får han fortsätta göra jobb hemifrån både kvällar och helger, det om något är frustrerande när han är hemma men inte tillgänglig... :/ men igår skickade hans kollegor hem honom redan kl 18...

Det som jag i så fall skulle tycka vore skönt om jag var helt ensam med bebis dygnet runt är att då hade jag inte behövt känna mig nervös eller stressad om det blivit lite skrik sena kvällar eller på nätterna. Samt att jag kunnat samsova med lillen i vår säng, får inte riktigt plats alla 3.... Vi har rätt liten lägenhet med så man kommer liksom inte undan någonstans.

Lillkillen blir 8 veckor idag och jag vet inte om jag känner mig ett dugg klokare på honom! Kärleken växer för varje dag, trodde inte det var möjligt att den kunde bli starkare... Men det sätt som funkar ena dagen är totalt uteslutet nästa. Jag är dålig på att tolka vad han vill. Hör inte skillnad på hans sätt att gråta. Eller jag kan höra skillnad, men vet inte vad han vill. Det enda som funkar är bröstet, om ens det ibland. Nu har han varit extra gnällig och skriker mer och högre än vanligt de senaste dagarna. Han befinner sig i ett utvecklingssprång nu verkar det stämma in på, men det där med snuttandet hit och dit på bröstet har alltid varit så! Det är som at han bara vill småäta och blir sen inte tillräckligt mätt för att komma till ro. Han sover extremt lite, max 3-4 timmar utspritt över dagen och typ 3-4 timmar i sträck på kvällen/natten. Han går aldrig söva om efter att han vaknat de gångerna han sovit bra mitt på själva nattimmarna eller tidig morgon. Svårt att förklara. Men sover han typ 23-02 så går det möjligen söva honom på 1,5h så att han sover 1-2h till, men vaknar han kl 4-5 på morgonen går det inte. Därför har jag nu trots bökande med amningsnapp osv infört liggamning! Då slipper jag iaf gå upp och springa hit och dit. Men man ligger sjukt obekvämt men det går iaf slumra lite grann även om kroppen är helt död sen..

Jobbigt kan också vara om lillen behöver rapa eller spyr men den saken märks iaf om han är obekväm över, och jag har lagt en filt över lakanet så blir det bra.

Funderat på om man skulle börja övergå till flaskmatning, men vet inte vad det skulle lösa riktigt. Känns som det finns för och nackdelar med båda grejerna.. Man kan turas om mycket mer men jag måste ändå ta nätterna. Lillen äter sakta även ur flaska, och jag gillar faltiskt att amma men blir jobbigt att inte veta examt hur mkt han fått i sig från gång till gång. Kan tycka att jag ammat hela förmiddagen tex, så verkar lillen ändå hungrig sen. Och det småätandet som då gärna blir är jobbigt dels för mig att krångla med amningsinlägg, sölig napp på, av, skölja, sterilisera, osv.. Och dels för hans lilla mage som får jobba hela tiden. Han verkar väldigt besvärad av magen nu de senaste 2 veckorna. Börjat med lite minifom sen igår men man ska ge innan varje måltid, men han har ju inga konkreta måltider utan jag skulle antingen få ge typ 20ggr om dagen eller typ en hång bara för de dagarna jag tycker att han inte gör annat än ligger vid bröstet...

Min Lill kille får också miniform och vill gärna amma HELA dagarna. Jag har hört att miniformen finns kvar i magen i 2 timmar så jag ger inte inför varje gång utan ger honom då istället till exempel om han vill äta 12 så får han miniform och så kanske han vill äta igen vid 13.30 så då ger jag inget..

Det funkar på honom iallafall, ni hittar säkert ett smidigt sätt för er också.

Det är iallafall fruktansvärt skönt att slippa gallskriks kvällarna.

Nu kan han gnälla lite men det är oftast bara att byta ställning så är han nöjd igen. Inte alls som det va innan miniform då han skrek non stop otröstligt från 21 tiden fram till 01 tiden..
  • vår sommar

Jag behöver också tips på present.

Vi har vår första förlovningsdag på söndag.

Vi valde den 1 juni förra året för då skulle vi fått vårt första barn egentligen.

Vad har ni gett er gubbe för nått när ni har firat förlovningsdag??

• vår sommar

Vad är framfall egentligen? Har hört att man kan få det men aldrig förstått mig på det.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet