• Anonym (Förlossningsdep)

Förlossningsdepression efter barn nr 1, högre risk att få igen?

Hej!

Jag fick en förlossningsdepression efter att jag fått mitt första barn pga en massa saker som hände precis när vi hade blivit föräldrar:

Total sfinkterruptur grad 4
    Försäljning av hus på en ort 
    Försöka hitta nytt boende på en annan ort
    Flyttade 50 mil
    Bebis som sov otroligt dåligt
    Bröstböld som slutade i operation under narkos

Ja, det var lite mycket för oss helt klart kan man lugnt säga och när jag väl fick medicinsk hjälp så mådde jag bra på bara några veckor igen och jag fortsatte att må bra även efter att jag trappade ner och helt slutade med de antidepressiva tabletterna som jag åt (Sertralin).

Nu är jag gravid igen och undrar hur stor risken är att jag får ytterligare en förlossningsdepression? Jag har inte tidigare i mitt liv varit deprimerad och vårt första barn var mycket efterlängtat och planerat och så även detta. 

Nu när vi väntar nr två så kommer vi inte att flytta utan bor där vi bor och om möjligt så kommer det väl inte heller att bli ännu en sfinkterruptur eller bröstböld heller för den delen men jag antar att jag ändå tillhör en "riskgrupp" då jag fick en efter min första förlossning?

Finns det något förebyggande jag kan göra denna graviditet för att minska riskerna för en ny förlossningsdepression? Löper man större risk för förlossningsdepression om man blir förlöst via planerat kejsarsnitt (kan bli fallet med tanke på min sfinkterruptur)?

Jag pratade med min läkare om detta och hon sa att nu visste vi ju att Sertralin fungerade jättebra på mig och att jag även skulle kunna känna igen symptomen och bli diagnostiserad mycket snabbare (började inte äta tabletterna förrän dottern var 5 månader) men jag skulle gärna vilja veta om det finns något jag kan göra för att inte ens behöva hamna i den situationen igen? 

Jag kommer såklart att berätta detta för min nuvarande BM och hoppas att även hon kan ge stöd. 

• Svar på tråden Förlossningsdepression efter barn nr 1, högre risk att få igen?
  • Anonym (Förlossningsdep)

Puffar!

Svar på tråden Förlossningsdepression efter barn nr 1, högre risk att få igen?