• Polarlantis

försöker amma men det gör ONT, när släpper smärtan???!!!

Förra barnet fick ersättning och jag pumpade två ggr per dag i tre månader. Det var inte så skönt.Nu har jag fått en liten tjej och försöker amma men det gör så ONT! Klarar inte sitta still när hon suger, det är outhärdligt! Kommer det släppa? Har gett på sked i natt, klarade inte mer. Dom säger att hon har bra tag här på BB. Råd om det finns mottages tacksamt!

• Svar på tråden försöker amma men det gör ONT, när släpper smärtan???!!!
  • banangröt

Hej! Usch och fy så mycket jag vet hur du har det. Med tredje barnet vet jag att jag räknade med två veckor, Att det skulle göra ont så länge. Jag tänkte då att "två veckor ÄR intr lång tid, det känns så nu. Men det är inte det" i samma stund som jag tänkte det kände kag paniken i kroppen "två veckor!!! Och amma typ sex gånger om dagen, det blir ju 84 amningar!" Jag försökte pumpa men det kom blod i mjölken så den ville jag inte mata med (även om jag förstod att det var samma när han sög) Jag gick till Apoteket och köpte typ bröstvårtsskydd i silikon som jag kunde ha på brösten mellan amningarna för att lufta- mycket bra! Jag köpte bröstvårtscreme- mycket bra! Jag köpte ersättning att ha som sista utväg om det skulle vara så att jag faktiskt var på väg at dö , vilket det kändes som. Den behövdes inte användas men det var otroligt skönt att veta att den fanns- mycket bra. Det tog förresten inte två veckor innan det blev bättre. Lycka till!!

• Tilda78

1-2 veckor säger jag med. Är det på brösten det gör ont menar du? Be BVC kolla hur hon tar bröstvårtan i munnen, det spelar stor roll hur det görs. Kolla på broschyren med som du fick. Om du menar att livmodern drar ihop sig vid amning så blir det med bättre efter 1-2 v. Ta alvedon eller liknande för det. Sen finns ju bröstcreme och även amningsnapp om bröstvårtan inte går att greppa kring. Håll ut! Rätt vad det är så är du "okänslig" där :)

• viseversa

Ja det gör SJUKT ont i början. Men brukar släppa efter 1-2 veckor ja. Bara att kämpa på ts.  

• Flickan och kråkan

Ofta får man stå ut de första två veckorna. Har haft ont och fått sugblåsor med alla tre barnen men efter cirka två veckor har det gett med sig. De har haft bra tag och har ammat sedan ammat utan några problem. 

• fyrabarnsmor4

Jag vill säga att jag upplevde det samma sak med yngsta.

Typ de fem-tio första sugande gjorde jävlkahelevetesont sen går det över. Jag tycker du ska försöka stå ut smärta.
    Det höll ca en vecka tror jag. Sen plötslig försvann smärtan när jag satt där o var beredd men det kom aldrig så jag blev förvånad.

Se till bara att barnet har rätt sugteknik så du kan stå ut så länge du kan.

Lycka till!

• Polarlantis

Tack för era svar! Är ju på BB ff och har nu lånat en pump, tänker att då får damen i sig mat på kopp medan jag härdas lite och det inte blir sådan stress. Läkaren sa oxå att hon har kort tungband som ev ska klippas imorgon, kan kanske hjälpa. Nu klarar jag inte av att vara stilla då tjejen får mat och då blirvhon oxå förvirrad...

• Polarlantis

Tack för era svar! Är ju på BB ff och har nu lånat en pump, tänker att då får damen i sig mat på kopp medan jag härdas lite och det inte blir sådan stress. Läkaren sa oxå att hon har kort tungband som ev ska klippas imorgon, kan kanske hjälpa. Nu klarar jag inte av att vara stilla då tjejen får mat och då blirvhon oxå förvirrad...

• Polarlantis

• Topcom

Har du extra gumminapp över vårtan när det blir för outhärdligt? Köp även purelan som skyddar brödtvårtan mot sår och sprickor! Kontakta amningsmottagningen för hjälp

• Annelie 76

Du har koll på att du inte har svamp? När man har svamp i bröstet känns det som att det dras ut taggtråd genom bröstet och bröstvårtan när mjölken rinner ut.

• Mrs Firren

2 v tog det för mej senast. Första barnet använde jag amningsnapp och slapp smärtan helt.

• vad ska man heta

Åh aj aj vet hur det är! Håll ut, det blir bättre! Jag har haft ont längre än 2 veckor men stod ut iallafall så jag ska vara stolt ;) Om du har Facebook så finns det Amningshjälpen där. Jättegulliga människor!

• Polarlantis

Tack alla! Har lyckats två ggr idag med amningsnapp, hurra!!! Är så sjukt stolt! Lillan fick klippt tungbandet oxå så allt liksom.löste sig samtidigt, både för henne och mig! Bara vi klarar det vidare nu oxå, hoppas!

• fyrabarnsmor4
    Polarlantis skrev 2014-04-16 12:55:07 följande:
    Tack alla! Har lyckats två ggr idag med amningsnapp, hurra!!! Är så sjukt stolt! Lillan fick klippt tungbandet oxå så allt liksom.löste sig samtidigt, både för henne och mig! Bara vi klarar det vidare nu oxå, hoppas!
    Ååå vad skönt det löste sig bra för er två.
    Du kan prova amma utan amningsnapp när du är redo för det.

En bra påskpresent!!!
  • vad ska man heta

Det kommer att bli bättre ju äldre hon blir :)

Polarlantis skrev 2014-04-16 12:55:07 följande:

• Tilda78

Låter kanon! Stressa inte med att ta bort amningsnappen om det funkar och hon går upp i vikt som hon ska. 2 av 3 av mina barn har jag haft amningsnapp till i 2-3 mån. :) Vet att många på BVC förespråkar att man ska försöka bli av med den, men det känner du bäst själv. Lycka till!

Svar på tråden försöker amma men det gör ONT, när släpper smärtan???!!!