Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Familjelivs träningsutmaning vecka 1 - Häng på!

Fick några dagar att ta igen , men va katten jag är på!

• Wilowa

93 gånger gjorda! Nu har jag inte läst alla inlägg, men jag kom på att det är lätt att göra fel. Jag ställde mig vid en spegel så jag kunde ha koll på hur jag stod och så satte jag fokus mellan skulderbladen. Hade jag inte fokusdär så använde jag andra muskler istället.

Lite bakgrund om mig...jag har under flera år haft problem med min kropp, gått hos sjukgymnaster, kiropraktor och läkare under flera år, men inte fått rätt hjälp. I höstas brakade jag ihop totalt och var sjukskriven heltid i elva veckor och halvtid två. Jag kunde knappt stå upp när det var som värst, jag var för ostadig. Jag kände att nånstans så var det en muskel som inte bar mig, men jag visste inte vilken. Äntligen kom jag till rätt sjukgymnast och fick diagnosen "snapping hips" och mycket riktigt så hade jag en muskel i höftpartiet som var helt ur funktion. När sjukgymnasten testade den muskeln så hade jag inget att sätta emot. Jag fick övningar av henne att göra och blev snabbt mycket bättre och kunde efter några veckor gå över till att träna hela kroppen på gymmet. Allt gick jättebra tills verkligheten kom ikapp mig och jag skulle få till träningen som mer eller mindre ensam mamma (min man jobbar borta) till tränande barn och heltidsarbetande förskollärare.

Dygnet hade inte tillräckligt många timmar och kroppen inte tillräckligt med energi, så jag fick helt enkelt välja bort min egen träning under några månader. Nu är det vår och barnens träningar har minskat och jag har både mer tid och mer ork. Fast att lägga massor med timmar och pengar på gymmet vill jag inte, jag vill få det att fungera hemma. Många av de övningarna jag fått av min sjukgymnast att göra i gymmet kan jag göra hemma, men denna roddövning hade jag förträngt, jättebra ersättning för maskinen...måste bara åka och köpa fler vikter på hantlarna Hoppas på fler bra övningar som jag kan göra och gärna med hantlar, men framförallt så är det motivationen till att faktiskt träna som är viktigast. Jäklar så lat och bekväm man är!

• Wilowa
    Träningsexpert Elmina skrev 2014-04-27 06:58:34 följande:

Bjuder på lite inspiration för er som har äldre barn.

Äldre barn? Jag tror att min hockeyspelande tolvåring kan göra den övningen med mig som tyngd istället.

...en liten varning till barnets armar, jag gjorde nåt liknande med min dotter när hon var liten och det slutade på akuten med en axel som hoppat ur led.
  • Wilowa

Så där ja, nu har hela kroppen fått sig en genomkörare och jag är uppe i 110 repetitioner...bara 65 kvar på två dagar! Solig Tio tillgodo till och med enligt planen.

Heja, heja! Kunde jag ta mig ur höstens kris så kan ni alla fixa detta! Solig

Fast lyssna på kroppen och sluta om det känns fel. Något som jag lärt mig den hårda vägen. Att det blev så illa var att jag i våras pressade mig hårdare än jag borde i slalombacken, i övrigt ingen träning alls. En hel dag i svarta backar var mer än vad min kropp klarade. Fast jag fick ordning på det och har i vinter kunnat åka som vanligt, men jag har hållit mig i blåa och gröna backar samt nån röd då och då...fast fel är inte att muskeln bara blir trött.

• Wilowa
    Neelah skrev 2014-04-27 14:40:23 följande:
    Jag har också kommit upp till 110 idag. Tänkte köra 2x20, men det blev 1x20 och 1x15...
    Bra jobbat! Orkar du inte det du tänkt dig så ska du antingen minska vikten eller antalet repetitioner per set. Det ska vara jobbigt i slutet av setet, men du ska klara att göra övningen rätt. Jag brukar i vanliga fall köra 3x12, men nu körde jag några fler set för att komma ikapp.

• Wilowa
    Lady Namárië skrev 2014-04-27 19:32:02 följande:
    Jag är lite stel i nacken och ryggen efter att ha sovit i en mörkrädd fyraårings säng en natt. Var skall jag rikta blicken för att hålla huuvdet rätt när jag gör övningen? Strax framför tårna?
    Jag fick rådet av min sjukgymnast att hålla in hakan för att skona nacken och då tränar man nacken samtidigt...vet inte om det gäller samma för den här övningen dock, men det kändes så när jag testade nu.
  • Wilowa
    Redaktör skrev 2014-04-28 07:26:44 följande:
    Jättekul att ni är så många som hänger på! Superbra jobbat de senaste dagarna!

På onsdag lägger vi ut nästa utmaning - kan avslöja att det blir en övning för magen...Glad

/Redaktionen
    Härligt! Min mage behöver all träning den kan få.

Om man av nån anledning inte kan göra en övning, är det då okej att välja nån motsvarande istället?
  • Wilowa
    hjärtemamma skrev 2014-04-28 19:21:03 följande:
    Tänkte jag skulle dela med mig av mig själv lite grann. Jag har alltid varit lat och inte tränat något nämnvärt och dessutom en riktig sockerråtta. Därmed har jag även en stor övervikt. I januari bestämde jag mig för att ta tag i mitt liv. Jag började träna, slutade äta godis och försökte tänka på vad jag stoppade i mig. Nu snart fyra månader senare har jag gått ner 11,3 kg och har en lång resa kvar. Vill man så kan man tjejer, skippa ursäkterna och se denna utmaning som en start på något nytt och bra...lycka till allihop
    Bra jobbat! Skål Kan bara hålla med dig, vill man så kan man! ...och kan man inte så finns det många duktiga pt och sjukgymnaster att ta hjälp av. Från att knappt kunna stå upp till att köra fullt program på gymmet tog mig en månad ungefär med rätt hjälp.Solig

Nu har jag 20 kvar att göra denna veckan, får se om det blir idag eller imorgon. Imorgon är det träningsdag så troligtvis gör jag ett gäng imorgon även om jag går i mål idag. Jättebra övning som jag lätt lägger till i mitt hemmaprogram.
  • Wilowa
    stor grön drake skrev 2014-04-28 20:26:03 följande:
    Jag håller med om att vill man så kan man
    ... meeen jag vill inte ha en mindre kropp tillräckligt för att träna styrka och kondition 6-7 ggr/vecka, vilket är vad som krävs för att just min kropp ska ge ifrån sig sina kära fettdepåer. Flertalet kostrådgivare och läkare har konstaterat att mitt matintag i kombination med den träning jag har, tillika med vardagsmotion och rörligt jobb -borde- räcka för viktminskning.

Vad vill jag med detta?
    Jo, vi har alla olika grundförutsättningar, och även om jag kommer köra detta program slaviskt i 7 veckor och tänka mer på vad jag äter (tänker redan på vad jag äter, chips och läsk aldrig, godis undviker jag så mycket det bara går osv) så tror jag inte på någon viktminskning för min egen del. Min förhoppning är däremot att få lite inspiration till den hemmaträning jag borde göra för att förhindra problem jag fått av förslitningsskador smile1.gif
    Jag tycker inte att syftet med träning ska vara att gå ner i vikt, träna ska man göra för att det är kul och för att bli starkare och piggare. Behöver man gå ner i vikt och gör det så är det en bonus. Solig För min del handlar det enbart om att bli starkare och orka mer. Som det är just nu så sliter mitt jobb otroligt på både kropp och ork, men jag känner redan hur jag börjar bli starkare (2-3 veckor sedan jag började styrketräna igen. Jag jobbar som förskollärare och det är inget vilsamt jobb precis.
  • Wilowa
    Liljan77 skrev 2014-04-28 21:04:20 följande:
    Bra jobbat.
    Jag har gått ner 21 kg sen i jan genom att skippa pasta,bröd, sötsaker o ta promenader.
    Oj! Det var inte illa! Bra jobbat verkligen!
  • Wilowa
    Neelah skrev 2014-04-28 21:21:25 följande:
    Jag tränar inte för att gå ner i vikt, utan för att jag har problem med ryggen och behöver träna för att slippa smärta. Om jag också går ner i vikt så är det en bonus, men inte mitt huvudsakliga mål. Jag tränar hellre en stund varje dag än att äta värktabletterSolig
    Precis så är det för mig med...nästan i alla fall för värktabletter hjälper knappt och att jag tränar lite mer ca 3 gånger i veckan på inrådan av min sjukgymnast.
  • Wilowa

Så där, nu har jag gjort 175 rodd.  Solig Tanken var att jag skulle träna idag, men ont i halsen satte stopp för det.

• Wilowa
    Redaktör skrev 2014-04-30 10:33:50 följande:
    Hej!

Superbra jobbat alla första veckan - så himla roligt att ni är så många som peppar och pushar varandra!
    Helst skulle vi vilja belöna er allithop - men den här veckan blir det Willowa som får en present.
    Motivering: "Willowa är peppande och glad. Ger goda råd och tips i tråden och bjuder på sig själv på ett bra sätt"
    Grattis! Inboxa mig din adress så kommer boken på posten.

Nu är utmaning nummer 2 igång - den här veckan ger vi magen en välbehövlig omgång.
    Ni hittar utmaningen här!

Tipsa gärna familj och kompisar om utmaningen - den är öppen för alla att hänga på, ju fler desto roligare Solig

Glada hälsningar
    Redaktionen
    Åh vad kul! Tack så mycket! Solig
    Liljan77 skrev 2014-04-30 15:03:05 följande:
    Grattis Willowa. 
    Tack!

Svar på tråden Familjelivs träningsutmaning vecka 1 - Häng på!