Familjelivs träningsutmaning vecka 1 - Häng på!
Fick några dagar att ta igen , men va katten jag är på!
Fick några dagar att ta igen , men va katten jag är på!
93 gånger gjorda! Nu har jag inte läst alla inlägg, men jag kom på att det är lätt att göra fel. Jag ställde mig vid en spegel så jag kunde ha koll på hur jag stod och så satte jag fokus mellan skulderbladen. Hade jag inte fokusdär så använde jag andra muskler istället.
Lite bakgrund om mig...jag har under flera år haft problem med min kropp, gått hos sjukgymnaster, kiropraktor och läkare under flera år, men inte fått rätt hjälp. I höstas brakade jag ihop totalt och var sjukskriven heltid i elva veckor och halvtid två. Jag kunde knappt stå upp när det var som värst, jag var för ostadig. Jag kände att nånstans så var det en muskel som inte bar mig, men jag visste inte vilken. Äntligen kom jag till rätt sjukgymnast och fick diagnosen "snapping hips" och mycket riktigt så hade jag en muskel i höftpartiet som var helt ur funktion. När sjukgymnasten testade den muskeln så hade jag inget att sätta emot. Jag fick övningar av henne att göra och blev snabbt mycket bättre och kunde efter några veckor gå över till att träna hela kroppen på gymmet. Allt gick jättebra tills verkligheten kom ikapp mig och jag skulle få till träningen som mer eller mindre ensam mamma (min man jobbar borta) till tränande barn och heltidsarbetande förskollärare.
Dygnet hade inte tillräckligt många timmar och kroppen inte tillräckligt med energi, så jag fick helt enkelt välja bort min egen träning under några månader. Nu är det vår och barnens träningar har minskat och jag har både mer tid och mer ork. Fast att lägga massor med timmar och pengar på gymmet vill jag inte, jag vill få det att fungera hemma. Många av de övningarna jag fått av min sjukgymnast att göra i gymmet kan jag göra hemma, men denna roddövning hade jag förträngt, jättebra ersättning för maskinen...måste bara åka och köpa fler vikter på hantlarna Hoppas på fler bra övningar som jag kan göra och gärna med hantlar, men framförallt så är det motivationen till att faktiskt träna som är viktigast. Jäklar så lat och bekväm man är!
Bjuder på lite inspiration för er som har äldre barn.
Så där ja, nu har hela kroppen fått sig en genomkörare och jag är uppe i 110 repetitioner...bara 65 kvar på två dagar! Tio tillgodo till och med enligt planen.
Heja, heja! Kunde jag ta mig ur höstens kris så kan ni alla fixa detta!
Fast lyssna på kroppen och sluta om det känns fel. Något som jag lärt mig den hårda vägen. Att det blev så illa var att jag i våras pressade mig hårdare än jag borde i slalombacken, i övrigt ingen träning alls. En hel dag i svarta backar var mer än vad min kropp klarade. Fast jag fick ordning på det och har i vinter kunnat åka som vanligt, men jag har hållit mig i blåa och gröna backar samt nån röd då och då...fast fel är inte att muskeln bara blir trött.
Så där, nu har jag gjort 175 rodd. Tanken var att jag skulle träna idag, men ont i halsen satte stopp för det.