Penningfrågor för mammor/familjer i England
Vi flyttade till England fran Sverige under foraldraledigheten med vart tredje barn. Vi tog ut hela foraldrapenningen fran Sverige i England (det viktiga ar att du ar inskriven i Sverige och FK, vilket du ska fa vara om du har for avsikt att komma tillbaka, kommer inte riktigt ihag hur det forholl sig).
Nar Tilde var 18 man och vara dagar var slut, borjade jag jobba. Da ar man tvungen att skriva ut sig och overgar saledes till engelska forsakringskassan (fast det finns inte i samma form). Det var i samma veva som vi overgick till eneglsk barnbidrag (child benefit).
Jag jobbar nastan heltid (30tim/v) pa en webbyra, jag borjar tidigt (pappan lamnar pa dagis och skola) och sa slutar jag 14.45 sa jag kan hamta pa skolan). Det hade jag som anstallningskrav, och min arbetsgivare var flexibel med det. Det ar ganska manga som jobbar har, speciellt nar barnen borjar skolan vid 4 ars alder, men det ar saklart manga som vill at jobben som ligger pa skoltid. Pensionen star mitt jobb for, jobbar man inte far man nog fixa det sjalv.
Kommunal skola ar gratis (fast man far antingen packa med en packed lunch eller betala for lunch fran skolan) men fritids kostar extra. Dagis ar valdigt dyrt, vi betalar ca £600/man. men det kan vara bade billiager och dyrare. nar barnet ar ca 3 ar far man 15h gratis i veckan.
Var council tax ar (vi bor i Salisbury) ca £1500 per ar.
Hoppas detta hjalpte lite och lycka till med er flytt! London ar en fantastisk stad och faktiskt overaskande barnvanlig.