• kiki

endast torrfoder

Hej, jag är ingen kattexpert då jag inte ens har katt lr ens funderar på att skaffa katt. Hur som helst så har en väninna till mig en katt, och katten får bara torrfoder. Är det bra för katten? Kan väl inte vara bra och äta samma mat varje dag? Borde jag ens säga nått till henne att jag tror att varierad mat är bäst för katten?

• Svar på tråden endast torrfoder
  • Aniiee

Det beror väll på torrfodret, men bäst är ju om katterna får leva på möss och sparvar.... varje dag

There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • gudsfurste

torrfoder är inte bra för katter. det är spannmål i torrfoder, spannmål är ingenting som katter skall äta, de skall äta kött!! (många katter som bara får torrfoder får problem med njurar)

• kiki

Frågade lite fint idag ang torrfodret, och katterna får det dels för att dom inte ska gå upp i vikt nu när dom är kastrerade och för att det är det billigaste alternativet.. Stämmer det? Att dom har lätt att gå upp och bli överviktiga om dom får annan mat än torrfoder?

• Långbenopluto
    kiki skrev 2014-04-17 00:31:56 följande:
    Frågade lite fint idag ang torrfodret, och katterna får det dels för att dom inte ska gå upp i vikt nu när dom är kastrerade och för att det är det billigaste alternativet.. Stämmer det? Att dom har lätt att gå upp och bli överviktiga om dom får annan mat än torrfoder?

Billigt kan det vara om hon köper det på ICA exempelvis, men det är bara skitfoder då. Köper hon på djuraffären är det bra foder.

Ja, de ska inte gå upp i vikt, så det har hon rätt i. Men blötmat kan man ge ändå!
  • nemo1
    kiki skrev 2014-04-17 00:31:56 följande:
    Går upp i vikt gör dom av torrfoder och inte blötmat. Billigaste alternativet?? Då gissar jag att hon köper torrfoder i mataffären vilket innehåller massor med spannmål vilket gör katten både tjock och till slut sjuk.
  • Mapa
    gudsfurste skrev 2014-04-13 22:09:23 följande:
    torrfoder är inte bra för katter. det är spannmål i torrfoder, spannmål är ingenting som katter skall äta, de skall äta kött!! (många katter som bara får torrfoder får problem med njurar)

Vi ger spannmålsfritt torrfoder. Kompletterar med rå mat ibland, men till största del äter dom endast torrfoder.
  • Sezzie

Här får katterna spannmålsfritt torrfoder (Taste of the wild) även rå mat ibland eller Mjau blötmat ibland (spannmål & sockerfritt)
    Testade att BARF:a ett tag men det blev krångligt.
    Billig kattmat är oftast inte så bra- även kvalitétsfodret "Royal Canin" är skit- fullt av massa spannmål! Även blötmat kan vara fullt av spannmål & socker så man måste helt enkelt läsa innehållsförteckningen för att avgöra om maten är "bra" eller dålig.

• Litet My

Fast dyrt torrfoder blir också billigt eftersom katten äter mindre av det än tex skräpmaten på Ica. Vi tjänade in pengar på både mat och sand (eftersom det bajsas mängder av dåligt torrfoder) när vi bytte till dyrare men mer drygt foder.

Svar på tråden endast torrfoder