• Anonym (Brudens kompis)

Jag vill joddla på bröllopet

Har ni varit på något utländskt bröllop? Jag ska gå på ett nästa vecka, min utländska kompis gifter sig. Själv är jag svensk. Jag vet att kvinnorna på utländska bröllop brukar göra såna här glädjeljud på bröllop, det låter som nåt slags joddel eller indianljud eller vad det nu än är. Vet ni vad jag menar?

Jag har övat lite och tycker att jag gör det bra. Jag vill gärna också göra det ljudet på lördag under bröllopet, men vet inte om jag vågar. Jag kanske kommer framstå som lustig.. Har du som svensk gjort, hur reagerade folk då? Om du är en person med utländsk bakgrund, skulle det verka lustigtnom du såg en svensk göra sånna ljud?

• Svar på tråden Jag vill joddla på bröllopet
  • Ivan52x53

Menar du det där "lalalalala" ljudet som kvinnorna gör? Jag tycker att det är irriterande :p

• hallontroll

Du borde vänta tills gäster från brudens hemland börjar , då blir det inte fel.

Ivan52x53 skrev 2014-04-19 15:06:12 följande:
    Menar du det där "lalalalala" ljudet som kvinnorna gör? Jag tycker att det är irriterande :p

Hahaha jasså jag tycker det är fint
    hallontroll skrev 2014-04-19 15:12:30 följande:
    Du borde vänta tills gäster från brudens hemland börjar , då blir det inte fel.

Ja, det var precis det jag tänkte
  • hallontroll

Själv skulle jag inte uppskatta om någon lät så på mitt bröllop.

• hallontroll
    Anonym (Brudens kompis) skrev 2014-04-19 15:13:16 följande:
    Ja, det var precis det jag tänkte

:) Men då blir hon säkert glad.
    hallontroll skrev 2014-04-19 15:14:29 följande:
    Själv skulle jag inte uppskatta om någon lät så på mitt bröllop.

Det är ett utländskt bröllop. Alla gör så där. Det är inget konstigt. På mitt bröllop (jag är svensk) och på ditt(om du är svensk) kommer det kanske verka konstigt. Men inte utländska
  • hallontroll
    Anonym (Brudens kompis) skrev 2014-04-19 15:16:04 följande:
    Det är ett utländskt bröllop. Alla gör så där. Det är inget konstigt. På mitt bröllop (jag är svensk) och på ditt(om du är svensk) kommer det kanske verka konstigt. Men inte utländska

Jag är inte svensk. Alla gör inte så på utländska bröllop. Men eftersom du tänker vänta på att " experterna" börjar blir det inte fel. ;)
    puss skrev 2014-04-19 15:34:35 följande:
    Va gulligt av dig att träna!! sötis.

Haha! Haha ja jag tycker sånt är kul bara . Kan du också?
  • puss
    Anonym (Brudens kompis) skrev 2014-04-19 15:59:17 följande:

Haha! Haha ja jag tycker sånt är kul bara smile1.gif . Kan du också?
    Nej. Men din kompis blir nog jätteglad.
    puss skrev 2014-04-19 16:00:10 följande:
    Nej. Men din kompis blir nog jätteglad.

Ja jag hoppas verkligen det hon är min bästa vän sedan barndomen, så jag gärna göra henne glad på hennes dag
  • Anonym (M)
    Anonym (Fia) skrev 2014-04-19 15:02:37 följande:

Jag brukar följa seden dit jag kommer. Om de andra kvinnorna på bröllopet hade joddlat så hade jag också gjort det men om de inte gör det så låter man bli. Inte svårare än så. Det är bara att försöka härma det de andra gör helt enkelt.

Följer man seden dit du kommer så borde det ju inte varit något problem.
    Problemet är att detta bröllop inte följde seden dit de kom.  
    De tog hit sin egna sed istället.
    När jag är utomlands respekterar jag det landets kultur, religion och seder
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Qweer)
    Anonym skrev 2024-10-11 09:19:02 följande:

Men hela frågeställningen är ju märklig ...
    Frågan är alltså inte "Jag vill gasta och göra bort mig på ett svenskt bröllop, är det normalt?", och inte heller "Jag har ett gastande som sticker ut och vill köra det på ett utländskt bröllop, är det normalt?".

Nej nej. Frågan är alltså "Jag vill vänta tills jag ser att ett beteende lämpar sig och då göra likadant för att passa in, är det normalt?".

Öh... Ja?

Nu är detta ju en 10 år gammal tråd, så bröllopet lär ju vara överstökat för länge sen, men jag kan ändå inte låta bli att kommentera på detta, eftersom du verkar ha missuppfattat. Frågan är ju huruvida någon skulle uppfatta det som konstigt att TS stämmer in i "joddlandet" med tanke på att hon är svensk - inte huruvida joddlandet i sig är konstigt.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Qweer)
    Anonym skrev 2024-10-11 11:35:16 följande:
    Jaha. Och om jag befann mig på ett bosniskt bröllop så skulle jag bära Adidas-brallor. Befann jag mig på ett kinesiskt bröllop så skulle jag ha ett tecken som jag misstolkat tatuerat i svanken. Man gör på det sätt som verkar passa in. Och jag är svensk.
    Ok ... och?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Qweer)
    Anonym skrev 2024-10-12 00:47:15 följande:
    "Och" följaktligen är frågeställningen märklig. Jag var nöjd efter att ha skrivit mitt inlägg. Det var du som ville debattera det.
    Njae - jag kan inte säga att jag ville debattera det (där borde ju f.ö. inte ens finnas nåt att debattera ...); min enda avsikt var att rätta till ett misförstånd, men i stället för att bara svara nåt i stil med "aha - då fattar jag!" så valde du att svara med ett kryptiskt och ganska irrelevant uttalande om att du hade burit Adidas på ett bosniskt bröllop. Men skit samma - höna av en fjäder 😊
Svar på tråden Jag vill joddla på bröllopet