• MedlemFV

Hur länge kan en förundersökning hålla på egentligen?

Hej!

Jag blev anmäld för olaga hot & skadegörelser i början av December år 2013. Polisen tog mig på plats.

Erkände att jag pekade en hammare mot mina offren. Och bad om nyckeln. Men talade om att det var ingenting som jag menade att det skulle uppfattas som hot. Jag förnekade dessutom skadegörelserna då det som förstördes var min föremål, som jag byggt.

Det kommer bli förhandling om inte fallet läggs ner. Vilket jag tvivlar på att det gör.

Jag ringde min handläggare som har hand om detta. Alltså jag ringde 114 14. Talade om vem jag var, vad som skedde. Och vart det skedde. Jag gav därefter mitt personummer, som senare användes till att kunna koppla upp mig till en person som är min handläggare, eller något sådant.

Hon sade att jag kommer få ett brev där jag har rätten att förhöras återigen (Kommer inte just nu ihåg vad det heter)

Jag har inte fått alls någon brev från åklagare eller från polisen. Jag börjar undra vad som händer. Blir det någon förhandling eller hur ser det ut?

Hur länge kan det hålla på egentligen? För sådant här?
    Jag menar, för att se att jag verkligen var personen som utförde det, är ju inte så svårt att gissa.

Jag är beredd på rättegången, fast med rädslan i kroppen.

Jag har en läkarintyg, och kan ge en jättebra förklaring till varför det var så viktigt för mig att förstöra detta. En förklaring, ingen ursäkt.

Jag tror att en rättegång blir bra, då jag kan ge bekräftelse till mina målsägare att det absolut inte var något personligt mot de, utan snarare så är problemet endast på mig och ingeting som var på grund av de eller något sådant. Det kanske blir skönt att höra, då de slipper bli rädda för mig i fortsättningen.

Någoting som kändes skönt. Som polisen bekräftade efter förhöret. Var att ena polisen kom och sa att de såg mig som en bra person EGENTLIGEN.

Att det blir en förhandling kommer skrämma mig rejält.

Punkt 1 - Straffet. Jag har inte så mycket pengar att betala böter. Och inte heller skadestånd. Jag har inte heller tid att spendera i fängelset.

Punkt 2 - Jag vill inte hamna i brottsregistret.

Punkt 3 - Jag är rädd för att målsägaren inte skall ha förståelse för mig och därefter inte förlåter mig. Som senare resulterar att bryta kontakten med mig totalt. Det skulle jag bara må dåligt av.

Men förövrigt så ser jag faktiskt framemot förhandlingen. En gnutta i alla fall. För just nu kan jag inte kontakta målsägaren. Och det är ju inte så konstigt att förstå.

Men i förhandlingen kan jag förklara alltihopa.

Men hur långt tid kan detta ta egentligen?

Jag är rädd.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur länge kan en förundersökning hålla på egentligen?
  • Hmpf

För det första så kommer du inte få fängelse, det kan du släppa direkt.

Men för att svara på huvudfrågan. Brottet du är misstänkt för är inte grovt, med andra ord inte något som polisen prioriterar. Det kan ta lång tid innan du blir kallad på förhör, ibland tar det år.

Har du tur så tar det så lång tid att brottet hinner preskriberas.

• athanatos

Det kan ta lite tid, jag skulle att det drar igång om några månader. I höst är det garanterat helt över.
    Du får antagligen böter och skadestånd om du inte är straffad sen tidigare, du kommer troligtvis att få göra en liten sinnesundersökning också.

• MedlemFV
    Hmpf skrev 2014-04-18 21:19:52 följande:
    För det första så kommer du inte få fängelse, det kan du släppa direkt.

Men för att svara på huvudfrågan. Brottet du är misstänkt för är inte grovt, med andra ord inte något som polisen prioriterar. Det kan ta lång tid innan du blir kallad på förhör, ibland tar det år.

Har du tur så tar det så lång tid att brottet hinner preskriberas.
    Varför tror du att jag inte skulle kunna få fängelse?

Jag hade en hammare i handen. Om juridiken anser det som ett hot, så måste det väl ändå vara rätt grovt hot? Eller?

• MedlemFV
    athanatos skrev 2014-04-18 21:46:08 följande:
    Det kan ta lite tid, jag skulle att det drar igång om några månader. I höst är det garanterat helt över.
    Du får antagligen böter och skadestånd om du inte är straffad sen tidigare, du kommer troligtvis att få göra en liten sinnesundersökning också.
    Böter & skadestånd?

Sinnesundersökning? Men jag har ju redan bevis. Ett läkarintyg att jag behöver hjälp. Dessutom har jag faktiskt försökt söka hjälp innan detta skedde. Men tyvärr så vart det lite krångel i psykvården. Jag kanske också bör dra ut sådana papper också?

Hur kraftiga böter och skadestånd tror du jag får?

Jag har inte så mycket pengar, och skulle må ännu sämre om jag betalar en hel del. Det rör sig om två personer som har varit mina offer.

Tror du att läkarintyg hjälper mot böter och skadestånd?

Tack på förhand!
  • MedlemFV

Någon liten information som jag glömde nämna var att jag har tidigare åkt fast för snatteri. Det var under 2012. Alltså för två år sedan. Inte så länge sen.

• athanatos
    MedlemFV skrev 2014-04-18 22:40:42 följande:
    Böter & skadestånd?

Sinnesundersökning? Men jag har ju redan bevis. Ett läkarintyg att jag behöver hjälp. Dessutom har jag faktiskt försökt söka hjälp innan detta skedde. Men tyvärr så vart det lite krångel i psykvården. Jag kanske också bör dra ut sådana papper också?

Hur kraftiga böter och skadestånd tror du jag får?

Jag har inte så mycket pengar, och skulle må ännu sämre om jag betalar en hel del. Det rör sig om två personer som har varit mina offer.

Tror du att läkarintyg hjälper mot böter och skadestånd?

Tack på förhand!
    Ja böter och skadestånd känns rimligast, skulle det bli fängelse så blir det villkorligt.
    En liten sinnesundersökning är vanligt när det rör sig om sådana brott. Men om det visar sig att du mådde dåligt när brottet skedde så kan du bli dömd till vård.
    Hur mycket du kommer få betala beror på vad du har för inkomst, men det blir inte så mycket oavsett. Skadestånden blir låga. Men om du nu mår dåligt och är i behov av vård så är det troligare att du döms till det.
  • Marlean

Punkt 1 - Straffet. Har du inte tid att spendera i fängelse: Begå inte brott.

Punkt 2 - Samma lösning på detta problem som på punkt ett: Begå inte brott.

• MedlemFV
    Marlean skrev 2014-04-18 22:58:35 följande:
    Punkt 1 - Straffet. Har du inte tid att spendera i fängelse: Begå inte brott.

Punkt 2 - Samma lösning på detta problem som på punkt ett: Begå inte brott.
    Läste du inte hela TS?
    Eller du kanske missa någonting?

Jag har en diagnos. Vill inte nämna vad just nu. Kanske kan skriva det någon annan dag, men för tillfället känner jag ingen lust för att skriva det.

Denna diagnos är inte psykos eller personlighetsstörning. Det är någoting annat.

Men jag har läkarintyg. Och tro mig. Skulle jag få bestämma, så skulle jag absolut kunna låta bli.

Snälla, inga fler sådana här inlägg. Gör mig bara smått ledsen. Då jag inte kan hantera när det kommer en ''attack''

Sen skall jag också tala om för dig och för andra att jag faktiskt försökte ta hjälp.
    Står just nu i kön.

TACK!
Svar på tråden Hur länge kan en förundersökning hålla på egentligen?