• eynelly

Han kan klättra ur spjälsängen nu, och springer hela kvällen! Hur göra?

Min snart 2 åriga son vet nu hur man klättrar ur spjälsängen nu... Han har alltid haft väldigt bra sov rutiner sen han föddes, och det senaste året har han alltid somnat kl 18 och sover hela natten. Men nu när han lärt sig komma ur sängen så är det både kul och nytt för honom att springa fram och tillbaka genom hemmet och vill inte alls sova! Somnar gör han först vid 10 tiden efter en massa "bära-tillbaka-till-sängen-spring". Har även provat att hålla honom vaken på dagen och inte låta honom sova en timma som han annars gör, men det slutar bara i stora tårar och han somnar sittandes i matstolen vid 4 tiden istället och är ännu piggare vid läggdags. Behöver tips på hur jag kan göra för att få honom att ligga kvar. Har en extra del till sängen som man byter ut, (en tipp ribba som man byter ut långsidans spjälor mot), men är rädd för att springet kommer bli ännu mer då... Hur gjorde ni när klättrandet började?
    (Hade aldrig problem med första barnet med detta, han böt direkt från spjälsäng till växa säng utan dessa problem.)

• Svar på tråden Han kan klättra ur spjälsängen nu, och springer hela kvällen! Hur göra?
  • Dixie

När dottern klättrade ur sin spjälsäng fick hon byta till en vanlig säng, vi sitter vid sängen tills hon somnar.

• Cantik

Led honom tillbaka gång på gång på gång tills det ger sig eller stanna hos honom och ligg eller sitt bredvid hans säng tills han somnar. Jag skulle utan tvekan byta ut sängen i det läget, den är inte menad att användas för att "stänga in" eller förhindra rörelsefrihet.

Avskyr CIO-metoder
  • Tramptass

Byt ut sängen och kanske lägg honom en timma senare på kvällen. Sitt/ligg med honom när han ska sova.

• Cantik
    Cantik skrev 2014-04-24 19:52:47 följande:
    Led honom tillbaka gång på gång på gång tills det ger sig eller stanna hos honom och ligg jämte honom eller sitt bredvid hans säng tills han somnar. Jag skulle utan tvekan byta ut sängen i det läget, den är inte menad att användas för att "stänga in" eller förhindra rörelsefrihet.
    La till nåt ovan.
    Avskyr CIO-metoder
  • norrlandsflicka

Sonen gick från att somna själv 19 till att behöva sällskap och somna 22-23 när vi bytte till vanlig säng då han lärde sig klättra ur spjälsängen. Vi hade stor säng så man kunde ligga bredvid. Sen var det bara att ha tålamod. Tog en månad innan han börja sova i mer rimlig tid... Han var2 år 2 månader och sov inte dagtid när vi bytte till vanlig säng.

• Natulcien

Byt till en vanlig säng, en stor säng som ni också får plats i. Och så ligger ni kvar hos honom tills han somnar.

• Natulcien
    Natulcien skrev 2014-04-24 20:51:22 följande:
    Byt till en vanlig säng, en stor säng som ni också får plats i. Och så ligger ni kvar hos honom tills han somnar.
    Jag kan tillägga att vi aldrig har använt spjälsäng, utan har haft sonen på madrass på golvet hela tiden. Så när han blev mer rörlig, så var det aldrig några problem med springande. Han har aldrig sprungit upp efter det att han lagts. Kanske p.g.a. att han aldrig har varit "instängd" och därför alltid har varit "fri" och inte sett "friheten" som något nytt och spännande. Det hjälper er ju inte nu...men kanske ett tips till nästa barn om det planeras något sånt... Glad
  • Bling1975

När de lär sig nya saker blir det lätt lite stökigt men det går ju som tur oftast över inom några veckor. Tålamod i stor dos är väl det som hjälper. Minns fortfarande hur det var både när barnet lärde sig att sätta sig upp och när det lärde sig att ställa sig upp. Just nu har vi en nybliven 2-åring som har svårt att komma till ro. Det ska göras 1000 andra saker innan man kan lägga sig ner. Favoriten är att klättra upp på en kudde och kasta sig handlöst ut i sängen.

Men jag hade bytt till stor säng, gärna en bred så det är skönt att ligga bredvid och läsa saga eller bara natta. Att stanna kvar tills han somnar är nog också smidigast just nu.

• Flickan och kråkan

Min mellanson sprang iväg i den åldern trots att han aldrig haft spjälsäng. Det skulle aldrig falla/ha fallit äldsta in. Äldsta går fortfarande (6 år) alltid och lägger sig alldeles av sig själv. Mellansonen (5 år) klamrar sig fast i soffan trots att ögonen går i kors och vrålar "Aldrig. Aldrig i livet!"....men så tycker han att det är trist att vara själv när alla andra myser tillsammans så ganska snart kommer han ynkligt hasande. Mer en fråga om personlighet tror jag. Men det är ändå smidigt med vanlig säng och ligga bredvid. Lättare att hålla om och säga att "Nu vilar vi en stund. Du måste inte sova men vi vilar en stund."

• mammalovis

Tyvärr är det ju bara att ta striden och vara minst lika envis som barnet. Om man sedan väljer att bara ta bort brädan eller skaffa stor säng är ju upp till familjen. Däremot blir det ju farligt när de kan ramla ur och slå sig ordentligt.

• Elin 834

Vill du inte ta striden så låt barnet sova resesängen om ni har en sådan. 
    Dottern började tidigt att klättra ur spjälisen men det tog lite tid innan hon kunde häva sig upp på resesängskanten.

• eynelly

Böt ut ena långsidan mot en liten tipp bräda igår kväll. Sängen är så pass låg så han har fötterna i golvet när han sitter på säng kanten. Han somnade snabbare igår och det gick mycket bättre att få honom att sova. Förutom på natten då han vaknade och skulle hoppa upp i våran säng och kittlas och busa! (Vi har våran dubbelsäng bara en meter brevid hans säng). Så läggningen blev bättre!

Men busat så på natten har han aldrig gjort innan... Men å andra sidan så kunde jag inte bli irriterad eller trött av att vakna av små händer som kittlade mig på magen och höra hans "killikillikill" och skratt!

• cosinus

När min trean började klättra ur spjälsängen vid 1 år och 9 månader orkade jag faktiskt inte med det där springet så jag köpte en sovpåse och satte på honom.

Utan att kunna dela på fötterna och få ett ben över kanten på spjälsängen gick det inte klättra över och han somnade gott som vanligt. Sen blev han för varm så jag lirkade av sovpåsen igen när han somnat för på natten var han för trött för att ge sig ut på klätteräventyr när han vaknade till.

Så han sov med sovpåsen i ungefär en månad, en provade vi utan och då var det som att han glömt att han kunde klättra och fortsatte sova bra. Nästa klättra över kanten period kom när han var 2 år och 2 månader och då fick han byta till vanlig säng vilket faktiskt gick över förväntan, vi bar tillbaka några kvällar men sen var det klart.

• Aileen Allannah
    eynelly skrev 2014-04-25 07:40:57 följande:
    Böt ut ena långsidan mot en liten tipp bräda igår kväll. Sängen är så pass låg så han har fötterna i golvet när han sitter på säng kanten. Han somnade snabbare igår och det gick mycket bättre att få honom att sova. Förutom på natten då han vaknade och skulle hoppa upp i våran säng och kittlas och busa! (Vi har våran dubbelsäng bara en meter brevid hans säng). Så läggningen blev bättre!
    Men busat så på natten har han aldrig gjort innan... Men å andra sidan så kunde jag inte bli irriterad eller trött av att vakna av små händer som kittlade mig på magen och höra hans "killikillikill" och skratt!
    Vad skönt! Och jag kunde inte låta bli att fnissa till lite av kittlandet.
  • ModestyBlaze

Sitt vakt utanför rummet så han inte kommer så långt, se till att han klättar tillbaka själv. Det skall inte vara en "lek" men inte heller bråk om saken. Utan sitt på en stol utanför rummet och se till att han inte kommer så långt. Behåll spjälsängen eller använd resesäng kan också funka. Använde vi en kort stund.

Glöm inte att vara ute ordentligt på dagen så han får klättra i klätterställningar tills han blir ordentligt trött rent fysiskt. Minst 1 tim fm och em. Sova middag måste han så se till att han sover mitt på dagen. :)

Svar på tråden Han kan klättra ur spjälsängen nu, och springer hela kvällen! Hur göra?