• lillajagg

Löshåret kliar så jag blir tokig, HJÄLP?

Hej! Jag behöver eran hjälp! 

Lång historia kort. Min brors sambo utbildar sig till frisör och har gett mig löshår i present. Jag har redan fått sätta i det och allt verkade bra till en början, MEN ...... 

Hon hade köpt löshår (Tejp med limfäste?) som jag nu har i hela mitt hår, jag var skitnöjd till en början men nu har det börjat klia något så bedrövligt att jag snart inte vet vad jag ska ta mig till??? 

Jag kunde ingenting tidigare om löshår, detta var helt nytt för mig. Har väldigt tjockt hår så hon var tvungen att sätta in sjukt många limfästen/tjepfästen med hår. 

1. Det tovar sig på ingenting. Har jag det inte i fläta så går det en kvart så är det tovigt som attans.
    2. Då jag inte fick några specifika visningar på hur jag skulle sköta om det utan det lät mer som , 'Det kommer 'tvinna' sig med ditt eget hår och gå ihop bättre'  'använd bara vanligt schampoo och balsam' osv... lät väldigt oprofessionellt sagt. 
    3. När hon precis satt in håret och 3-4 dagar efter det var jag huuuuur nöjd som helst med håret, det var glansigt, fylligt och vackert! 
    Nu är det cirka 3 veckor sedan hon satte i det och det har blivit fruktansvärt torrt, glanslöst och nästan lite svinto över det... 

Har jag gjort något fel? Varför blir håret såhär? 
    Jag är inte alls nöjd.

Saker jag gör:
    Jag har använt mig utan pantene schampo utan silikon och en Hårinpackning som jag fick utav henne när hon satt i det som jag använder 2 gånger i veckan (som hon påstod tar bort det torra och ger det glans).

Jag fönar det inte utan låter det självtorka, tvättar det varannan - var tredje dag. sover alltid med fläta. 
    Använder argan olja i topparna på både mitt egna och löshåret. Borstar det flera gånger om dagen för att undvika tover.

Detta är alltså saker jag läst mig till och saker hon sagt man ska göra för löshåret.

Jag ser så mycket bilder på tjejer som satt in löshår där det håller sig tjock, glansigt och fylligt.  Just nu oroar jag mig för kliandet som är KONSTANT och är fruktansvärt rädd över hur mitt egna hår kommer att se ut om jag tvingas ta ur löshåret då hon klippt vääääldigt mycket på mitt hår innan och tunnade ut det något frukansvärt i toppar osv för att de skulle smälta ihop bättre. 

vad ska jag göra? Är det såhär löshår är eller är det något som inte stämmer? 
    Någon vänlig själ, hjälp mig med råd och tips!

Kliandet är det som oroar mig mest just nu. är det normalt?

• Svar på tråden Löshåret kliar så jag blir tokig, HJÄLP?
  • Mawliiin

Hon kanske har satt det för nära din hårbotten? Gå och rådfråga hos en frisör!

Jag brukar sätta i hår på mig själv och de kliar sällan, men jag använder keratinvax och limmat på en "hårrad" hårträns .. Men gå och fråga och låt dom kolla hur de ser ut i din hårbotten

• bullen1984

Nu ska jag berätta några saker för dig som jag tycker du ska behöva höra.
    När man går till en frisörelev så har DU ett eget ansvar. Alltid med risker, och DU måste vara förberedd på att det kanske inte blir som du vill, eller att du blir bemött på ett proffessionellt sätt. Hon övar sig fortfarande, och ni gör varandra en tjänst. Du får ditt hår till ett billigare pris, och hon får erfarenhet.
    Det du ska göra nu är att ringa henne och fråga, så kan hon fråga en lärare. Du ska inte vara arg på henne, för detta är DITT ansvar.

Löshåret kliar för att du använder ett billigt shampo som dels luckrar upp limmet i tejpen, och som även inte rengör ordentligt. Sedan kan det också vara så att du slarvar med tvätten. Det är mycket viktigt att du rengör mellan ALLA fästerna och även sköljer ordentligt. Det får inte vara minsta shampo kvar. 
    Det är även VIKTIGT att du torkar fästerna med fön, för annars ligger allt där och mögglar mot din hud för att det aldrig torkar, och huden blir irriterad och kliar.

Att löshåret är trassligt beror på att det är dålig kvalitet. Hjälper också om du fönar håret slätt varje gång du duschat, eftersom alla löshår är lite vågiga.

Så:
    1. köp bra schampo från frisörsalong
    2. tvätta ordentligt och skölj ordentligt.
    3. föna håret torrt varje gång du duschat.

Svar på tråden Löshåret kliar så jag blir tokig, HJÄLP?