• Anonym (Dotter)

Ni barn till alkoholistförälder, är ni kontrollerande?

Jag hörde nyss på tvn att statistiskt sett blir barn till alkoholister kontrollerande och utvecklar ett stort kontrollbehov.
    Jag kunde hitta något på nätet direkt med den statistiken så jag undrar om ni som är barn till en alkoholiserad förälder, har ni ett kontrollbehov?

Min mamma är, numera, en nykter alkoholist men missbrukade under min uppväxt. Mitt tidigaste minne är nog från runt 10 års ålder (men det började nog tidigare än så) och hennes missbruk fortsatte sedan fram tills jag var ca 25-26 år.
    Jag har ett enormt kontrollbehov som verkar bli värre för varje år som går.
    Kan inte minnas att jag haft det innan utan känns som att det kommit på senaste åren, och nu som sagt blivit "värre".

• Svar på tråden Ni barn till alkoholistförälder, är ni kontrollerande?
  • Anonym (Yayo)

Pappa var och ÄR alkoholist (våldsam sådan också), sedan jag föddes och än idag 22 år senare. Ja jag har kontrollbehov, men det har blivit något bättre. Känner att jag måste ha kontroll över nästan allting, klarar själv inte av att dricka för mycket alkohol så det snurrar i skallen, känner att jag då tappar kontrollen och mår otroligt dåligt av det.

• Anonym (Dotter)
    Anonym (hmm) skrev 2014-04-13 21:24:22 följande:

Min mor var alkoholist men jag är inte helt med på hur ni menar att man skulle vara kontrollerande? Jag anser mig vara lagom normal trots allt ändå. Ungefär hur definierar ni ert kontrollbehov?

Jag vet inte exakt.

Men jag vill att allt ska vara på mitt sätt.

Jag kör helst bil själv (för alla andra kör ju inte som jag skulle ha gjort, haha).

Stackars min pojkvän när han kör. För att inte tala om när han ska parkera - för gissa vem som bestämmer vart han ska ställa sig.

Jag måste ha var sak på sin, min!!, plats.

Jag gillar inte överraskningar.

Jag städar frenetiskt! Blir orolig och stressad om det är inte är undanplockat eller om det står disk i diskhon.

Jag tvättar och diskar helst själv, annars blir det inte rätt.

Typ såna saker.
  • Anonym (Ja 2)

Har inte hört kopplingen förut, men nu när du säger det så ja jag har kontrollbehov. Kan inte komma på att min mor drack när vi var yngre, men nu när vi flyttat hemifrån så vet jag att både mor och far dricker (på varsitt håll) mer än vad jag anser är nödvädnigt.

• Anonym (Mm)

Båda föräldrar med alkoholproblem. Inte försupna parkbänkare men dricker efter jobbet i soffan. Jag har kontrollbehov men inte extremt..

Vad många som verkar ha föräldrar som dricker. Det krävs nog en ny tråd för det men jag har känt mig så ensam o skamsen över mina föräldrars ohälsosamma livsstil.

• Anonym (njae)

Ja, jag har ett känslomässigt kontrollbehov, jag kontrollerade mina egna känslor - men aldrig varit kontrollerande eller svartsjuk i ett förhållande.

Jag är öppen ang olika sätt att göra saker. Förr i tiden kände jag alla andras känslor och led svårt av ökad omvärldsmedvetenhet och kontrollerade på så sätt alltid om jag var trygg i omgivningen.

Jag brottades länge med PTSD, men har lärt mig att livet och människor inte är (SÅ) farliga.

Jag tycker om att planera och förbereda, jag har ibland svårt att vara spontan.

Nu för tiden säger mina kollegor de tydligt ser mina känslor  - jag är tryggare i mig själv och tillåter mig att vara svag, dvs en helt normal människa

• Majsan70

Jag går emot strömmen verkar det som. Jag har inget kontrollbehov faktiskt, men tycker att det är intressant vad statistiken säger. 

• Anonym (s)

Här är en till; uppväxt med alkoholiserad pappa som hade ensam vårdnad om mig från 4 års ålder och jag har hela mitt liv haft ett relativt stort kontrollbehov.

• Wishme

Jag har grymt stort kontrollbehov i olika situationer ..

Min mamma var alkoholist , hon gick dessvärre bort för 10 år sedan :(

• Anonym (Så sant)

Har alltid fått höra att jag har ett stort kontrollbehov.. Uppväxt med alkoholiserad pappa. Läste en fantastisk bok om hur man blir när man växer upp med sådana föräldrar. Lärde mig massor och det kändes bra att förstå alla känslor. Bland annat att man alltid har en plan A, B och C för A inträffar sällan då det förr berodde på pappas dagsform.. Jobbar idag som VD-sek och det är tydligen ett klassiskt yrke för drabbade. Många bollar i luften, lite stress, KONTROLL på allt! Plan A,B,C osv... Vara ständigt beredd!

Svar på tråden Ni barn till alkoholistförälder, är ni kontrollerande?