Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Pigan spyr också mindre sen vi börjat med smakisar dock kommer de då färgade spyorna oftast riktigt olägligt ;)

• Enlängtan
    BäbisSina skrev 2014-09-30 08:28:28 följande:

En liten fråga till er som ammar, hur gör ni när ni ska natta er bebis? Johannes har nästan hela tiden snuttat sig till sömns. Vi hade några bra dagar där jag kunde låta han somna bredvid mig efter saga och att han låg och snurrade och myste men det tog slut när sömnen gick åt skogen. Jag har prövat det igen men han visar att han vill ha tutte och såfort han får tutten så somnar han Obestämd
    Anledningen för att jag frågar är främst för att vi vill att pappan också ska kunna natta bebisen och för att få bort att jag är en mänsklig napp

Jag har också försökt att inte tutta gumman tills sömns jämt så ett tag gjorde vi så att jag amma henne och bär jag såg att hon började se trött ut la jag henne i spjälsängen (med vyssanlull-tassar) och gungade henne till sömns. Numer vill hon absolut inte ligga i spjälsängen utan skriker rakt ut när man lägger ner henne i den på natten och pga bök/gnäll-perioden nu så vill hon även ligga och snutta i princip hela kvällarna samt flera ggr på nätterna så det är ändå enklast att ha henne i min säng för bådas skull :) Det blir nog bättre längre fram då de kommer ur utvecklingsfaser de är inne i nu småttingarna.
  • Enlängtan
    kerstinsmide skrev 2014-10-02 05:37:54 följande:

Jag känner mig döööööd. Haha. Liv är vaken mycket på natten och det är jag som får ta det då mi sambo inte hör när hon bara gnäller eller gnässar. Hon måste skrika för full hals innan han märker något. Tungsovare delux.

Han är egentligen en jättebra pappa men nu på sista tiden så har han inte gjort många knop alltså. Han tar liv när jag ber honom. För att jag ska typ hänga tvätt eller liknande. Sen får jag tillbaka henne direkt igen när jag är klar. Det är ju helt sjukt men jag känner att jag börjar tröttna på ugnen haha. :P ingen sömn, ingen "egentid" mer än för att städa. Och ändå ser det ut som skit här hemma. Inte skulle han völ få.för sig att städa heller.

Liv är så bråkig om nätterna är så tung i huvudet. Funderar på att önska mig en natt på hotell nu när kag fyller 25.

Är precis samma här men i mitt fall är det sambon jag ledsnar på mer och mer då jag tycker han har pigan alldeles för lite :/

Jag sover inte många timmar nu då pigan vaknar ofta, är orolig i sömnen och gnäller (därför är min enda egentid när hon somnat på natten vilket resulterar i att jag ligger uppe till ca kl 3 för att varva ner och bara kika runt på nätet ex). Jag har aldrig fått hjälp med en endaste natt av sambon och inte heller ger han mig avlastning då han kommer hem efter jobbet då gumman ändå bara grinar och sträcker armarna efter mig när hon är hos honom. Åker jag iväg en stund själv eller går ut i typ garaget får jag ljudklipp smsade när ungen gråter eller så ringer det i telefonen och frågas när jag ska komma med en hysterisk unge i bakgrunden.

Städningen blir av när jag tjatar om att det måste städas, ska hunden få någon motion är det jag som måste gå ut med honom annars blir det bara pisspromenader, jag måste säga vad vi ska äta/ta fram ur frysen eller laga maten själv annars får jag alt äta mackor eller nå snabbmat.

Jag bor alltså med en förvuxen bebis och så den lilla bebisen. När jag frågar sambon varför han inte gör saker säger han att det är för att jag tjatar men om jag inte tjatar så gör han ju inget (och vem är det sen som får vara hemma i smutsen om det är ostädat, inte då han iaf...) - jag blir galen snart!

Men kärleken till lilla gumman gör att man får nå extrakrafter och att man orkar gneta på. Jag älskar varje dag med pigan och när hon sträcker sina små armar efter mig känns det som att hjärtat håller på att explodera <3
  • Enlängtan
    elyse skrev 2014-10-04 21:40:13 följande:

Dahlia dricker inte alls om det inte kommer ur ett glas eller *host* petflaska. .. Nån mer som har det så?

Haha ja vår lilla tös är precis likadan och sen utlandsresan har hon verkligen sträckt sig efter petflaskor och glas (hon fick dricka ur vattenflaskor utomlands och dessutom lät vi henne smaka på våra ice slush *fy oss* ;) ) Ger dock vatten med nappflaska hemma till smakisar och ex i sommar i värmen men hon verkar inte riktigt fatta galoppen med dessa nappflaskor
  • Enlängtan

Hade vällingpremiär ikväll, mild majsvälling :) Pigan tar ju inte riktigt nappflaska men lyckades nog till sist få i henne 0,5 dl och hon verkade gilla smaken iaf. Efter lite amning också somnade gumman och sov ca 1 timme och när hon sedan vaknade spydde hon världens kaskadspya, 2 ggr dessutom :/

Vi får testa på nytt med välling imorgon och se hur det funkar då :)

• Enlängtan

Prövade ge välling igen igår men det tvärvägrades :/ Jag vet inte om det är smaken eller nappflaskan som är problemet så ska testa ge i pipmugg i em.

Jag som såg så fram emot att pigan skulle kunna matas med välling mot kvällen och tänkte att pappan skulle kunna ge det men icket :/ Nåja annars får vi väl ge lite gröt istället för det tycker hon om och allt annat hon fått hittills också utom vällingen då eventuellt

• Enlängtan

Gick bättre med pipmugg dock blir det ju lite grisigare än med flaska :-P gjorde bara 1/2 dl välling ikväll och tänkte köra det imorgon också för hon verkar behöva vänja sig med smaken (hon har en massa miner och grimaser för sig) men än är väl inte hoppet helt ute att hon kommer vilja ha välling till kvällarna

• Enlängtan

Jag började med att göra egna smakisar till pigan men nu blir det oftast köpesmaten dels för att jag inte lagar lunch så ofta och middagsmaten kryddar vi lite för mycket för bebismagar och dessutom använder jag grädde ofta och mjölkprodukter ska man väl undvika under första året vad jag förstått?

Igår fick pigan pröva "en hel måltid" för första gången dvs lasagne och sen lite puré till efterrätt och det slank ner men klimparna var liiiiiiiite obehagliga i munnen ;) Tänkte att sen när hon fått prova några olika sorters måltider så kan man ju börja göra samma mat till henne som åt oss (utan kryddor, massa mjölkprodukter och salt förstås) :)

• Enlängtan
    garin skrev 2014-10-09 11:28:32 följande:

Vilken märklig känsla, vad stort det känns, att nu SER jag en tand på gång!! Trodde inte det skulle vara nåt särskilt, men jag är typ lyrisk!!

Har försökt titta några ggr i en veckas tid men noah sträcker bara ut tungan och vänder bort huvudet så jag har nöjt mig med att känna.. Men nu SÅG jag den!!! Iiiih snart kommer den!!! Haha

Verkligen dags nu eftersom han är 6mån+1v.

Klart, lilleman blir ju stora pojken med tand och allt snart Pigan håller nog på att få en nertill har varit svullet ett tag man ingen tand syns än iaf. Hon tuggar ofta på saker, handen och på senaste även sin egen tunga och dreglar mängder så blir spännande att se när första bissingen kommer.
  • Enlängtan
    Sallysally skrev 2014-10-09 20:41:07 följande:
    Hel måltid så kul... Har bara vågat ge min flicka några teskedar varje tillfälle... Men snart får man väl öka upp lite i taget :)

Hon verkar iaf tycka om de hon smakat :)

Två tänder har min tjej fått där nere nu! Så gulligt! :)
    Vi har varit ganska försiktiga också med maten men nu i tisdags blev pigan 6 månader så då tänkte jag att nu prövar vi ge lite mer :) Men fortfarande är det nog inga jätteportioner (ex lite lasagne, lite puré och såklart vatten att dricka) då hon ändå vill amma efteråt också :)

Åh så sött, vill hon bitas mycket nu när hon fått tänder?
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet