• Hampus02

Hjälp

Vet inte vart jag ska lägga denna tråden..
    Men iaf igår kväll så började min mamma att bråka med mig, kastade 3-4 glas mot ena väggen i mitt rum, kastade en tång som träffade min hand, slog mig, drog mig i håret osv.. Så sitter just nu på en station i Skåne. Vad ska jag göra? Har snackat med sov förr men gör inget åt saken, och jag är 17.

Och hon har anmält mig för misshandel när jag har försökt skydda mig.

• Svar på tråden Hjälp
  • BioBonus
    Hampus02 skrev 2014-04-16 03:46:51 följande:
    Vet inte vart jag ska lägga denna tråden.. Men iaf igår kväll så började min mamma att bråka med mig, kastade 3-4 glas mot ena väggen i mitt rum, kastade en tång som träffade min hand, slog mig, drog mig i håret osv.. Så sitter just nu på en station i Skåne. Vad ska jag göra? Har snackat med sov förr men gör inget åt saken, och jag är 17. Och hon har anmält mig för misshandel när jag har försökt skydda mig.
    Har du någonstans att ta vägen?
  • BioBonus

Tryckte iväg meddelandet för snabbt... Börjar om.
    Har du någonstans att ta vägen? Har du någon släkting som du kan åka hem till, till att börja med? Så att du får tak över huvudet och mat. 

Jag vet inte vad i bråkade om, men att attackera någon fysiskt är aldrig OK. Har du funderat på att gå till polisen? Då må vara 17 år, men du är fortfarande ett barn.
    Ta kontakt med soc igen, gärna tillsammans med någon vuxen du litar på. Har du pratat med BRIS? De kan komma med råd.

Lycka till.

• Anonym (Jag)

Jag hade inte bott kvar där en sekund till. MIn mamma gjorde liknande saker. Jag flyttade in till min kompis och hennes föräldrar hjälpte mig att fixa lägenhet via soc. Svårt när barn är lojala; jag ville inte utmåla min mamma och kände mig som en bedragare. Jag har fortfarande inte kunnat berätta för någon om alla saker som hänt innanför hemmets dörrar. Men det lilla som kom fram räckte väl för att jag skulle få egen lya. 

Lycka Till. Tänk på dig själv. Kram!

• Hampus02
    BioBonus skrev 2014-04-16 09:31:36 följande:
    Tryckte iväg meddelandet för snabbt... Börjar om.

Har du någonstans att ta vägen? Har du någon släkting som du kan åka hem till, till att börja med? Så att du får tak över huvudet och mat. Jag vet inte vad i bråkade om, men att attackera någon fysiskt är aldrig OK. Har du funderat på att gå till polisen? Då må vara 17 år, men du är fortfarande ett barn.

Ta kontakt med soc igen, gärna tillsammans med någon vuxen du litar på. Har du pratat med BRIS? De kan komma med råd.

Lycka till.

Hejsan!

Bråket va om skitsnack.. Folk hade gått runt och sagt att jag hade rökt på (cannabis) och min mamma trodde på detta.. Så det var därför, så jag gick till vårdcentralen dagen efter och tog prover för att visa både min mamma och soc proverna.

Och nja polisen gör inget.. Har redan anmält och det lades ner..

Soc hjälper mig inte med något, bara med ett så kallat Ungdomsboende. Men mår dock skit där borta, personalen går in i rummet och börjar dammsuga vid 00-02 på natten, mögel på maten osv. Och har sagt jag vill ha en egen lägenhet via soc för känner kompisar som har fått de, men dem nekar mig för det.. Men bor hemma igen.. Vill va 18 just nu..
  • BioBonus
    Hampus02 skrev 2014-04-25 02:17:49 följande:

Hejsan!
    Bråket va om skitsnack.. Folk hade gått runt och sagt att jag hade rökt på (cannabis) och min mamma trodde på detta.. Så det var därför, så jag gick till vårdcentralen dagen efter och tog prover för att visa både min mamma och soc proverna.

Och nja polisen gör inget.. Har redan anmält och det lades ner..
    Soc hjälper mig inte med något, bara med ett så kallat Ungdomsboende. Men mår dock skit där borta, personalen går in i rummet och börjar dammsuga vid 00-02 på natten, mögel på maten osv. Och har sagt jag vill ha en egen lägenhet via soc för känner kompisar som har fått de, men dem nekar mig för det.. Men bor hemma igen.. Vill va 18 just nu..

Så bra att du gick till vårdcentralen för att testa dig. Livet blir klart enklare om du håller dig undan drogerna. Vare sig du bor hemma eller inte.

Jag har ingen som helst erfarenhet om sk Ungdomsboende, men om förhållandena är så dåliga där så borde du göra en anmälan till kommunen. 

Att få egen lägenhet via soc är inte så enkelt tyvärr. Vad är dina planer för när du fyller 18? Studerar du? Har du möjlighet till arbete, praktik, lärlingsplats?

Det är klart att det är skönt att bli vuxen och kunna välja bort vissa delar av sitt liv, men det innebär ju även att man själv måste ta ansvar för sitt eget liv och sitt eget boende. Med tanke på hur du beskriver situationen med din mamma så verkar det inte så sunt att ni bor tillsammans, har du någon kompis du kan dela lägenhet med?

Jag hoppas livet ordnar upp sig för dig, och att du hittar ett bra sätt att leva ditt liv på.
    Fortsätt gärna skriva så jag vet att du är OK {#emotions_dlg.flower}

• Lenalena01
    BioBonus skrev 2014-04-25 09:13:28 följande:
    Så bra att du gick till vårdcentralen för att testa dig. Livet blir klart enklare om du håller dig undan drogerna. Vare sig du bor hemma eller inte. Jag har ingen som helst erfarenhet om sk Ungdomsboende, men om förhållandena är så dåliga där så borde du göra en anmälan till kommunen.  Att få egen lägenhet via soc är inte så enkelt tyvärr. Vad är dina planer för när du fyller 18? Studerar du? Har du möjlighet till arbete, praktik, lärlingsplats? Det är klart att det är skönt att bli vuxen och kunna välja bort vissa delar av sitt liv, men det innebär ju även att man själv måste ta ansvar för sitt eget liv och sitt eget boende. Med tanke på hur du beskriver situationen med din mamma så verkar det inte så sunt att ni bor tillsammans, har du någon kompis du kan dela lägenhet med? Jag hoppas livet ordnar upp sig för dig, och att du hittar ett bra sätt att leva ditt liv på. Fortsätt gärna skriva så jag vet att du är OK 

Håller med i ovanstående. Hoppas du får ordning på ditt liv snart och mer harmoni. Lycka till framöver.
Svar på tråden Hjälp