Inlägg från: ToveEliasAron |Visa alla inlägg
  • ToveEliasAron

Om man inte vill ha barnen?

Man kan som förälder, tex. vid en skilsmässa, avsäga sig vårdnaden om sitt/sina barn och den andre föräldern blir då ensam vårdnadshavare. Underhållsplikt och umgängesrätt har man alltid, det sistnämnda är dock valfritt....
    Vill ingen förälder ha vårdnaden kan barnen adopteras bort om föräldrarna vill, annars blir de familjehemsplacerade.

• ToveEliasAron
    Anonym (W) skrev 2014-04-18 11:00:35 följande:
    Du menar att den som inte tar hand om barnen blir underhållsskyldig. Helt säker på att du skrev fel.

Du slipper ALDRIG ifrån underhållsplikten, såvida barnet inte adopteras bort....
    Att betala underhåll för sina barn har inte ett dugg med vårdnad eller umgänge att göra.
  • ToveEliasAron
    Anonym (W) skrev 2014-04-18 11:00:35 följande:
    Du menar att den som inte tar hand om barnen blir underhållsskyldig. Helt säker på att du skrev fel.

Blir barnet familjehemsplacerat betalas underhållet till socialtjänsten. Om/när familjehemmet tar över vårdnaden av barnet (oftast efter tre års placering) ska underhållet betalas direkt till familjen där barnet bor.
  • ToveEliasAron

(W) nu ser jag att jag missuppfattade det du skrev, hoppas du inte tog illa upp av mina inlägg... Sorry! Men vi menar samma sak du o jag!

Svar på tråden Om man inte vill ha barnen?