Eveluskan skrev 2015-01-17 10:17:58 följande:
Åh jag tror inte att Bastian har fått adhd :) jag själv har inte det. Men jag var så förbannat arg som barn så det var vad man sa att jag hade, är dock aldrig utredd. Det går liksom bara lite i generna att vara så explosivt arg.
Jag hoppas också själv på diverse utvecklingsfaser och mentala hinder som kan tänkas vara anledningen till lillens besvärande utbrott. Men jag börjar ju undra och grubbla när dessa utbrott skiljer sig så från hans "vanliga" arga utbrott.
Hur som så är det jobbigt, tänk att våra små inte är så små och är det någon som har börjat reflektera över att snart kommer första trotsen? Den brukar väl landa vid ett års ålder?
Tusen tack till dig och dina gulliga ord!
Ah då missförstod jag :)
Jag har varit så arg/ledsen och nästintill deprimerad så länge jag kan minnas, har agerat utåt och försökt visa upp en så tuff utsida jag kunnat medan mitt inte skrikit rakt ut. Minns texterna i mina dagböcker och den dagen mina småsyrror hade högläsning ut en (som de brutit upp) så mamma hörde det, önskar nu att jag gått till en psykolog då som mamma föreslog, för jag tror det hade kunnat vara bra men jämt vill man bita ihop och visa sig så jävla stark.
Har sen jag var 9-10 år önskat att jag ska dö, nu har det ju såklart blivit bättre men kan än idag fundera på om inte allt skulle vara bättre om jag inte fanns.
Iofs kanske det funnits förklaring till mitt beteende (äldst av fyra systrar, en pappa som varit alkoholist och därmed fått växa upp i förtid för att hålla koll på syrrorna då vi varit hos honom) men redan innan föräldrarna separerade hade jag dessa känslor/ilskan.
Kan ofta känna att jag inte riktigt passar in någonstans och känner mig lätt lite utanför och sen ilskan när jag blir arg (snarare exploderar). Klarar oftast att behärska mitt humör bland okända/jobb osv men när vi är hemma exploderar jag - sambon tycker dessutom att det är "roligt" (enligt hans egna ord) så han provocerar mig ofta så jag är på gränsen, och som du beskriver då blir jag så slut efteråt och känner mig rätt tom.
Jag önskar precis som du att man kommer kunna förhindra att barnen får dessa känslor/inre ilskan. Jag ska verkligen göra allt jag kan för att pigan ska få vara en glad och lycklig unge där det största bekymret är att typ Barbiedockan tappat ett ben <3 men allra helst av allt hoppas jag att hon kommer känna att hon kan berätta för mig om hon mår dåligt och inte bär det inom sig.
Ohja, trotsen ska bli "spännande" när den kommer :/ men samtidigt får man fortsätta mantrat - Det bliiiiir bättre sen (haha).
Du ska se att Bastian säkert kommer bli en superglad unge men kanske med lite mer temperament (men det är ju bara ett friskhetstecken) för du är som andra Evelina säger medveten och det kommer nog göra mycket :) blir nig bättre sen när de även kan prata och uttrycka sig lite mer om vad som inte är bra osv än är det mycket frustration i de små när de inte kan förklara sig och inte kan göra vissa saker.
<3 <3