• Sladjana

Bilförsäkring vill inte täcka skadan

Hej!
    Det är så att våran bil är på verkstad och det har uppstått en skada som min försäkring ska täcka enligt villkoren eftersom skadan ingår i själva försäkringen. Problemet är nu att försäkringen inte vill samarbeta och verkstaden vet inte riktigt hur dom ska göra.
    Det jag undrar nu, är vilka paragrafer som gäller i lagboken? Jag har försökt leta själv men är inte precis van vid en lagbok.
    Vad kan hända nu och hur ska jag gå vidare med detta för att få försäkringen att betala för skadan som de egentligen täcker?

• Svar på tråden Bilförsäkring vill inte täcka skadan
  • Sladjana
    Kjell2 skrev 2014-04-23 11:12:50 följande:

Detta är i förstahand en avtalsfråga. Hävisa till ert avtal, dvs försäkrinsvilkoren.  Vad ger bolaget för argument at försäkringen inte täcker?
    De ger inga direkta argument, de enda de sa till verkstaden är att de inte vill bekosta detta själva utan att de vill dela kostnaderna. Men enligt villkoren ska de täcka skadan och jag har pratat med dom innan om detta vilket de har påstått att de ska täcka ifall det är själva felet, i detta fall är det fel på svänghjulet och de ska täcka detta, men problemet är att de inte vill bekosta detta själva, men som sagt i villkoren står de att de täcker upp till 50 000kr och utan självrisk.
  • Sladjana
    Kjell2 skrev 2014-04-23 11:33:24 följande:

Börja med att sätta hårt mot hårt. Skrvi till bolaget och säag att enl avtalet ska de stå för skadan och att du inte tänker dela på kostnaden. Skriv även att om de inte tänker betala att de ska ange anledning.
    Jag har försökt kontakta dom igen men påstår att det nu inte har tid att prata…
    Jag vet inte riktigt hur jag ska göra eller vem jag ska vända mig till eftersom situationen är sådan här.
    Verkstaden får inte åtgärda felet än innan de har godkänt att de täcker för i sånna fall täcker de inte skadan, så det är kanske det dom väntar på..
  • Sladjana
    Lovisblomman skrev 2014-04-23 14:03:06 följande:
    Vilket bolag har du?
    I detta fall gäller det auto concept.
Svar på tråden Bilförsäkring vill inte täcka skadan