• rpl

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Mkt bra initiativ. Jag följs gärna åt i babydjungln :)

• rpl
    LyCKa55 skrev 2014-04-28 17:23:58 följande:
    Hittade också hit nu:)

Det där med napp funderade jag på, när kan man börja med det? Känns som det kan va bra ibland då han bara verkar ha sugbehovet

Vi började med napp när han var 4 dagar. Han har ett jättestort sugbehov och tog nappen direkt. Använder mam 0-3 månaders nappar eftersom de inte täcker näsan.
  • rpl

Jag måste sova med amnings-bh och inlägg varje natt för annars hade jag fått simma i sägen. Byter inlägg två ggr varje natt då de är överfulla av läckage.

För mig är det svårare med amningen att amma på nätterna. Eftersom jag är snittad får jag inte resa mig hur som helst i sängen och kan därför inte liggsitta och amma utan måste trixa mig upp och sitta rätt upp vilket inte är jättekul och bekvämt tre ggr varje natt i minst 40 minuter åt gången. Hade hoppats kunna liggsitta och slumra lite under tiden han äter. Hur gör ni andra som blivit snittade? Tycker dessutom det är så jobbigt att inte kunna resa mig ur sängen eller soffan med lillen i famnen utan jag måste lägga ifrån mig honom för att komma upp.

• rpl
    Enlängtan skrev 2014-04-29 14:49:27 följande:
    Nu är det ju 22 dagar sen jag är snittad men jag har farit upp/ner i sängen ganska så obehindrat hela tiden.

När jag var kvar på BB var det sådär att man fick tänka på hur man tog sig upp men idag kan jag sitta/ligga och lyfta bebis utan problem.

Men du kan inte liggamma? Tyckte det var rätt bekvämt på BB när jag var mer öm och föredrar ännu att göra det (även på dagarna) för om bebis somnar till kan man lättare smita iväg sen medans barnet ligger kvar och vilar

Jag kan också röra mig rätt obehindrat men fick stränga order att inte göra det på 6-8 veckor då insidan inte läkt och det kan bli ärrbråck. Det är nästan värre när man kan men inte får röra sig :). Har inte läkaren varit på dig om det?

Jag kan liggamma men lillen somnar för fort så han inte blir helt mätt och vaknar därför efter vara två timmar. Sittammar jag sover han iaf 3-4 timmar. Men det är sjukt mycket skönare att liggamma :)
  • rpl
    Enlängtan skrev 2014-05-01 11:26:32 följande:
    Nej ?! Jag har inte ens fått prata med någon läkare om mitt snitt. Känns som att de bara skar upp mig och sydde ihop sen har jag bara fått vara helt utan information

Jag har googlat en viss del så undviker ju tunga och dumma lyft, tränar ju såklart inte osv men i övrigt lever jag helt som vanligt. Hoppas verkligen att läkningen går som det ska och att det inte blir några problem inuti, utsidan ser man ju själv och det ser ju bra ut :(

Men FY va illa. Mig pratade läkaren (som utförde operationen) väldigt länge med. Hon berättade bla att det yttre snittet läker på bara någon dag men de undre tar mycket längre tid och man ska därför leva som nyopererad i 6-8 veckor. Att man inte ska använda magmusklerna alls utan endast ta sig upp med armar, höfter och ben. Fick även träna på att ta mig upp från liggande utan att använda magen, men det är så tidskrävande.

Jag hoppas verkligen att din läkning går helt felfritt. Är själv rädd för komplikationer fortfarande
  • rpl
    kerstinsmide skrev 2014-05-01 20:15:35 följande:
    Men vad konstigt. När man har opererats så.ska man ju röra sig så mycket kroppen tillåter för att minska risken för proppar! Men det är viktigt att öyssna på sin kropp. Säger den nej så är det nej. Men 6 - 8 veckor att inte röra sig fullt ut låter jättekonstigt. Så lång tid är det ju inte ens för folk som opererat blindtarm osv.

Ja röra mig får jag göra. Ska gärna gå långa promenader varje dag. Får bara inte ta i med magen. Barnmorskan på Bvc sa samma sak som läkaren. Själv är jag så okunnig att jag inte vågar göra annat än att lyda. Det är ju en omfattande bukoperation. Är inte ks större än blindtarmsoperation? Kan ju som sagt inte sådant här själv
  • rpl
    vår sommar skrev 2014-05-01 20:46:01 följande:
    Nu är det dax för lite klagande.. Är så fruktansvärt trött på svärmor och min mamma som berättar hur allt ska va och varför han skriker.

Jag har precis att han skriker nu för att han är hungrig men nu är svärmor här och säger att det är han inte för han har magknip!

Ååååå.. Trodde det va jag som kände mitt barn bäst men nej då.. De ska bestämt berätta för mig hur jag ska göra..

Att han puppar sig själv på handen är ju liksom ett tecken på att han är hungrig!!! Uuuuu va trött jag är!!!

Men fy vad irriterande. Va arg jag skulle bli. Du skulle sagt till henne att du kan mata honom och se om han blir glad så vet ni vem som har rätt. Ingen känner ju ett barn bättre än mamman och pappan.
  • rpl
    Junie2013 skrev 2014-05-02 09:31:38 följande:
    Mitt snitt har läkt jätte fint och gör knappt ont. Ömmar bara lite vid beröring. Det jag dock har lagt märke till är att det är som en hård bulle under snittet. Vet ej hur jag ska förklara det men det är som en jätte hård svullnad. Jag har googlat lite på det men inte hittat något självklar förklaring? Är det någon som har likadant eller vet varför det är så? Sedan undrar jag en annan sak, min dotter är vit på tungan. Är det mjölken som färgar av sig? Kram på er!

I pappret jag fick med mig hem står det att "det är normalt att såret den första tiden upplevs hårt och stramt samt att huden vid såret känns domnad" så det är nog helt i sin ordning.
  • rpl

Måste fråga er. Det här med amning och vikt är ju en historia för sig. Har bara gått ner 7 av mina 16 grav kg på 2 1/2 vecka. Vet inte om det är mkt eller lite men den sista ecka har jag inte gått ner ett gram trots långa promenader och bra mat. Hur mycket har ni gått ner och hur fort? Dessutom undrar jag om någon vet hur lång tid det tar för livmodern att dra ihop sig helt.

• rpl
    Eveluskan skrev 2014-05-04 02:47:39 följande:
    Åh så frustrerad jag blir.. Är fortfarande kvar på bb, dom rackarns vill inte släppa hem oss för grabbens blodsocker är för svajigt. Troligtvis pga att vi aldrig kom igång första dygnet då jag var för medtagen av min blodförlust. Så sen vi kom hit så sticker dom min prins var tredje timme och det känns som att jag slåss mot siffrorna. Att sen grabben vägrar sova i sin balja och bara vill sova ordentligt i vår säng är inte då lätt när personalen blir sur så fort man nämner samsovning. Wow detta är inte en lätt match och babybluesen gör just nu bara att jag känner mig skrattretande patetisk..

Några tips att dela med er brudar?

Usch vad jobbigt. Hur tar han att bli stucken?

På bb här va de inte heller ett fan av samsovning men de tipsad om att i så fall sova på rygg med den lille på bröstet och sen vira en filt/täcke runt sig och lillen tight som man ligger på så att lillen inte han åka av magen när man somnar. Accepterar de det och lillen är nöjd är det ett sätt. Lycka till och hoppas att han snart blir bättre så ni får åka hem.
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet