• Anonym (Dotter)

Ni barn till alkoholistförälder, är ni kontrollerande?

Jag hörde nyss på tvn att statistiskt sett blir barn till alkoholister kontrollerande och utvecklar ett stort kontrollbehov.
    Jag kunde hitta något på nätet direkt med den statistiken så jag undrar om ni som är barn till en alkoholiserad förälder, har ni ett kontrollbehov?

Min mamma är, numera, en nykter alkoholist men missbrukade under min uppväxt. Mitt tidigaste minne är nog från runt 10 års ålder (men det började nog tidigare än så) och hennes missbruk fortsatte sedan fram tills jag var ca 25-26 år.
    Jag har ett enormt kontrollbehov som verkar bli värre för varje år som går.
    Kan inte minnas att jag haft det innan utan känns som att det kommit på senaste åren, och nu som sagt blivit "värre".

• Svar på tråden Ni barn till alkoholistförälder, är ni kontrollerande?
  • Fjällan

Ja har ett väldigt kontrollbehov särskilt i relationer :/ min pappa va alkoholist

• Emy88

Jag har också ett extremt kontrollbehov, jag växte upp med min pappa som var alkoholist.

• Zunrose

jag är ett kontrollfreak men blivit bättre.uppvuxen med en alkoholist.

• Anonym (Jag med)

Missbrukade pappa, skulle nog säga att jag har stort kontrollbehov ja

• Anonym (Skallebank)

Jag här växt upp med alkisar men har absolut inget kontrollbehov. Men jag kan däremot förstå de som har det av den orsaken.

• Anonym (ja)

Har ingen egen erfarenhet. Men har en vän som växt upp med en alkoholiserad förälder. Hon har stort kontrollbehov. Dels säger hon det själv, och dels märker jag det på henne. 

• Anonym (Dotter)

Jag menar såklart att jag INTE hittat något om den här statistiken :)

Intressant att ni också har ett enormt kontroll behov!

Varför är det så tror ni?

• Anonym (Mamma)

Mamma är periodare super ner sig ett par veckor o är relativi nykter ett par månader o så är det påt igen. Jag har ett sjukligt kontrollbehov, städmani mm om det inte är som jag vill mår jag dåligt. Jag tror det beror på att man kände sig maktlös när man va liten o vill kompensera för det idag. Eller nåt sånt!

• Anonym (hmm)

Min mor var alkoholist men jag är inte helt med på hur ni menar att man skulle vara kontrollerande? Jag anser mig vara lagom normal trots allt ändå. Ungefär hur definierar ni ert kontrollbehov?

Svar på tråden Ni barn till alkoholistförälder, är ni kontrollerande?