garin skrev 2014-11-12 14:02:34 följande:
Jag ammade också noah till sömns i stort sett hela tiden, fram tills för någon månad sen. Var det enda som funkade! (Utom bilen då, men inte så att man sätter sig i bilen mitt i natten när ungen vaknat..) men nu äter han inte på nätterna som tur är, utan det räcker med napp.
Nu somnar han inte vid bröstet alla ggr, på förmiddagen brukar han göra det och då får det bli så. Men eftermiddagssovningen har jag börjat lägga mig jämte honom i vår säng och då somnar han efter en stund, alternativt att jag får vagga honom i famnen en liten stund bara (obs; i ett tyst och mörkt sovrum vid exakt rätt tillfälle)
Inför nattningen gör vi samma som eftermiddagen. Han får välling någon timme innan läggdags och det känns liksom överflödigt att dra fram bröstet mer efter det sen. Särskilt när det inte behövs! Nån gång har jag försökt men då har han ändå inte somnat så. Trodde just den sista amningen inför natten skulle bli svårast att ge upp, men jag är också glad med vetskapen att jag inte "behövs" mer efter sista amningen vid 17-18-tiden.. Utan sambon klarar sig själv om man vill/behöver vara iväg på annat kvällstid.
Håller iaf tummarna för dig/er att det kommer gå bra! Men jag tycker du ska prova givetvis att söva honom utan amning, men funkar det inte så låt honom suga tills han biter och ta då loss honom och säg tydligt "nej". Och vänta en stund innan han får suga igen. Tar nog inte så många ggr innan han inser konsekvenserna. Ok, lätt för mig att säga som inte blivit biten.. Antar man vill sluta amma helt bums, från första gången..
Har inte ammat honom till söms nu sen han bet mig och det funkar!!:) Helt otroligt! Sen tar det ju lite tid och han måste vara ordentligt trött men det ska de ju va egentligen.
Inatt ska jag prova att inte amma för att söva honom. Jag ska sätta mig upp o amma(var länge sen nu) om han inte somnar med nappen och vill han inte det så får det bli envishet och inget bröst. Någon gång var man ju tvungen att ta tag i det o vad jag har hört av andra så blir det stökigt två nätter typ o sen fattar de och sover ofta hela natten(vore ju uuunderbart!).
Det där med att han skulle lyssna på nej kan man ju drömma om. Tyvärr. Han har bitit mig vid amning var o varannan gång nu och förstår verkligen inte. Så fort han får äta igen så biter han. Himla unge! Nu ska vi försöka vänja av amningen snarast möjligt.
Han äter redan gröt på morgonen,lunch,middag och välling under dagen. Ammar bara typ "mellanmål". Så det är inte jättemycket kvar. Natten är största problemet.