• Micke34

När räknas man som styvpappa??

Hej!
    Jag har varit tillsammans med en tjej i 2 månader som har en dotter på 4 år.
    Min tjej/mamman har delad vårdnad med sitt ex, varannan vecka, de bor inte tillsammans självklart.

Jag undrar om jag är styvpappa/bonuspappa/plastpappa till dottern?

Jag bor i Oslo och mamman i Sverige. Vi ses 2 ggr i månaden ungefär, på helgerna då.
    Vi har fått en väldigt bra kontakt från start och vi vill båda ganska snart inom 1 år ca, skaffa egna barn och flytta ihop.

Men som frågan ovan, kan jag kalla mig styvpappa till dottern som jag träffar ibland, de helger jag är på
    besök i Sverige? Planen är att flytta hem inom 1 år och min tjej/mamman kommer fortfarande ha delad vårdnad om dottern.

Jag vill veta vad jag ska definiera mig som i detta läge. Jag har jättebra kontakt med dottern och hon trivs bra med mig men hon kallar ju mig för mitt namn när hon vill mig något.

Någon som har något bra svar??
    Mvh Mikael

• Svar på tråden När räknas man som styvpappa??
  • Whitetrash86

Jag skulle se den dagen du flyttar in, eller då ni iaf har ett seriöst förhållande.

Dejting i 2 månader gör inte någon till styvförälder.

• Micke34

De sista 3 veckorna har vi det är på lite distans (2 1/2 tim bilresa) ansett oss som seriöst förhållande. Jag
    kommer hem 3ggr i månaden mer eg.

Men du menar att just nu är jag ingenting till dottern, det blir jag först vi flyttar ihop?
    Jag är eller iaf beter mig som en pappa mot henne när jag är hemma på besök.
    Och dottern stormtrivs med mig.

Men som sagt, jag är inget till dottern?

Mvh

• Hiski

Du är hennes mammas pojkvän.

• Whitetrash86

Nej, just nu är du enbart en pojkvän. Sen att du är snäll och tar hand om barnet är ju jätte bra. Men nej, det krävs lite mer än 2 månader för att bli en styvförälder.

• Micke34

Okej tacksam för svar. Detta är helt nytt för mig å vara ihop med en mamma, så jag bara undrade helt enkelt.

Mvh

• bumbie81

Ja har en bonusdotter, ja och hennes pappa har bott ihop i snart ett år vi ska få ett till barn i sommar. Jag tror inte hon ser mig som en bonusmamma men därimot så kallar hon ju mig för hennes, å sen mitt namn (min nanna) men sen så är hon iof bara 4 år. Kanske att hon ser mig som bonusmamma om ett par år men ja lägger inte så stor vikt vid det.

Klart att du inte är ingenting men du kanske ska släppa de där med att ha en titel och ta de för vad de är och se hur de utvecklas?

• sextiotalist

Om du hamnar i den rollen, så kommer det troligen dröja väldigt länge, kom ihåg, det här lilla barnet har en pappa, närvarande eller inte, spelar ingen roll.
    För vissa barn så kommer en ny vuxen aldrig bli en extraförälder och för andra barn kan det ske.
    Så för din skull, för barnets skull, skapa inga roller utan arbeta på att få en relation med barnet.
    Men framför allt, än så länge är du mammas kille och inte ens sambo

• Lattjo

Jag och min kille hade varit ihop i nästan ett år när vi började att säga ordet bonuspappa. Tex när han lämnade på dagis och personalen (från en annan avdelning som inte träffat deras biologiska pappa eftersom han så sällan är där) kallade honom för pappa så sa han att han var bonuspappa till tösen. Barnen säger det själva när dom pratar med andra och presenterar honom, min son tycker det är pinsamt att säga mammas pojkvän och tycker bättre om bonuspappa eller extrapappa. Min dotter på fyra kallar honom för Mappe (ett eget ord hon hittade på för att inte säga bonuspappa men ändå ha ett eget ord för honom och inte bara säga namnet). Frågar man mina barn säger dom att dom har en mamma, en pappa, en bonusmamma och en bonuspappa.

Men efter att ha träffats i två månader kan jag inte känna att förhållandet är tillräckligt seriöst för att kalla sig själv för bonuspappa. Vi började så smått smaka på det när vi han hade friat och vi beslutat oss för att det verkligen var vi (och jag är ledsen men det vet man inte efter två månader) och när han började ha lite eget ansvar för barnen, inte innan dess.

• Micke34
    Jag förstår alla vad ni menar absolut.
    Jag ville bara veta om jag var något utav det :)

Inte viktigt för mig att ha en roll, bara undrade hur det fungerade och jag har fått tydliga svar =)

Tack alla!
  • sextiotalist
    Micke34 skrev 2014-04-16 07:55:46 följande:
    Jag förstår alla vad ni menar absolut.
    Jag ville bara veta om jag var något utav det :)

Inte viktigt för mig att ha en roll, bara undrade hur det fungerade och jag har fått tydliga svar =)

Tack alla!
    exakt, du behöver inte ha en roll, utan det viktigaste är att du och barnet får en relation som ni båda är bekväma med. Inte en som någon annan bestämmer (inte ens barnets mamma)
Svar på tråden När räknas man som styvpappa??