• frappa

Helt ärligt nu, kan man bli beroende av cannabis?

Det du där beskriver TS, är ett psykiskt beroende.

Ska inte underskattas.

Lite lustigt att en del tror att om det inte är beroendeframkallande(fysiskt).

Så kan man röka på som en galning och skita i allt, och inga problem tror man sig ska uppstå någonsin.

• frappa
    MuppinCowboy skrev 2014-04-18 12:15:13 följande:
    Läs det här inlägget TS

Självklart ska du informera vårdpersonalen TS, bara paranoida människor skulle inte göra det.

Nä, det finns så många exempel på hur man får bristfällig vård efter ett sådant avslöjande som att man konsumerar cannabis.
    Det behöver inte bli så, men risken är helt klart där.

Givetvis om man är en missbrukare av cannabis, så lär man inte få någon hjälp med sitt missbruk.

Detta är ju rätt själv förklarande.

Dock har vi väldans många med psykiska problem.

Där de söker sig cannabis, pga deras mediciner är inte tillräckligt verkningsfulla.

Där finns det exempel på där det gått åt skogen med vården, när man avslöjat sin konsumtion av cannabis.

Hade ett perfekt exempel för dig, men hittade det inte efter ett långt letande.

Där personen ifråga hade blivit av med all vettig vård, bidrag och nått mer var det.ö

Så påstå att man ska berätta, är inte så självklar, mer än om man vill ha hjälp med ett missbruk.

• frappa
    Ronga skrev 2014-04-18 13:13:59 följande:
    Du måste stå ut dom första 3-5 dagarna. Jag vågar nästan lova dig att röker du inte på ett par dagar så blir det väldigt enkelt att sluta. Been there done that. I många fall handlar det om att man inte VILL sluta, även om man "vill"..så man fortsätter röka. När du har viljan är det hur enkelt som helst. Håll dig sysselsatt i ett par dagar, rök ingenting, efter det flyter allt på. Detta är inget unikt för mig eller någon annan, tror dem flesta som röker cannabis känner igen sig i detta.

Lycka till

Dom flesta röker inte varje dag, utan bra mycket mer sällan.

Det är en klar minoritet de som röker varje dag.

• frappa
    Ronga skrev 2014-04-18 19:29:51 följande:
    Utan någon form av bevis eller statistik så vågar jag nog ändå säga emot dig. 
    Dom allra flesta flummare är "everyday smokers". Sen finns det väl också en del "lördags kickare". 

Jag har statistik att luta mig tillbaka på.

www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_213154_SV_TDAT13001SVN1.pdf

Denna säger vi har en livstidsprevalens på ~1,31miljoner.
    Sen vet jag inte vad du syftar på med flummare.

Om flummare är de som röker på dagligen, så har du inte fel.

Dock är dessa i en minoritet.

Endast 1550 är under "vård".

Skulle gissa att en hel del av dessa, är tvingade till vård.

• frappa
    NorrlandsGud skrev 2014-04-19 13:59:42 följande:
    Man kan bli beroende av coca-cola, spela datorspel, slita av sitt hår och att onanera. Så man kan förmodligen bli beroende av cannabis också.

Coca cola innehåller ju en del koffein, så att få ett fysiskt beroende där, är fullt möjligt.

Vad många anti-folk försöker tillskriva cannabis.

Är att den har ett fysiskt beroende.

Var av en hel del som är för cannabis, säger cannabis är itne beroende framkallande.

Vilket är sant, men eftersom det är så luddigt så blir det lite konstigt.

Och diskussionen når till ställen som man kunde undvika om man hade varit lite mer precis från början.

Svar på tråden Helt ärligt nu, kan man bli beroende av cannabis?