Inlägg från: Eveluskan |Visa alla inlägg
  • Eveluskan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Evelina04 skrev 2014-05-09 12:06:41 följande:

Jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen! Om i alla fall Något kunde få vara bra! Min kropp har helt gett upp! Mina knän värker (gammal träningsskada), min axel värker (gammal jobbskada och lillen tröstas i stort sett bara av att man guppar han upp och ner = döden för axeln), min rygg gör såå ont, mina fogar har inte läkt så dom värker och värker, mina bröst gör så ont att jag knappt kan ha lillen på bröstet för att rapa honom, jag fick ett stygn långt upp på insidan av blygdläppen och jag är rädd att hon träffa en nerv eller så för det gör jätteont i min klitoris när jag ställer mig/sätter mig/får minsta tryck mot den. Som om inte allt det tar mycket energi så får jag sova typ 2-3 timmar/dygn. Lillen har bara haft ett par bra nätter med 3-4 timmar sammanhängande sömn sen han kom. Och 90% av hans vakna tid är han ledsen och gråter och skriker så jag har migränliknande huvudvärk. Jag vet inte vad jag ska göra! Jag känner mig så fruktansvärt dålig som inte har energi och ork att trösta min egen son, just nu gråter jag nästan lika mycket som han... Jag tycker synd om min sambo som kommer hem från jobbet och har två stycken att trösta. Lillen somnar alltid vid bröstet men vaknar och gråter när jag ska ta upp och rapa honom eller byta blöjan. Hur länge orkar man ha det såhär?!?!?

Bf 19:e april 2014
    Massor av styrka till dig, vilken kämpe du är! Men får verkligen perspektiv på saker och ting när man hör om er tjejer här, jag ska verkligen inte klaga. Tänk vad bra om vi hade kunnat hjälpa varandra mer praktiskt! Mina tankar går ut till er alla som uppenbart kämpar er igenom vardagen. Kram på er!
  • Eveluskan
    elyse skrev 2014-05-08 21:46:28 följande:

Här här ni en som fått någon slags post-depression. Satt och grät och ville faktiskt bara dö för några dagar sedan. Nu är min mamma här och hjälper till samt att svärmor och svägerska backar upp när maken jobbar. Så kan det gå... Men jag förstår faktiskt att det inte är så konstigt att jag drabbats; förlossning som avslutades med sugklocka, ont som f*n av ett hematom, kateter p.g.a. en helvetes urinvägsinfektion, livmoderinfektion som inte botades på en utan två antibiotikakurer. Feber och frossa. Får se om jag vågar mig på fler barn i framtiden. Lilla Dahlia är i alla fall helt OK och oftast ett väldigt "enkelt" barn. 

Jag kommer nog inte att skriva här så ofta. Men det gissar jag gäller oss alla - man har inte tiden man hade förut, eller hur? ;)

Åh stackare. Jag som tycker att min baby blues är frustrerande jobbig! Den verkar ju inte vara någonting ijämnförelse med vad du går igenom just nu. Skönt att höra att du har ett stöttande nätverk runt omkring dig. Mitt stora tips är att ventilera allt och alla känslor, det kan kännas befriande. Lycka till och massor med kraft till dig!
  • Eveluskan

Åh jag börjar bli lite frustrerad på min lilla prins, han hänger i mina bröst hela tiden. Men han snuttar bara i typ 5min åt gången och sen somnar han och när han väl vaknar så vill han bara snutta igen, nästan som om han somnar ifrån maten och sen kommer på sig med att vara hungrig när han vaknar. Mina bröst är ofta så urpumpade så det känns som om jag har två skinnpåsar till tuttar. Varför gör han så här? Jag blir tokig.

• Eveluskan
    misspethunia skrev 2014-05-19 13:15:53 följande:

rpl: Har du kvar ditt problem med att inte känna att du är kissnödig? Har du pratat med nån om vad det kan bero på? Mitt kvarstår så jag har kontaktat min mvc-BM idag, väntar på att hon ska ringa tillbaka. Vill ju ha bekräftat att det är "normalt".

Spännande att höra vad du får för svar, jag tycker inte heller att jag har samma känsla kvar när jag blir kissnödig. Återkom gärna med råd
  • Eveluskan

Åh nu vet jag varken ut eller in, lillgrabbens har haft panik-skrik i tre dygn nu. Han snuttar och tuttar hur mycket som helst och känns aldrig nöjd. Nu jag jag honom en flaska för två timmar sedan och det var som att trycka på en knapp och min bebis var tillbaka. Han såg helt plötsligt nöjd och tillfreds ut och så har han varit sen dess.

Jag ska till BVC imorgon och ska prata med dom då, vill inte sluta amma helt men det verkar ju onekligen som att han blir bättre mättad av ersättningen än bröstmjölken.

Hur gör ni andra? Kör ni antingen ena eller andra? Eller går det att köra lite 50/50?

• Eveluskan
    Enlängtan skrev 2014-05-20 03:13:24 följande:

Inatt känner jag mig helt på bristningsgränsen... Ungen vägrar sova eller hon sover men så fort jag lägger ner henne och ska sova själv så börjar hon leva om och ska snutta på mig (vilket jag avskyr men hon vägrar ju ta napp)... Sen somnar hon till och så börjar det om - hon verkar dessutom inte ha magknip heller utan är bara allmänt missnöjd och vill att jag ska sitta och vagga henne i olika ställningar och fine det jade jag ju kunnat göra om det inte vore för att jag är rädd att somna själv med henne i famnen och tappa henne.

Har varit såhär under nätterna en längre tid nu, på dagarna sover hon som en ängel och en bomb skulle kunna gå av bredvid henne utan att hon skulle vakna men nätterna är ett helvete och jag kan knappt andas så är hon vaken och jag får ångest när det närmar sig natten. Men saken är den att jag inte kan sova under dagarna heller för då har jag blivit så övertrött så jag är pigg.

Inatt hade jag kunnat lämna ut tjorvungen i skogen eller vad som helst vara hon hade kunnat bara tyst och sova. Jag var tvungen att sätta henne i ett annat rum och stänga dörren så jag fick äta något i lugn och ro.

Nu sitter jag här och känner mig som världens hemskaste och sämsta för de känslor man har när det är såhär med flera timmars strulande - seriöst känner jag att jag skulle kunna lämna bort henne då hon är såhär... Och sen under dagen har jag dåligt samvete för hur jag kunnat tänka så om min lilla ängel som är så lätthanterlig och sover så sött.

Blä man känner sig ju knäpp och som världens ensammaste smile4.gif

Jag kan helt förstå hur du känner, man vill bara ge upp och kasta in handduken såna nätter. Och det är helt normalt att känna dig som du gör, men kom ihåg hur grym du är som kör på! Det är riktigt starkt och precis så som grymma morsor gör. Vräk ur dig allt här och försök sov när liten sover, sen så kommer du snart igen. Styrkekram på oss alla kämpande mammor!
  • Eveluskan
    misspethunia skrev 2014-05-20 19:07:31 följande:

Efter nattens händelse har jag nu ångest inför kommande natt. Fattar inte hur jag ska kunna slappna av och sova. Har fram tills nu varit rätt så lugn vad gäller oro för psd, men det lugnet känns långt borta nu.
    Är ni lika nojiga som jag? Om inte, hur gör och tänker ni för att släppa oron?
    2 bebisar i min närhet har drabbats av psd så jag misstänker att jag är påverkad av det.

Jag tycker att du ska låta dig själv vara orolig men att hela tiden påminna dig själv om varje dag och natt som passerar och går bra. Jag kan vara tokigt orolig och då sitter jag ofta och bara tittar så han andas och har det bra. För mig är just det det viktiga att hela tiden konstatera att han faktiskt har det bra då brukar den värsta oron släppa lite. Kämpa på, du ska se att det går bra och att du får sova ikväll igen!
  • Eveluskan
    Mary 562 skrev 2014-05-22 09:59:32 följande:

Är det ingen annan av er som provat bärsjal? 

En Guldklimp! flicka på 5070gr, 56 cm! <3
    Jo jag använder bärsjal, jätte bra när liten bara vill vara super nära och att vi ska vara uppe och gå. Han brukar somna på stört i den, efter lite obligatoriska gaser förstås
  • Eveluskan

Milda Matilda vad jag tycker det är svårt med bebis i denna värme, idag var det 25-30 grader varmt och vi var ute hela dagen. Har nästan inga kläder på honom och sen en bomullsfilt och jag tycker att han känns så jätte varm ändå. Hur klär ni er era små ute nu? Några tips?

• Eveluskan

Här har vi redan sexat loss flera gånger och det har gått fin fint. Första gången så blev jag lite ledsen för ingenting kändes som innan, det gjorde verkligen inte ont men det var nästan så att det kändes för lite ;) efter det så är det regelbundna knipövningar som gäller och redan en vecka senare så var det bättre. Så kör hårt brudar, för även om saker och ting inte kändes som förut så var det underbart härligt att få vara lite vuxna och nära igen

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet