Inlägg från: misspethunia |Visa alla inlägg
  • misspethunia

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Nån av er som prenumererar på VidunBabyBox? Jag anmälde nyss prenumeration, alltid trevligt med små överraskningspaket när man går här hemma o lullar med sin bebis. ????

• misspethunia

Prenumererar inte heller på nåt än, utom det här vidun-grejset nu. På Lärarhögskolan fick vi lära oss hur otroligt viktigt det är att läsa för barnen för läs- o skrivförståelsens skull senare i livet, så vi går all in här! Jag är också en bokslukare så här har vi "läst" böcker ett bra tag redan. Jag är noga med att peka på det jag läser o hon tittar på det som jag pekar på, sen antar jag att hon inte fattar ett skvatt men en vacker dag så kanske nåt fastnat! Hon kan också sitta o bläddra i såna där hårda böcker o stannar upp på sidorna med spegel på, och där tittar hon länge länge med näsan mot spegeln. Så jäkla gulligt!

• misspethunia

Samma här. Kanske hänt 6-7 ggr sen bebisen kom, men jag har tyvärr ingen lust alls och inte haft på hela tiden. Förlöstes också med urakut snitt men jag hade ont vid samlag ändå. Tror snarast att det berodde på torra slemhinnor som man kan få vid amning. Det avskräckte mig lite. Sen sover bebisen bredvid mig i sin spjälis fortfarande så där är väl ytterligare en orsak till att jag inte vill sexa till det...

• misspethunia

Förstår också din frustration, jag hade tyckt att det kändes jätteorättvist! Sätt dig ner med honom och fråga om han verkligen tycker att det är rimligt att han blir arg för att du vill ut o rida en stund. Ge honom en tankeställare.

• misspethunia

Bebisen har fått sin första rejäla förkylning, så tips på hur man kan underlätta för henne mottages tacksamt. Vi suger näsan o ger spray, ger en supp då och då mot lite feber o ev huvudvärk. Även gett lite uppvärmt vatten med lite citron i men det var ju inte överdrivet poppis. Högt under huvudet/upprätt försöker vi också i den mån det går. Fler tips?

• misspethunia

För ett tag sedan så pratade vi lite om hur man får bort den unkna lukten som blir efter ett tag i nappflaskorna. Idag provade jag att koka alla delar i vatten och citronsaft, det kokade länge - säkert 30-40 min. Nu luktar de faktiskt helt ok igen! (Pressade i saften från en halv citron till två flaskor.)

• misspethunia

Har hört att bröstmjölk ska vara bea att droppa i näsan vid nästäppa. Lillsnorpan har varit snuvig i 3-4 veckor nu och vi har provat det mesta för att lindra, utom bröstmjölk. Är det någon som provat? Märktes nån skillnad? Jag producerar fortfarande lite i ena bröstet (otroligt med tanke på att jag slutade amma i aug-sept!!) och funderar på om det kan vara värt att prova?

• misspethunia

Åh, känner också igen mig så i det ni skriver. Den där bubblan som man befunnit sig i sen magen började växa och man kände första sparkarna, och när bebisen till slut kom ut och tiden efter... Den börjar bli mindre och mindre och snart är vi helt tillbaka ut i verkligheten. Saknar också all den där förväntan och spänningen inför det stora som skulle komma. Tänker ofta att "såhär dags för ett år sen så..." Sen känns det så dubbelt på nåt sätt för samtidigt som jag vill behålla "min lilla bebis" så vill jag se henne växa och utvecklas, och lära känna henne mer och mer.

Ja det är mkt tankar och känslor såhär ett år senare. Och precis som er så är jag så tacksam att ni funnits för att ställa frågor till och få följa era småttingar. Jag blev ju utan föräldragrupp här på ön så ni har varit som min egen lilla grupp. Så tacksam för det!

• misspethunia
    garin skrev 2015-03-27 21:43:26 följande:

Ok nu kan jag inte hålla mig längre!

Idag har vi varit och gjort kub-test. Ja, Noah blir storebror i oktober! Inte helt planerat då denna lilla busen blev till på första riktiga "mötet" mellan mig och sambon sen förlossningen... Men h*n är självklart väldigt välkommen och redan älskad! phpROH8F616978.jpg

Nämen... GRATTIS!! åh så kul!! Hur mår du? Hur långt gången är du? Vad ROLIGT för er och för Noah som ska bli storebror! Tänk, för ett år sedan fanns han i magen o nu ska han bli storebror. Livet är allt bra förunderligt! <3

Jag har också börjat tänka mer o mer på syskon, men då det redan finns två halvsyskon så tror jag tyvärr att pappan är ganska svårövertalad... =\
  • misspethunia

En parentes, helt från det ena till det andra... Vi har precis köpt en sulky, Emmaljunga Buddy S, som vi är toknöjda med än så länge. Men!! En undran... Ni som har erfarenhet av Emmaljunga; hur får man tag på tillbehör om dessa inte finns i affären? Vi vill köpa en sittdyna men Babyproffsen i Visby är inte jordens mest välsorterade butik precis. Det verkar ju vara skitsvårt, nästan omöjligt, att beställa på nätet.. Nån som har nåt bra tips på hur man gör? Skickar en släkting till en återförsäljare i en storstad?

• misspethunia
    Tussie skrev 2015-05-17 19:16:49 följande:
    Butiken kanske kan hämta hem varan du söker? Minns att vi ville ha en blå skötväska att matcha vår emmaljunga vagn och det fick de lov att beställa hem då den inte ingick i deras ordinarie sortiment i butiken. 
    Jag var hos Babyproffsen här och varan var slut på deras lager och gick inte att beställa. Knepigt!
  • misspethunia

Lite inaktiv som jag är här i tråden så är jag lite sen, men GRATTIS alla ni som väntar smått igen, ifall jag missat att säga det till nån. Så underbart att få syskon och få uppleva hela den magiska känslan o förväntan som det är att vara gravid. (Bortsett illamående, foglossning, halsbränna o dyl krämpor som man nästan helt förträngt vid det här laget.) Är det mkt som skiljer denna graviditet från den förra, tycker ni?

• misspethunia

Till er som har det kämpigt i relationen, jag hoppas att det löser sig till det bästa för er, hur det än slutar. Det är ett stort beslut att lämna en dålig relation, men huvudsaken är ju att alla inblandade får må så bra som möjligt, inte minst den lilla huvudpersonen i familjen. Stor kram till er från mig!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet