• mammalovis

Vad är det med föräldrar på barnkalas?!

För det första är det ju olika hur länge barnen har känt varandra. Bara för att de går på förskolan ihop upp till 5 dagar i veckan innebär det ju inte att de är vana att trösta en kompis som blir ledsen och då kan det bli känsligt när en okänd vuxen ska klampa in.

Sedan är ju frågan hur mycket barnen har umgåtts hemma hos varandra vid tidigare tillfällen. Om barnen springer hos varandra för jämnan och känner varandras föräldrarna väl ser jag ingen anledning att föräldrarna måste vara med, då alla är trygga med varandra. Men om barnet inte vet var toaletten finns och klarar sig själva eller har blöja som behöver bytas är det inte så enkelt. Hur väl känner du de andra barnens behov av hjälp med maten eller toabesök. Det är ju inte självklart att man vågar fråga.

Min dotter blev bjuden på första kompiskalaset när hon var 2,5 år hos en förskolekompis som fyllde 3 år. Självklart frågade jag hur de hade tänkt då det var hennes första kalas. Granntjejen och en annan förskolekompis lämnades en stund och sedan kom den enes förälder på slutet. Ett syskonpar hade mamma med sig.
    Jag var med då min dotter är reserverad mot nya människor även om hon vet att det är X´s mamma och pappa. Hon hade jättekul och kom med jämna mellanrum och pratade med mig. Länge efteråt pratade hon om kompisens födelsedagskalas och ville inte gå hem. Sedan är det ju också en säkerhetsaspekt om kalaset delvis är ute då barn är vana vid olika regler. Min dotter bor i lägenhet och har ingen koll på vad som gäller i någon annans trädgård ...

Nu är hon drygt 3 år, men hon hade inte accepterat att någon annans förälder skulle byta blöja på henne. Att någon annans förälder fick hjälpa henne i målarrummet idag på öppna förskolan var ett stort framsteg. Så jag tycker inte man kan döma andra barn och föräldrar utifrån sitt eget barn eller sitt eget föräldraskap. Barn är individer.

ts: Visst du kan ha ett kalas med föräldraförbud, men då utesluter du många försiktiga barn som inte är vana att vara i någon annans hem ... Sedan har kalasålder sjunkit drastiskt. När jag var barn började jag gå på kalas först sedan skolan började och då är ju barnen mer självständiga med toabesök o s v.

Jag ser det som positivt att mina barn inte ber vem som helst torka dem i rumpan, utan håller på sin integritet.

Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!