Inlägg från: Anonym (Körd?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Körd?)

Leverprover imorn. Har druckit. Körd?

Ja, jag ska alltså ta leverprover imorgon. CDT, GT, ASAT och ALAT.

Drack rejält i lördags. Typ 8 starköl, 1 flaska vin och 4 groggar. Igår drack jag 5 starköl.

Innan detta har jag inte druckit på flera veckor. Dålig prognos, eller?

Står ju t.o.m på Transportstyrelsens hemsida att helgdrickande inte ska påverka testresultaten, men blev ändå lite orolig nu när det ändå är så nära inpå och jag drack så mkt i lördags.

• Svar på tråden Leverprover imorn. Har druckit. Körd?
  • Anonym (Körd?)
    h8him skrev 2014-04-22 12:42:30 följande:
    Är det leverprover för att få behålla körkort efter rattfylla så kan det bli knepigt för dig.

Det är så att jag ska få tillbaka körkortet men inte pga rattfylla.
  • Anonym (Körd?)

Stor alkoholkonsumtion ger förhöjt CDT-värde

Ett förhöjt CDT-värde orsakas i princip endast av alkohol. För att höja värdet över referensvärdet (1,9 %) krävs en tämligen stor alkoholkonsumtion. Det behövs ett alkoholintag på genomsnittligt minst 450 g ren alkohol/vecka eller motsvarande 50–80 g ren alkohol/ dag under de senaste 1–4 veckorna före provtagningen. Den alkoholmängd som motsvarar 50–80 g ren alkohol dagligen finns till exempel i 1 hel flaska vin eller 3–4 burkar starköl. Endast helgdrickande ger inte ett förhöjt CDT-värde.

Mängden alkohol som krävs för att få ett förhöjt CDT-värde kan jämföras med Folkhälsoinstitutets nivå för riskbruk av alkohol, där en man kan dricka 14 standardglas/vecka (168 g alkohol) och en kvinna 9 standardglas/vecka (108 g alkohol) innan intaget bennämns som ett riskbruk. För ett CDT-värde över referensvärdet är alkoholkonsumtionen alltså för män 2,7 gånger respektive för kvinnor 4,2 gånger högre än riskbruksnivån.

Ovansående saxat från transportstyrelsen.

Smulpaj01: Mjo, kanske går att ordna..

Till alla: Kan man gå dit och vara ärlig och säga att man drack i lördags? Vad händer då? :P

• Anonym (Körd?)
    Anonym (sss) skrev 2014-04-22 12:56:45 följande:
    Om man nu skall ha ett viktigt test som tydligen är för att få tillbaka ett körkort - varför rådricker man då så tätt inpå? Och jag missade de fem starkölen igår. Du har helt klart problem och får nog helt enkelt ta konsekvenserna om det blir några (sa moraltanten). Men faktiskt.... VARFÖR dricker du när du vet att detta skall ske?
    För att jag, precis som du säger, helt klart har problem.
  • Anonym (Körd?)
    smulpaj01 skrev 2014-04-22 13:31:51 följande:
    Det beror på anledningen till att du inte ska dricka? Är det så att du inte FÅR dricka alkohol så är det bättre att förhala testet nån vecka och inte säga något, i annat fall kan du vara ärlig med det.

CDT värdet kommer vara förhöjt, men inte tillräckligt så att det kommer skapa oro för alkoholproblem eller liknande, förutsatt att detta är en engångs företeelse?!
    Ok. Blev av med kortet pga att jag kom in på psyk påverkad då jag ringt till min far och mått kasst (tack vare andra problem). Läkaren där missuppfattade mig på något underligt vis då hon troligen inte lyssnade ordenligt när jag svarade att enda gången i hela mitt liv jag druckit flera dagar i sträck var UNDER NÅGRA VECKOR för 5-6 månader SEN. Fick hem ett papper från Transportstyrelsen där det stod att jag druckit VARJE DAG i 5-6 månader.

Så det räknas väl som missbruk. Så därför sitter jag väl i skiten. Med endast mig själv att skylla, givetvis!
  • Anonym (Körd?)
    daxare skrev 2014-04-22 17:46:50 följande:

Man ska aldrig säga detta, detta tar dom som det är regelbundet.

Du ska berätta sanningen och det vad du snittar och inte att vid ett tillfälle så drack jag en 70cl sprit.

Enda de hör är 70cl sprit, av personlig erfarenhet och många andras.

Visst finns de som lyssnar också.

Mina leverproblem var opererbara, så när jag en tid efter och besök på sjukhuset.

Och denna oroande över mina levervärden, som sjönk ordentligt efter operation.

Så när diskussion om detta och alkohol kom upp.

Så visade jag bara magen och sa, jag har opererat bort mina alkoholproblem.

Det satte en sko i munnen på många läkare Skål

Ja, men va fan, trodde ju ändå inte hon skulle kunna få det till att jag dricker varenda dag när jag säger att jag drack för mkt för ca ett halvår sen och själv sökte hjälp för det när jag kände att det gick överstyr.

Har inte druckit sen dess förutom då jag blev inlagd på psyk, på juldagen och nu. Detta var alltså i slutet på oktober och jag fick kortet draget i februari. Surt sa räven.

Har iaf överklagat så väntar på dom från förvaltningsrätten (har dock inga höga förväntningar direkt) och ska prata med min handläggare igen hos Transportstyrelsen imorn.

Till alla: Vet att det var otroligt korkat gjort. Ding ding.

• Anonym (Körd?)
    daxare skrev 2014-04-22 18:09:16 följande:

Hade du frågat mig om du hur du skulle svarat på denna fråga.

Så hade jag varnat dig för att svara så.

Hamnar man i systemet när man dricker alkohol, för man ballar ur.

Så hamnar man även i dessa situationer.

Som tyvärr är svårt att skaka sig fri från.

Det är bara bita i det sura äpplet och göra som dom säger, om man vill behålla körkort.

Oerhört irriterande, men tyvärr så är det Skrikandes

Vi alla gör ding ding saker, bara hoppas man lär sig nått av det.
    Så man inte gör det igen.

Men hindrar en inte att göra andra dumma saker ;)

Ja, jag får hålla tummarna och sen inte göra om det om jag nu inte kan lösa läkarens ljug på något sätt.
  • Anonym (Körd?)

Inte hört nåt om positiva tester.

Svar på tråden Leverprover imorn. Har druckit. Körd?