Inlägg från: BäbisSina |Visa alla inlägg
  • BäbisSina

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Åh, Tussie vilken kämpe du varit - under de första två
    veckorna tänkte jag ofta att det här hade inte gått själv. Sambon var borta två kvällar och det var jättejobbigt även om jag har en rätt snäll bebis. Nu när vi har börjat få in rutinerna så funkar det bättre med att sambon både jobbar och är borta på kvällar/nätter. Men man får ju prioritera vad man ska göra och ha lite ungefärliga hålltider på allt.
    Dixiechick - vi har en kronan city med mjuklift och än så länge är jag helnöjd. Jag har dock inte hunnit använda den mer än några hundpromenader, men den tar sig fram bra både på asfalt och på stigar med rötter och stenar. Tack vare att det är hjul med luft så verkar det vara en behaglig färd för bebisen trots alla gupp. Den är även försedd med (låsbara) svängbara hjul fram så den är smidig även i trånga utrymmen. Mjukliften är lätt att lyfta ur och enda nackdelen med den är att den är ganska smal. Justerbart handtag och smidig varukorg (även om jag inte har testat den speciellt mycket). Smidig att fälla ihop och eftersom det är en city så är den liten. Egentligen skulle vi köpt en duo/s men då var det slut i lager så det blev en city och jag är nöjd med det.

• BäbisSina

Myckey svammel men.. Ang. hundpromenader så funkar det bäst för oss med bärselen, men det belastar bäckenbottenmuskulaturen lite för mycket så inga långpromenader med den än. Johannes somnar på stört både i selen och i vagnen när vi är ute på promenad så för han är det nog vilket som.

Iof så blir det ju inga direkta långpromenader övh, 30min i sävlig takt.. Börjar lessna på att vara tvungen att ha bindor, det om något är skavsårsgrundande.. Men men man får väl vara glad att det snart är över.

Ni som har börjat med era mammagrupper, hur tidigt började de? BVC har bara frågat om jag är intresserad. Och har någon av er varit iväg till öppna förskolan? Jag funderar ev på att gå imorgon men det kanske är för tidigt, men jag börjar bli trött på att sitta hemma själv på dagarna med bara bebis, hund och tv som underhållning.
    Som sagt mycket svammel, men nu har jag tid att skriva..

• BäbisSina

Tycker synd om er alla som bara får sova 1-2h i stöten per natt, vi har tur som får iaf en längre period då han sover själv och sen en längre period då han sover på/precis bredvid mig eller tja det är iaf så de flesta nätterna. Igår natt så var det fullt liv efter kl 3 och igår så var det en hel del inplanerat. Hundpromenad, bvc och tur på stan, lunch, hundpromenad, vila, veterinärbesök och sen var det kväll och inatt så sov vi hela natten upphackat i 2 pass 22-02,03-06, tror att alla i familjen var utpumpade efter dagen.
    Bvcbesöket gick bra, 25dagar 59cm och 4690g, turen på stan gick bra, sen så skulle vi till veterinären och eftersom det är min hund så ville jag ta honom så då fick sambon sitta med Johannes i väntrummet - det gick bra i ungefär 45min sen så var det dags för käk, tur att jag hade amningskläder på mig.
    Sen själva vetbesöket gick väl sådär, hunden har problem med magen och på grund av det kan han inte äta den smärtlindrande medicinen han behöver för sina leder så han har ont av det och eftersom han inte kan ta tillgodo maten så har han tappat muskler som skyddar lederna (problemen har självfallet kommit senaste månaden när det är en hel del annat att tänka på också). Så igår så startade vi upp en utredning på magproblemen och försöka få ordning på det för att få ordning på allt det andra. Förhoppningsvis så löser det sig, känner mig inte riktigt redo för att han ska bli ännu sämre.Gråter Det var iaf inget synligt i buken på röntgen.

• BäbisSina
    Fidelisen skrev 2014-05-21 09:23:55 följande:
    Hur är era småttingar i magen?
    Vår lilla tjej har nu lyckats, vid blöjbyte, bajsa ner både mig och maken. Hon är riktigt lös i magen och bajsar med kraft så det har kommit lite varstans vid dessa olyckor.

Bajset är ju rätt rinnigt, vi hade också några tillfällen då han både valde att bajsa och kissa vid blöjbyte. Nu är det ett tag sen, jag vill ju tro att det är för att man har lite mer koll på hans bajsningar iaf så väntar vi en liten stund efter han börjat prutta just för att slippa att bli bajsad på Kisseriet får man blocka med att öppna blöjan så det kommer in luft och sen lägga på igen och sen göra klar nya blöjan under tiden och sen ta av blöjan, oftast slipper man att bli kissad på.
  • BäbisSina
    Bumblebee92 skrev 2014-05-23 09:49:22 följande:
    Åååh! Vet inte vad jag ska göra. Vaknade halvt på fel sida redan vid 6 imorse. Somnade om och vaknade vid 09. Har fått ett sms av sambon. Han måste typ åka iväg på jobb. Han har blivit varslad och kommer få avgå i juni. Men nu har firman fått jobb i en ort 3 timmar bort. Vilket betyder att han isåfall kommer vara borta hela dagarna och nätterna mån-Tors. Jag är inte alla glad och vet inte vad jag ska ta mig till. Isåfall jobbar han "bara" till semestern. Men det är ju ca 1,5 månad! Det är nog jobbigt för mig att ha joline mesta tiden av dagarna och nätterna. Hur ska jag klara av att ha henne 24/7 mån-tor?!....
    Har ju ingen familj eller något här som kan hjälpa mig med avlastning heller. Har ju några kompisar. Men dem är väldigt få, typ 3 st. Och dem har ju ändå sitt liv och familjer.
    Hur ska jag klara mig om hon typ gallskriker? När hon spyr ner sig själv totalt och när hon måste bada? Alla såna saker som vi normalt hjälps åt med. Laga mat är en omöjlighet om jag har en "dålig" dag och måste bära på henne helatiden.
    Han snackar om att han kan ta henne när han kommer hem. Men va fan, han klarar ju inte ens av att ha henne två nätter (helgerna) i veckan! Dessutom kommer han inte känna till hennes rutiner om han är borta så ofta och länge....

Jag är inte alls glad och vill bara gråta :(
    Fy vad drygt, samtidigt så är det bra att han får jobba. Du klarar ju redan av det mesta av tiden, bada och annat går att göra själv även om man måste förbereda lite mer när man är själv. Man klarar mer än man tror men man kanske måste prioritera bort saker.
    Du kan inte åka ner till din familj så att du är där någon vecka, ni kan ju åka ner när han är ledig och sen åka upp nästa lediga helg. Visst att han får åka tur och retur två helger, men lite får han väl offra. Laga matlådor när han är hemma så att du har någon form av mat som går enkelt att fixa när hon har dåliga dagar. Tycker hon om att sitta i bärsele/bärsjal? Underlättar en del i varje fall om man måste bära på barnet.
  • BäbisSina

Suck, vilken skitvecka.. Sambon har varit borta/är borta mån-ons lunch och nu tor-fre eftermiddag och natten till tisdag så började min hund (som har haft problem med magen och under en tid haft en viktnedgång och efter senaste vet.besöket vägrat äta, 10d då vi fått truga i honom sådant han tidigare slukat) må ännu sämre. Så direkt efter veterinären öppnat så ringde jag dit och fick akuttid på förmiddagen så efter vi hade varit hos bvc för läkarundersökningen så åkte jag till vet. Vid vägningen så visade det en viktnedgång på 5kg på 10dagar. Sen kunde han knappt komma upp från vågen (vikten han tappade var muskler och han hade höftproblem sedan tidigare), fick hjälp in på ett behandlingsrum och insikten att det var dags att låta honom gå vidare och slippa lidande började infinna sig. Veterinären kom in och vi pratade om möjliga lösningar och vad det kunde vara, men med hänsyn på det snabba förloppet så var det troligen svårt att hinna hitta felet och sätta in behandling i tid. Troligen var det en tumör i magen som spridit sig och med hänsyn på att det gått så fort och att han inte alls var pigg så var jag tvungen att låta honom somna in och slippa ytterligare lidande.Gråter Många tårar och en saknad som är enorm. Ingen som flåsar, ingen som buffar på en för att man ska klia honom, ingen som är överlycklig för att man kommer hem.. Bläh. Tur att man har en liten bebis som man måste ta hand om och tur att han är såpass liten att man ändå har tid att sörja utan att behöva underhålla honom.

Johannes växer i alla fall för fullt, drygt 5v och 5215g, 60,5cm. Tur att han börjat sakta ner på längden och lägga på sig lite hull.

• BäbisSina

Tack alla för er omtanke det värmer, Teddy kommer alltid vara saknad. Det stora tomrummet efter en hund kommer snart att fyllas av en valp. Vi ska åka och träffa den på söndag och klickar det så blir vi med hund igen. Kanske inte är helt optimalt med valp och bäbis, men den är iaf lite äldre än 8v så lite kan den iaf.

Gällande dop så kommer vi att ha det i början av augusti då folk fortfarande har semester men ändå inte mitt i ledigheten. Blir dop i kyrka och sen dopfikat i en lokal på vårat jobb. Fikat blir hembakat med smörgåstårta och cupcakes. Blir runt 40-50 st gäster och de flesta bor i närheten, det är bara mina släktingar som behöver boende och de kan vi klämma in här hemma.

• BäbisSina

Plötsligt händer det.. Igår somnade snuttis vid 21 och vaknade inte förrän kl 4, hela 7 timmar sov han lugnt. Resulterade i att mamma fick sova 6 timmar och vaknade med superstora bröst. Men sen efter 4 blev det inte så mycket sova för mig eftersom han promt skulle ligga på mig och nu börjar han bli lite väl tung för att jag ska kunna sova bra på det sättet.
    Jag kanske ska ta och köpa en lott, nu när man haft sån tur

• BäbisSina
    Bumblebee92 skrev 2014-06-03 11:54:28 följande:
    Såna här dagar hatar jag att man knappt känner en kotte! Det är veckans varmaste dag, och solen bara gassar ute. Vill så gärna hitta på något, men känner inte för att ta en promenad själv. Men lär väl sluta med att man gör det. Kan sätta mig på innergården här, men då är man omringad av massa lägenheter och det känns som folk glor på en haha. (Jag brukar glo på folk när jag har tråkigt genom mitt fönster ;) ). Inte heller har solen börjat nå balkongen heller, och när den sen väl når balkongen så är jag för rastlös för att orka pressa i solen helt själv. Bläää. Får se om jag hittar någon att umgås med idag, eller om jag helt enkelt får roa mig själv.

Kolla om det finns någon öppen förskola i stan och kolla om de har babytid. Perfekt ställe att träffa andra mammalediga + att det är bra aktivering för de små.
  • BäbisSina
    första gången skrev 2014-06-11 13:01:33 följande:
    Hoppas det är OK att hoppa på trots att jag inte var med i tråden "BF april". Är hemma med en tjej som föddes två veckor för tidigt, 12 april. Hon sover rätt lite och vill vara hos mig HELA tiden. Somnar gör hon bara om hon ammar och skulle jag då försöka lägga henne själv så att jag kan få en liten paus vaknar hon på ett par minuter smile4.gif . Jag klättrar snart på väggarna, har ingen att "hänga" med här i Enköping och är i vanliga fall väldigt social. Har varit på öppna förskolan några gånger men nu stänger de för sommaren och öppnar inte förrän i mitten av augusti. Saknar mitt vuxenliv! Hur gör ni andra för att inte bli galna?

Alla är välkomna! Kul att du kommer från Enköping, samma här. Har du varit på Flisan eller Kråkan? Jag har varit på Kråkan sen lillräkan var 4v och det gör så mycket att komma iväg till öppna förskolan för att få lite mer vuxenliv. Jag var tvungen att vara hemma i måndags och man märker hur mycket det gör.

Var till BVC igår för tillväxtkontroll och nu 7v gammal så väger räkan 5745g och har blivit 62,5cm lång. Det är knappt så att jag vågar skriva det men han börjar få en bra sovrytm. Somnar vid 21, vaknar vid 3 amning och sen vaknar vid 6-7 och då är det amning, blöjbyte och gympass i babygymmet. Han kan ligga rätt länge och titta på alla figurer eller fäkta/sparka till på de figurer som har skallror i sig. Det är skönt att kunna äta frukost själv.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet