Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

rpl skrev 2014-04-29 13:06:59 följande:

Jag måste sova med amnings-bh och inlägg varje natt för annars hade jag fått simma i sägen. Byter inlägg två ggr varje natt då de är överfulla av läckage.

För mig är det svårare med amningen att amma på nätterna. Eftersom jag är snittad får jag inte resa mig hur som helst i sängen och kan därför inte liggsitta och amma utan måste trixa mig upp och sitta rätt upp vilket inte är jättekul och bekvämt tre ggr varje natt i minst 40 minuter åt gången. Hade hoppats kunna liggsitta och slumra lite under tiden han äter. Hur gör ni andra som blivit snittade? Tycker dessutom det är så jobbigt att inte kunna resa mig ur sängen eller soffan med lillen i famnen utan jag måste lägga ifrån mig honom för att komma upp.

Nu är det ju 22 dagar sen jag är snittad men jag har farit upp/ner i sängen ganska så obehindrat hela tiden.

När jag var kvar på BB var det sådär att man fick tänka på hur man tog sig upp men idag kan jag sitta/ligga och lyfta bebis utan problem.

Men du kan inte liggamma? Tyckte det var rätt bekvämt på BB när jag var mer öm och föredrar ännu att göra det (även på dagarna) för om bebis somnar till kan man lättare smita iväg sen medans barnet ligger kvar och vilar
  • Enlängtan
    LyCKa55 skrev 2014-04-30 11:07:42 följande:

En fråga till er som fått barn lite tidigare i månaden och kanske hunnit med fler kontroller osv; blir man kallad till BVC eller ska man själv höra av sig? Jag har ingen koll och glömde fråga på BB...

Här hos oss skulle vi ringa upp BVC när vi kommit hem från BB och då bokade vi första mötet ca 5 dagar efteråt :) men hade vi inte hört av oss till dem så tror jag att de hade ringt upp till sist :)
  • Enlängtan
    viochdu skrev 2014-04-30 10:49:42 följande:
    Jag är sjuuukt jäkla rastlös så att sitta still i 20-30 min för att mata känns som en halvdag för mig. ;) Hade varit smidigt att lämpa över både unge och flaska till pappa då jag heller inte kan tycka det är så speciellt mysigt att amma.. tycker mest det är tråkigt.. Men det är la sånt man inte får säga högt när det finns det som KÄMPAR ihjäl sig för att amning ska funka osv osv som jag läser här OCH jag LIIIDER  med er som kämpar men all creed till er för jag hade gett upp! (två dgr på BB med krångel räckte för att jag skulle bli svettig och irriterad)
    BF 26 April 2014 - Signe kom 1 April :)
    Haha då är du och jag ganska lika, har också grymt svårt att sitta still under amningen och tycker det är jobbigt när hon vill ligga och småsnutta (hon vill ju inte ta napp) men liggamning is the shit därmed

Medans hon äter kan jag kika tv, telefonen osv då jag har bägge händerna fria och sen när hon somnar smyger jag iväg och plockar med annat
  • Enlängtan
    viochdu skrev 2014-04-30 10:42:01 följande:

En bildtråd  eller ska vi köra bilder här ?

Jag slänger iaf upp en bild här och visar kappan min moster stickat till Signe som för övrigt blir 1 MÅNAD i morgon och jag som hade BF i lördags. SHIT va tiden går. Hon växer på bra iaf trots att hon kom 25 dgr tidigt. Ska till BVC i dag. Sist vägde hon 3010 g och va 51 cm lång.  (födelse : 2545 och 48 lång)

Vi skulle ju kunna göra en bildtråd hit också om ni vill Så är det ju bara att lägga in i trådstarten, Går det att göra "låsta" trådar? Då skulle det kännas bättre för min del att lägga ut bild
  • Enlängtan
    viochdu skrev 2014-04-30 10:42:01 följande:

En bildtråd  eller ska vi köra bilder här ?

Jag slänger iaf upp en bild här och visar kappan min moster stickat till Signe som för övrigt blir 1 MÅNAD i morgon och jag som hade BF i lördags. SHIT va tiden går. Hon växer på bra iaf trots att hon kom 25 dgr tidigt. Ska till BVC i dag. Sist vägde hon 3010 g och va 51 cm lång.  (födelse : 2545 och 48 lång)

Ps glömde skriva att Signe är sockersöt!
  • Enlängtan

Om någon kan göra en låst bildtråd får ni gärna göra det så kan jag sätta in länken i trådstarten sen (för jag hittar inte hur man gör)

• Enlängtan
    rpl skrev 2014-05-01 10:56:02 följande:

Jag kan också röra mig rätt obehindrat men fick stränga order att inte göra det på 6-8 veckor då insidan inte läkt och det kan bli ärrbråck. Det är nästan värre när man kan men inte får röra sig :). Har inte läkaren varit på dig om det?

Jag kan liggamma men lillen somnar för fort så han inte blir helt mätt och vaknar därför efter vara två timmar. Sittammar jag sover han iaf 3-4 timmar. Men det är sjukt mycket skönare att liggamma :)
    Nej ?! Jag har inte ens fått prata med någon läkare om mitt snitt. Känns som att de bara skar upp mig och sydde ihop sen har jag bara fått vara helt utan information

Jag har googlat en viss del så undviker ju tunga och dumma lyft, tränar ju såklart inte osv men i övrigt lever jag helt som vanligt. Hoppas verkligen att läkningen går som det ska och att det inte blir några problem inuti, utsidan ser man ju själv och det ser ju bra ut :(
  • Enlängtan
    LyCKa55 skrev 2014-05-01 13:23:56 följande:

Jag måste fråga er andra om ett litet dilemma jag har. Mina föräldrar vill gärna komma och hälsa på lillkillen nu till helgen och vi vill ju gärna ha dem på besök men så är min mamma förkyld och har varit i över 2veckor. Hon mår mycket bättre och känner sig pigg men har fortfarande lite i kroppen. Det kliar i halsen och hon får harkla sig lite. Hur skulle ni göra? Annars får vi vänta två veckor till innan de träffar honom då sambons föräldrar kommer nästa helg. Alla bor så långt bort så det måste vara en helg de kommer. Känns så tråkigt att de ska vänta till han är nästan 4veckor innan de ser honom samtidigt som jag inte vill utsätta honom för risken att bli dålig... Hur skulle ni gjort?

Jättesvårt att säga, vissa menar ju på att bebisar som ammar ska få mammans immunförsvar och att de inte är så känsliga för förkylningar osv medan andra tycker det är tvärförbjudet att vara sjuk i närheten av bebisar.

Kan de inte komma men att dinamma undviker att pussa osv på bebisen om ni själva är ok med det?

Jag fick ju ett smärte utbrott när sambons pappa med sin nya tjej och hennes barn kom hit och hälsade på när gumman var 5 dagar (de bor 30 mil bort men kom upp över dagen). Då de kommit hem ser jag att den nya tjejen har skrivit på son Facebook att hennes unge haft ngt magvirus som hon varit in på sjukhus för under veckan och att de vuxna nu fått det - då kan man ju tycka att vafan skulle de hit och göra just då.

Jag var jätteorolig men hon klarade sig som tur är och vi också.

Min lillebror som går på dagis som var lite småförkyld har träffat gumman (dock visste jag inte innan att han var förkyld annars hade jag nog avstått) men även det (peppar peppar) verkar ha gått bra utan att hon blivit smittad
  • Enlängtan
    Junie2013 skrev 2014-05-02 09:31:38 följande:

Mitt snitt har läkt jätte fint och gör knappt ont. Ömmar bara lite vid beröring. Det jag dock har lagt märke till är att det är som en hård bulle under snittet. Vet ej hur jag ska förklara det men det är som en jätte hård svullnad. Jag har googlat lite på det men inte hittat något självklar förklaring?

Är det någon som har likadant eller vet varför det är så?

Sedan undrar jag en annan sak, min dotter är vit på tungan. Är det mjölken som färgar av sig?

Kram på er!

Har inte känt ngt hårt under mitt snitt så det vet jag inget om.

Men den vita beläggningen på tungan tror jag är dels samma typ av beläggning som vi vuxna får på tungan annars kan ju bebisar även få något i munnen som kallas "torsk", googla det så får du lite info (då blir de också vita på tungan och kan även få vit beläggning på kinderna). Ska inte vara något farligt och går över av sig själv
  • Enlängtan
    garin skrev 2014-05-02 12:10:58 följande:

Funderar. Tänkte göra en liten "undersökning" här bland oss. På tal om att vissa bebisar sover hela nätter redan tidigt. Finns det några gemensamma nämnare?

Tänker på det här med ersättning, de verkar bli mättare och är nöjda längre på det eller? Och kan deras vikt spela in något lite kanske? Min pojk vägde strax under 3kg när han föddes, klart han har behövt äta upp sig lite här i ett par veckor kanske? Tänker att han har behövt äta mer och oftare än andra nu för att växa ikapp i förhållande till sin längd också. Ser jag till igår och hittills idag har jag plötsligt bara spenderst typ hälften så lång tid till amning som jag gjorde i förra veckan och början av denna.. I natt rekordåt han i en kvart och stensomnade sedan.. Dock bara i en timme men det är ju dubbelt så länge som en halvtimme som annars varit standard de senaste dagarna..

Hmm intressant det där iaf. Även om det kanske inte går att urskilja nåt mönster och jag vet att man inte kan jämföra dessa små då de ju är sååå olika!

Vår gumma vägde 4130g vid födelsen och vid senaste vägningen 4320g. Hon sover oftast 3 timmar åt gången och sen när hon vaknat och det är dags för mat/blöjbyte/hos tar det ca 1 timme. Vi kör med helamning endast.

Några nätter har hon dock varit riiiiiktigt svårsövd då hon vaknat till samt att hon vaknat och velat äta varje/varannan timme och sen har hon spytt (för att det blivit för mycket) men nu är mina bröst supersvullna igen så antagligen har hon velat öka på produktionen då hon hållt på sådär :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet