Inlägg från: Träningsexpert Elmina |Visa alla inlägg
  • Träningsexpert Elmina

Familjelivs träningsutmaning vecka 1 - Häng på!

stor grön drake skrev 2014-04-23 22:23:10 följande:
    Hur gör man om man inte har hantlar? Insåg just att de blev kvar när jag flyttade...
    Du kan även köra med en väska/fyllda tygkasssar eller gummiband!
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • Träningsexpert Elmina
    5by5 skrev 2014-04-24 06:04:24 följande:
    Låter som ett dumt upplägg, muskler ska vila 48h innan man aktiverar samma muskelgrupp igen. Kör varannan dag iställlet så hinner kroppen byggas upp och inte bara brytas ner...
    Du väljer själv hur ofta du vill träna, huvudsaken är att slutsumman blir 175. Men det kan förtydligas att man inte behöver köra varje dag.

Sedan beror det även på hur tungt du kör, kroppen är gjord för rörelse och att använda ryggen varje dag i sju dagar kommer knappast att göra dig övertränad.
  • Träningsexpert Elmina
    Rebba skrev 2014-04-24 14:28:29 följande:
    Roligt med utmaning. Jag är på! Sen är det kanske bra att inte sluta träna rygg för att den här veckan är slut Flört
    Gör mina repetitioner för igår och idag ikväll Skrattande

För er som kör med gummiband så är ett tips att sitta ner istället och ha gummibandet under fötterna, annars samma: rak rygg och kläm ihop skuldrorna!
    Bra tips! Tänk dock på att magen inte får lika mycket träning om man sitter ned.
  • Träningsexpert Elmina
    Lady Namárië skrev 2014-04-24 14:33:52 följande:
    Jag har gjort mina övningar både igår och idag. Hoppas inte grannarna tittade in, för eftersom barnen slarvat bort min ena hantel hade jag en magnumflaska pommac i den andra handen. Skål!
    kreativt, härligt!!
  • Träningsexpert Elmina
    Olyckan skrev 2014-04-26 17:36:13 följande:
    Nu ska jag på mina för idag innan jag gör mig iordning inför nattens jobb. Var kanske inte superintelligent av mig att måla naglarna precis innan dock :s aja!
    Jag hade tänkt att för var vecka bara lägga på de nya utmaningarna som kommer, så man tillsist får lite av ett helt träningsupplägg. Vad tror nu om det? Eller det blir för enformigt?
    Tycker detta är super, mitt problem har alltid varit att veta vilka övningar man ska göra när man är på gymmet, så har alltid slutat med att största tiden blir på cosstrainern, vilket är såå tråkigt i längden! Nu får man ju nya tips på övningar, även om det inte är bra att göra dessa alltid :)
    det är tanken!

när du fått alla övningarna har du ett enkelt program som involverar kroppens alla muskler.
  • Träningsexpert Elmina
    Wilowa skrev 2014-04-27 12:15:03 följande:
    Äldre barn? Jag tror att min hockeyspelande tolvåring kan göra den övningen med mig som tyngd istället. smile2.gif

...en liten varning till barnets armar, jag gjorde nåt liknande med min dotter när hon var liten och det slutade på akuten med en axel som hoppat ur led. smile4.gif
    usch då, självklart får man ta det lugnt med barnet
  • Träningsexpert Elmina
    Wilowa skrev 2014-04-27 19:42:50 följande:
    Jag fick rådet av min sjukgymnast att hålla in hakan för att skona nacken och då tränar man nacken samtidigt...vet inte om det gäller samma för den här övningen dock, men det kändes så när jag testade nu.
    Bra tips, in med hakan (tänk dubbelhaka)!
  • Träningsexpert Elmina
    hjärtemamma skrev 2014-04-28 19:21:03 följande:
    Tänkte jag skulle dela med mig av mig själv lite grann. Jag har alltid varit lat och inte tränat något nämnvärt och dessutom en riktig sockerråtta. Därmed har jag även en stor övervikt. I januari bestämde jag mig för att ta tag i mitt liv. Jag började träna, slutade äta godis och försökte tänka på vad jag stoppade i mig. Nu snart fyra månader senare har jag gått ner 11,3 kg och har en lång resa kvar. Vill man så kan man tjejer, skippa ursäkterna och se denna utmaning som en start på något nytt och bra...lycka till allihop
    Härligt!!
  • Träningsexpert Elmina
    Wilowa skrev 2014-04-28 19:39:41 följande:
    Bra jobbat! Skål Kan bara hålla med dig, vill man så kan man! ...och kan man inte så finns det många duktiga pt och sjukgymnaster att ta hjälp av. Från att knappt kunna stå upp till att köra fullt program på gymmet tog mig en månad ungefär med rätt hjälp.Solig

Nu har jag 20 kvar att göra denna veckan, får se om det blir idag eller imorgon. Imorgon är det träningsdag så troligtvis gör jag ett gäng imorgon även om jag går i mål idag. Jättebra övning som jag lätt lägger till i mitt hemmaprogram.
    Det gäller att bestämma sig, vilket är lätt att säga men genom att göra upp en plan med ett konkret mål så underlättar man för sig.

målet ska gå att mäta och vara realistiskt och för att inte tappa motivationen rekommenderar jag att man sätter delmål.
  • Träningsexpert Elmina
    Neelah skrev 2014-04-28 21:21:25 följande:
    Jag tränar inte för att gå ner i vikt, utan för att jag har problem med ryggen och behöver träna för att slippa smärta. Om jag också går ner i vikt så är det en bonus, men inte mitt huvudsakliga mål. Jag tränar hellre en stund varje dag än att äta värktabletter. Solig
    En stark motivation, träning är fantastisk!
  • Träningsexpert Elmina
    Redaktör skrev 2014-04-29 07:31:53 följande:
    Självklart! Dela gärna med dig här i tråden om hur och när du tränar och har du frågor så hjälper Elmina gärna till.
    Självklart, om det skulle vara så att jag inte ser en fråga så inboka mig gärna så att jag inte missar den!
  • Träningsexpert Elmina
    Lebocarma skrev 2014-05-15 10:28:56 följande:
    Hej!

Hittade hit idag har varit med i den andra tråden från förra året men nu är jag gravid kan man köra allt ändå? Eller finns det nån tråd för gravida?
    Häng med så gott du kan och fråga om det är något som inte känns bra!
Svar på tråden Familjelivs träningsutmaning vecka 1 - Häng på!