• Jakob78

Sömn hos 13-månaders pojke

Jag skulle behöve lite tips och råd från er gällande sömnen och nattning hos vår son:

Jag och min fru, snart exfru, nyligen separerat och bott i separata boenden sedan snart 2 mån tillbaka. Vi har en son på 13 månader som bor växelvis hos oss. Detta pga att vi inte har någon barnomsorg ännu och för att lösa med jobb/schema etc så finns det just nu inget annat alternativ än växelvis boende. 

Vår son har sovit väldigt bra enda sedan födseln, med vissa undantags nätter såklart. Han får en rejäl portion mat vid 19-snåret, ev bad efter det och sen somnar han oftast mellan 19.30 - 20.00 efter bokläsning och ca 10-15 min "vaggning" och nynnande. Sen vaknar han kanske 1-2 ggr/natt och behöver ibland tas upp, ibland tas över till vår säng och ibland räcker det med att lägga handen på ryggen, stoppa in nappen och han somnar om. Som ni märker så har vi varit väldigt bortskämda med sömnen jämfört med många andra föräldrar...

Sedan 1-2 veckor tillbaka så har han börjat krångla MASSOR på kvällen. Efter att ha försökt i upp till en timme med skrik och panik så tar jag ut honom från sovrummet och han får vara vaken tills han blir så trött så att han inte orkar längre. Ibland tar detta 30 min, ibland upp till 2-3 timmar. Alltså att ha somnar vid 22-23 i värsta fall. Vi märkte att om han sov sent på eftermiddagen, alltså för nära inpå läggdags, så blev det mycket svårare med nattning. Då tänkte vi att om vi försöker få honom att sova endast en gång på dagen (från att ha sovit förmiddagen och eftermiddag, ca 1 timme/gång) så kanske det går bättre och han borde då vara tröttare på kvällen. Detta funkade dock INTE utan det är samma visa med skrik och krångel varje kväll. Han vaknar ändå kl 06 och ska upp, ibland somnar han om men oftast inte. 

Vi upplever inte att vi har gjort något annorlunda alls i övrigt med rutiner, mat eller annat. Det som är det värsta och som tynger oss båda är att vi är jätteoroliga för att separationen har gjort honom otrygg och att han därför strular. Visst kan det vara en fas som går över, vilket vi båda hoppas på såklart men vi skulle verkligen vilja ha hjälp, tips och råd från andra. 

Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Sömn hos 13-månaders pojke
  • Jakob78

Tack för ditt svar!

Jo, han sover endast en gång på dagen sedan en tid tillbaka och det är runt 12-13 snåret och då sover han oftast 1,5 timme. Han ska börja på förskola efter sommaren och där är rutinerna ungefär så som vi har nu. Kan det ändras så snabbt? Att gå från 2x 1,5 timme till max 1x1 timme på bara några dagar? Det är verkligen så det var nämligen... men ändå verkar det inte göra någon nytta även om han bara sover nån timme dagtid. Han ska ändå krångla och styra runt sent. :/

Svar på tråden Sömn hos 13-månaders pojke