Inlägg från: Mary 562 |Visa alla inlägg
  • Mary 562

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Hej, jag hoppar gärna med här :), känns skönt att det finns fler man kan läsa om , med allt man funderar på.

Jag har skrivit lite (långt och omständigt ) om amningen för mig , i andra tråden.

Kerstinsmide, kan du inte kontakta bvc och be om hjälp med amningen?
    även om du fått en dåligt start så kan det väl bli bättre? 
    Det  hemskt att du ska behöva vara konstant ledsen :( 
    Kram

En Guldklimp! flicka på 5070gr, 56 cm! <3
  • Mary 562
    Ladygum skrev 2014-04-27 20:43:53 följande:
    Här måste man ju självklart vara med! Känns som om jag aldrig hinner in på familjeliv dock... Bebislivet e hårt! Skämt åsido, har det inte helt lätt. Vår lilla Walter som nu återhämtat sig från gulsoten vill äta ofta och länge. Sover sällan och vill ha konstant uppmärksamhet. Hinner inte äta, duscha etc. Älskar verkligen vår guldklimp, men är så trött! Har fått ge lite bröstmjölksersättning vid sidan om då det verkar som jag bara har lättmjölk i tuttarna. Någon mer som känner igen sig? Vill egentligen enbart amma, men då kan vi inte göra någonting, alltså komma ut på promenad etc. Hjälp mig! Det kanske ska vara så? Känner mig isolerad.

Åh så jag känner igen mig i ditt inlägg ! Väldigt mycket ammande. Och samtidigt måste jag påminna mig att det har bara gått en vecka. Men det är inte lätt.

Vad skönt att höra ; garin , att det kan bli bättre. Som sagt. Vi får ha tålamod och kämpa på.
    En Guldklimp! flicka på 5070gr, 56 cm!
  • Mary 562

Har testat några ggr att amma henne i bärsjalen, går hyfsat bra faktiskt ..  behöver öva bara
    Igår åkte jag in till coop,  "gömde " henne i bärsjalen , där hon satt och snuttade hela stunden jag var där inne, hon hade somnat när jag skulle åka hem. 
    Jag tipsar starkt för bärsjal,  Det ska gå med bärsele också , finns massor med tips och videos
    (Däremot var hon inte glad åt att åka i bilstolen, vaknade och skrek hela vägen hem)

• Mary 562

Idag hade vi hembesöket från bvc. Allt såg bra ut , förutom att hon hade gått ner mera i vikt . Trots att jag tycker hon suger bra och vi ger ersättning. Blir till att försöka ger större portioner då . Men det är svårt att veta hur mycket, hon får upp en del igen efter matning . Så imorgon ska vi åka in till bvc så de ska kolla igen eller nåt...

• Mary 562

Jösses vad inlägg det hunnit blivit!  Har knappt kunnat tagit mig tid att komma in  på den här tråden.  har läst något enstaka inlägg med mobilen ibland, men inte kunnat skriva /eller svara något... Ska försöka läsa ikapp,
    men tills vidare så,  Kram på er alla, har sett att några har det riktigt kämpigt  :-/

• Mary 562
    kerstinsmide skrev 2014-05-03 18:45:13 följande:
    Är det någon av er som har fått något tips på vad man ska göra om ens bebis är supertorr? Mitt lilla Liv är torr som fnöske och vi har försökt att bada henne i vatten med lite olja men det blev nog bara värre. Samtidigt vill man inte smörja direkt på om det skulle täppa tiöl huden från att andas?

Jag köpte jordnötsolja från apoteket, är jättebra att smörja direkt på huden med, täpper inte till.
    bättre än såna babyoljor som är gjorda på mineraloljor (parafinum liquidum)
  • Mary 562

Nej varför lyssna på utbildad personal och forskning som visar på samband ?

• Mary 562
    Enlängtan skrev 2014-05-20 03:13:24 följande:
    Inatt känner jag mig helt på bristningsgränsen... Ungen vägrar sova eller hon sover men så fort jag lägger ner henne och ska sova själv så börjar hon leva om och ska snutta på mig (vilket jag avskyr men hon vägrar ju ta napp)... Sen somnar hon till och så börjar det om - hon verkar dessutom inte ha magknip heller utan är bara allmänt missnöjd och vill att jag ska sitta och vagga henne i olika ställningar och fine det jade jag ju kunnat göra om det inte vore för att jag är rädd att somna själv med henne i famnen och tappa henne.

Har varit såhär under nätterna en längre tid nu, på dagarna sover hon som en ängel och en bomb skulle kunna gå av bredvid henne utan att hon skulle vakna men nätterna är ett helvete och jag kan knappt andas så är hon vaken och jag får ångest när det närmar sig natten. Men saken är den att jag inte kan sova under dagarna heller för då har jag blivit så övertrött så jag är pigg.

Inatt hade jag kunnat lämna ut tjorvungen i skogen eller vad som helst vara hon hade kunnat bara tyst och sova. Jag var tvungen att sätta henne i ett annat rum och stänga dörren så jag fick äta något i lugn och ro.

Nu sitter jag här och känner mig som världens hemskaste och sämsta för de känslor man har när det är såhär med flera timmars strulande - seriöst känner jag att jag skulle kunna lämna bort henne då hon är såhär... Och sen under dagen har jag dåligt samvete för hur jag kunnat tänka så om min lilla ängel som är så lätthanterlig och sover så sött.

Blä man känner sig ju knäpp och som världens ensammaste

Känner så igen det där ! Har inte haft det så ofta men har haft en och annan dag och natt mara. Bröstet hjälpte inte alltid heller , bära liggandes på mage på armen funkade inte eller bara bära som vanligt heller.... det som till sist hjälpte var bärsjalen , i "vaggpositionen" Då tillsist lugnade hon sig ( med hjälp av nappen dock) . Kan starkt rekommendera bärsjal överlag. Är det någon fler som använder det ?

Iaf lycka till, hoppas det lugnar ner sig för dig. Kram
  • Mary 562
    Tussie skrev 2014-05-21 00:31:36 följande:
    Forskning och samband angående vad? :o 

Magsovning och psd , k a n ju vara att det finns orsak till rekommendationen....
  • Mary 562
    Fidelisen skrev 2014-05-21 09:23:55 följande:
    Hur är era småttingar i magen?
    Vår lilla tjej har nu lyckats, vid blöjbyte, bajsa ner både mig och maken. Hon är riktigt lös i magen och bajsar med kraft så det har kommit lite varstans vid dessa olyckor.

Det är verkligen olika, för det mesta är det väl "smetigt" halvlöst bara,  Provar lite olika märken på ersättning, har haft Semper och Nan,
    Nu provar jag Hipp,  men vet inte om det är märket eller om vi blandat  dåligt (fast vi skrapar av skopan som man ska) ;  sist hon bajsade låg hon och krystade ganska mycket, men när jag skulle byta hade det inte kommit något. Dock fortsatte att hon att krysta på skötbordet så jag petade försiktigt med en tops och jösses, rena korven kom ut! 

Men de verkar ju lite luriga,   , inte helt färdig när man tror det och att det gärna vill komma mer antingen på skötbordet eller när man tagit på nya blöjan , haha
  • Mary 562

Är det ingen annan av er som provat bärsjal? 

• Mary 562
    Gullvivan skrev 2014-05-22 21:41:59 följande:
    Det är nog avslaget som tagit fart igen, så hade jag med plus lite mensvärk, har även läst att det tydligen är vanligt att det inte kommer något under några dagar för att sen ta fart igen:)

okej, för mig hade det också nästan helt slutat , och sen blev det bli mer igen, fast utan menssmärtor.
    Nu börjar det avta igen. När kan man börja bada då?  i badkar såväl som ute , eller badhus....
  • Mary 562

beklagar sorgen bäbisstina,  för hunden. Det blir väldigt tomt Kram

• Mary 562
    Eveluskan skrev 2014-06-11 00:32:18 följande:
    Vi fick ett babygym för snart en vecka sedan och Bastian älskar det! Det spelar musik och blinkar och lite allt möjligt, idag låg han där i nästan en hel timme själv..jätte skumt att han kunde hålla sig sysselsatt, han är nu 6 veckor på torsdag.
    Men att ligga på mage är vi dåliga på, borde kanske ha det som rutin någon gång per dag?! Fast han tycker ju att det är så trist smile5.gif haha.

Har ett helt "vanligt" babygym med skallror som hänger. Brukar sätta Mathilda i babysittern och det framför ,
    För en , två veckor sedan så var det inte intressant, Men nu viftas och sparkas det hej vilt. Hon verkar tycka det är jättekul när hon råkar träffa en skallra så att det låter. Rörelserna är okontrollerade så klart men helfokuserad i blicken.  Det är så roligt att se. Hon har också fått ligga på rygg under den på golvet. lika skoj då.

Är också dålig på att lägga henne på mage, hon börjar gnälla efter bara några minuter.
    har en aktivitetsfilt som jag lagt henne på,  kanske blir det bättre när hon upptäcker nöjet med grejorna på filten. :)
  • Mary 562

Har inte provat så många sorters blöjor faktiskt, Vi har köpt ´Lidls, som har varit jättebra faktiskt. Tunna men sväljer mycket. Sen Coops har vi köpt några ggr som också varit helt okej.
    Liberos fick vi ett gäng i  en "Blöjtårta" i början, men de var så små i storleken så de tyckte vi inte om.

Jag försöker annars sätta mig in i tygblöjor,  och har köpt några på tradera, men  har bara testat några ggr än så länge.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet