• LyCKa55

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Nu jäklar är det jag som slutar amma ungen till söms. Hittills har han fått ligga o snutta tills han somnar i princip varje gång eftersom han sover så dåligt och det har varit enda sätter ibland. Jag har ju vetat att det måste jag sluta med men skjutit upp det. Men nu är det slut med det. Ungen BET mig ashårt när han ammade! Fy så ont det gjorde! Och han fattade ju inte att han skulle släppa. Fy! Vi får se hur detta ska gå men han måste ju sova nån gång

• LyCKa55
    garin skrev 2014-11-12 14:02:34 följande:

Jag ammade också noah till sömns i stort sett hela tiden, fram tills för någon månad sen. Var det enda som funkade! (Utom bilen då, men inte så att man sätter sig i bilen mitt i natten när ungen vaknat..) men nu äter han inte på nätterna som tur är, utan det räcker med napp.

Nu somnar han inte vid bröstet alla ggr, på förmiddagen brukar han göra det och då får det bli så. Men eftermiddagssovningen har jag börjat lägga mig jämte honom i vår säng och då somnar han efter en stund, alternativt att jag får vagga honom i famnen en liten stund bara (obs; i ett tyst och mörkt sovrum vid exakt rätt tillfälle)

Inför nattningen gör vi samma som eftermiddagen. Han får välling någon timme innan läggdags och det känns liksom överflödigt att dra fram bröstet mer efter det sen. Särskilt när det inte behövs! Nån gång har jag försökt men då har han ändå inte somnat så. Trodde just den sista amningen inför natten skulle bli svårast att ge upp, men jag är också glad med vetskapen att jag inte "behövs" mer efter sista amningen vid 17-18-tiden.. Utan sambon klarar sig själv om man vill/behöver vara iväg på annat kvällstid.

Håller iaf tummarna för dig/er att det kommer gå bra! Men jag tycker du ska prova givetvis att söva honom utan amning, men funkar det inte så låt honom suga tills han biter och ta då loss honom och säg tydligt "nej". Och vänta en stund innan han får suga igen. Tar nog inte så många ggr innan han inser konsekvenserna. Ok, lätt för mig att säga som inte blivit biten.. Antar man vill sluta amma helt bums, från första gången..

Har inte ammat honom till söms nu sen han bet mig och det funkar!!:) Helt otroligt! Sen tar det ju lite tid och han måste vara ordentligt trött men det ska de ju va egentligen.

Inatt ska jag prova att inte amma för att söva honom. Jag ska sätta mig upp o amma(var länge sen nu) om han inte somnar med nappen och vill han inte det så får det bli envishet och inget bröst. Någon gång var man ju tvungen att ta tag i det o vad jag har hört av andra så blir det stökigt två nätter typ o sen fattar de och sover ofta hela natten(vore ju uuunderbart!).

Det där med att han skulle lyssna på nej kan man ju drömma om. Tyvärr. Han har bitit mig vid amning var o varannan gång nu och förstår verkligen inte. Så fort han får äta igen så biter han. Himla unge! Nu ska vi försöka vänja av amningen snarast möjligt.

Han äter redan gröt på morgonen,lunch,middag och välling under dagen. Ammar bara typ "mellanmål". Så det är inte jättemycket kvar. Natten är största problemet.
  • LyCKa55

Måste fråga er andra när era barn läggs på kvällen? Från början gick vi och la Sixten vid 22. Sen blev det mera 20-19.30. Och nu kan vi knappt hålla honom vaken till 18-18.30. Vart ska detta sluta??

Jag försöker få honom att sova på eftermiddagen så att han ska orka kvällen men det är inte alltid det lyckas. Och även om han sover typ vid 16 eller nåt så vill han ändå gå o lägga sig tidigt..

• LyCKa55
    Sandie80 skrev 2014-11-14 20:43:56 följande:

Vi lägger sonen vid 18-18,30 då han är jättetrött! Han kan oxå sova vid 16 men är trött samma tid varje kväll:) jag tycker inte det är så tidigt.. Alla barn är olika och man får ha rutiner efter sitt barns behov:) sover er son hela natten?

Nej det är ju det som är problemet. Hade inte gjort mig nåt om han somnade då ifall han sov hela natten. Men nu vaknar han ju ett par gånger plus att han vill gå upp vid mellan 4-6. Oftare 4 än 6... Vi orkar inte ha det så längre. Är skitjobbigt. Helt död vid den tiden. Vi försöker hålla honom vaken på kvällen men det går bara inte..
    Ellie835 skrev 2014-11-15 07:32:24 följande:

Liten lägger sig kl 18 vaknar vid 22 för mat (ammar) och sedan vid 2 igen och går upp för dagen vid 5.15 zzzzzzzzzzzzz.

Jag vill verkligen sluta amma på natten men hon vägrar flaska på natten? På dagen går det bra men inte natten då gallskriker hon och jag ger upp :( 

Har ingen aning om hur jag skall göra? Men jag vill verkligen sluta amma NU, sedan hon fick tänder så biter hon mig och det gör svinont!

Sådär känner jag med och han har bitit mig också. Jag fick höra från en tjej på öppna förskolan att de bara slutade och gav nappen o gick upp och vaggade barnet när de vaknade osv men gav absolut inte bröstet. Det va stökigt två nätter, sen fattade hon och sover nu hela natten.

Vi har försökt samma sak och lyckats skapligt. Han ammar bara en gång på natten nu. Dock vaknar han ju skittidigt så man är ju helt slut ändå.

Jag känner att jag inte själv kan bedöma om han är hungrig på natten eller bara vill snutta för att kunna sova och skulle känna mig jättetaskig att totalvägra honom åtminstone ett mål. Men det kanske är jag som överdriver..
  • LyCKa55

Sixten äter en halv burk mat till både lunch och middag. Ibland får han lite fruktpure efter. Tänker att man själv inte så ofta äter efterrätt så det behöver ju inte han heller. Dock kanske man behöver öka matintaget lite. Men han är faktiskt nöjd länge efter det. Numera säger han aldrig till om att han är hungrig. Märks sällan på honom så man får gå lite efter klockan.

• LyCKa55
    Ellie835 skrev 2014-11-21 07:21:47 följande:

Det talas mkt om faser? Hur länge kan en fas hålla i sig?? Liten har sovit som en kratta sedan hon var 5 månader (blir 7 månader på måndag) hon vaknar en gång i timmen (varannan om det är en bra natt) hon är väll egentligen inte hungrig för hon ammar kanske max 3 min?! 

Hon ammas inget på dagen utan äter fyra stora mål mat (frukost lunch middag samt kvällsmat) Mellanmål i form av frukt. Hon ammas innan läggdags då jag inte lyckats få i henne välling än. Inte får jag ngn hjälp heller för sambon jobbar och på helgerna är han trött och så är hans barn här varannan helg och då får jag definitivt göra allt själv :( Jag får aldrig sovmorgon jag får aldrig tid med min häst. Jag älskar min dotter och skulle utan att tveka ta en granatskur för henne men jag måste få sova lite :( Min sambo gnäller att hans barn minsann sov hela natten när de var små (de är 7 och 10) Dock så är båda helt skadade psykiskt ätstörningar, bråk i skolan mm  pga av sambon och hans ex fullkomligt hatar varandra. Men det är en annan historia. 

Nej detta var ett långt och tråkigt inlägg men jag var tvungen att spy lite galla över hela situationen! Nu sitter hon och skrattar och leker med en plastvisp och hur trött jag än är så är hon fantastisk :) 

Precis sådär hade vi det. Sen va jag på öppna förskolan och hörde av en tjej med ett äldre barn att deras va så med en period. Då slutade hon amma på natten och vägrade barnet bröstet i kanske 2nätter. Sen sov hon hela natten. Det va inte hunger utan mer att hon ville ha närhet mest troligen. Så vi testade och Sixten sover fortfarande lite oroligt men ammas inte på natten och han är nöjd med nappen. Frammåt morgonen får han lite välling och somnar igen. Är såå mycket bättre än innan. Testa! Trösta på alla andra sätt än att amma. Ta upp i famnen och gunga, stoppa in nappen osv. Det kan inte bli värre än det va innan iaf
  • LyCKa55
    Ellie835 skrev 2014-11-21 18:57:07 följande:

Då skall jag testa detta :) Tack för tipset :) 

Gör det! Absolut värt att testa:) Hjälper gärna till då jag vet hur hemskt jobbigt det är. Hoppas det hjälper er med
  • LyCKa55
    Ellie835 skrev 2014-11-21 18:57:07 följande:

Då skall jag testa detta :) Tack för tipset :) 

Hur går det för dig? Funkade det? Nyfiken
  • LyCKa55
    Enlängtan skrev 2014-11-23 09:48:41 följande:

Jag måste "gråta ut" litegrann.

Alltså, jag vet inte ens vart jag ska börja men jag HATAR i princip min sambo nu - låter kanske hemskt men jag är så jävla trött på honom.

Hade jag vetat att det skulle bli såhär hade jag varken köpt hus eller skaffat barn med honom, missförstå mig rätt jag ångrar inte pigan för en sekund hon är min största kärlek och utan henne hade mitt liv varit grått.

Förra veckan var jag och Pigan sjuka, förkylda/snoriga/hostiga och jag hade sprängande huvudvärk och jag skötte pigan som vanligt. I veckan började sambon bi förkyld och sen kommer hans standardreplik "host host jag är så hiiiiiimla sjuk och feber har jag också, jag känner det" bad han kolla tempen och det var ingen feber då, dagen efteråt fick han dock det - så han orkade inte göra nånting.

Jag har lagat mat/bakat/städat fast vi varit hängiga och detsamma har jag fått göra i veckan.

Pigan fick ju feber igår natt och jag tog henne (som vanligt) den natten, hela dagen igår och även inatt och nu på morgonen hör jag att han kliver upp före mig (sover i separata rum, annars får jag noll plats i sängen och därmed noll sömn) och pigan är vaken så ber han ta henne efter att jag tempat, gett alvedon och bytt blöja och säger att hon behöver få lite att äta och något att dricka då svarar sambon att han måste få äta först. Jag anser att de små går först för de förstår inte vad "vänta" är och så menar han att jag ska roa henne tills han ätit klar, själv får jag nästan aldrig äta utan ett barn i närheten och kan inte se varför han inte kunde ge pigan lite puré och vatten samtidigt som han äter?!

Efter tjat hämtar han pigan och jag tror jag ska få sova en stund men nej då sätter han henne i gåstolen och ger han henne en leksak som låter och spelar (högt) så jag inte kan sova iaf...

Jag blir förbannad och sen brakar 3:je världskriget lös - tycker det är så jävla fruktansvärt respektlöst att aldrig ge mig möjlighet till återhämtning, helt ärligt jag får inte ens duscha utan att han kommer in på toa med pigan. Jag funderar seriöst på att försöka hitta annat boende dock har vi sån grym bostadsbrist här så det är omöjligt, jag vill inte att pigan ska behöva höra bråk och ha en mamma som är arg hela tiden för att hon få plocka och fixa när jättebebisen i huset inte orkar eller inte fattar att göra saker.

Matade pigan själv istället (som vanligt) och nu vilar hon en stund, 39 graders feber på morgonen huvva

Förlåt att jag spyr galla här, men har ingen annan jag kan anförtro det här åt.

Usch! Stackare! Du verkar behöva ett ställe att skriva av dig så gör det bara. Vi finns ju här!

Hoppas dock du kan finna lite tröst hos nån du kan prata med där hemma.

Jag skulle bli galen på människan. Skulle bli så himla arg o bara skrika på han. Men det beror nog på att jag vet att i mitt förhållande funkar det o min sambo tjaffsar emot men inser sen hur fel han göe och kommer o ber om ursäkt. Tack o lov hjälper han till så mycket han orkar o kan.

Jag hoppas ni kan lösa det och tar er ur det men i värsta fall att du kan hitta en bra lösning för dig o lilltjejen!
  • LyCKa55
    Ellie835 skrev 2014-11-24 09:20:31 följande:

Har inte testat än :) Vi har kommit fram till att det är bäst att min sambo tar nätterna då hon vet att jag betyder mat :) Jag skall sova på soffan. Han går på julledigt nästa vecka så vi skall ta det då när han inte jobbar på dagarna. Vem vet det kanske går jättebra? 

Okej, ja det är nog en bra tanke då det kan bli ett par bråkiga o vakna nätter. Lycka till!
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet