• Niccan88

Trött och nere efter ammningsavslut.

Jag slutade amma vår 15 månaders för en vecka sen. Ganska omgånde började jag känna mig lite ledsen och nere, melankolisk är nog det ord jag söker. Nu har det gått en vecka och detta hänger fortfarande i sig. Är trött känner mig lite halv deppig och har liksom ingen direkt lust för något. Får liksom aldrig upp farten. Hur vanligt är detta och hur länge håller det i sig?
    Detta är nr 2 och jag hade det inte såhär när jag slutade med våran etta.
    Vill bara känna att man får sin energi tillbaka.

Är detta vanligt? Hur var det för er andra?

• Svar på tråden Trött och nere efter ammningsavslut.
  • Tekaka
    Niccan88 skrev 2014-04-13 17:51:18 följande:
    Jag slutade amma vår 15 månaders för en vecka sen. Ganska omgånde började jag känna mig lite ledsen och nere, melankolisk är nog det ord jag söker. Nu har det gått en vecka och detta hänger fortfarande i sig. Är trött känner mig lite halv deppig och har liksom ingen direkt lust för något. Får liksom aldrig upp farten. Hur vanligt är detta och hur länge håller det i sig?
    Detta är nr 2 och jag hade det inte såhär när jag slutade med våran etta.
    Vill bara känna att man får sin energi tillbaka.

Är detta vanligt? Hur var det för er andra?
    det var 4 veckor sedan jag slutade amma och jag känner fortfarande mig lite nere och deppig....ibland har jag tom ångrat att jag slutade amma, det funkade ju bra för oss.....men allt nattammande tog kål på mig...
    jag tror nog alltid att man kommer känna en viss saknad...men sen är jag nog också extra känslig för detta är mitt sista barn och jag får inte skaffa fler.

men att vara ute och gå mycket själv och tänka har hjälpt mig mycket.
    mycket hormoner tumlar runt i kroppen efter en avslutad amning, så det är ju egentligen inte så konstigt att man mår som man gör efteråt=)
  • Blicka

Niccan88 jobbigt att känna sig energilös

Sonen visade tydligt i veckan att han inte ville amma mer o jag anade att det snart skulle komma men hade tänkt delamma lite till. Var inte riktigt beredd på ett avslut nu så befinner mig i en separationsprocess - ledsamt att det är över eftersom det funkat så bra o varit så mysigt men fick egentid med väninna idag medan sonen var med pappa o storebror. Det var lyx! Ledsamheten kommer o går men försöker tänka att han är nöjd o glad o har fått bröstmjölk i åtta månader

Med äldsta blev avslutet på samma sätt - bara så där så ville han inte längre o jag var inte helt beredd då heller o tyckte det var lite ledsamt. Äldsta var nio månader. Gick över ganska så snabbt vill jag minnas.

• Kattflickan

Förstår dig! Jag har slutat att amma dottern till sömns, hon får bara amma lite om hon vaknar under natten. Jag tyckte det kändes deppigt och att sluta helt kommer vara jobbigt. Kram!

• Niccan88

Tekaka: Ja, hormonerna gör ju defenitivt sitt. Lika godissugen nu som när jag var gravid. Förvånad

Samma här, var natt och kvällsamningen som nu i slutet kändes mer jobbig än nödvändig. Han blev svårare för mig att lägga med bröstet än om min man gick och bar på han. Han börja vrida och vända sig och krypa runt och greja. Sen kunde han vakna flera gånger bara för att han sakna bröstet.
    Då kan jag tänka mig att det känns extra jobbigt om det var sista barnet. Rynkar på näsan

Blicka: Ja, är man inte riktigt beredd och man har en annan önskan blir det nog svårt. Är lite som du säger är som en separtionsprocess. Dock har jag ju valt min själv. Fast ibland undrar jag om jag gjorde rätt med tanke på att man mår som man gör. När jag amma var jag trött, men "pigg och glad" om ni förstår vad jag menar. Men egentiden känns verkligen underbar, där håller jag med fullt.

Får väl försöka se det som ännu en fas i livet och dra ner lite på kraven. Rida ut stormen tills man känner sig i fas igen. Tack för att ni delat med er. Känns ändå skönt att veta att man inte är helt ensam.

• maj09

Hej!
    Det var ett mail som ditt som jag letade efter då jag gick in på familjeliv. Jag avslutade för en vecka sedan amningen av min snart dotter som snart ska fylla tre år. Vi har länge haft morgonamningen kvar och det har funkat perfekt med amningen från dag 1. Jag bestämde mig ganska snabbt för att avbryta amningen eftersom jag verkligen behövde börja med en penilillinkur. Jag mer eller mindre tvingades sluta amma och jag kan säga att jag aldrig har varit så nere som den här veckan. Jag har två barn och har ammat under nästan fem år, så man kan tycka att jag borde känna mig klar med amningen, men jag gråter mig igenom dagarna nu och undrar hur länge jag ska må såhär...
    Jag tror att jag ska ringa amningsmottagningen imorgon eftersom jag har en del fysiska besvär också. Brösten är hårda, det sticker och bränner och det sipprar ut mjölk. Jag kan återkoppla till dig efter jag har ringt om du vill.
    Styrkekram från en som behöver en själv...

• Carutt

Känner igen mig också. Slutade amma för ca 4 mån sen och var konstant ledsen i 2 veckor. Har hört att det handlar om något hormon som frigörs när man ammar som gör att man mår bra så blir det lite strul när man slutar. Nu funkar det bra men förstår känslan. Unna dig lite massage, det hjälpte mig för stunden iallafall :)

• mammalovis

Jag känner igen mig i att också vara energilös, tröttare på dagarna och mer godisätande på kvällarna. Svårt att hitta energi till att göra något vettigt istället för att sitta här och slöläsa medan lillan leker omkring mig.

Här blev inte morgonamningen av på morgonen och plötsligt hade det gått några dagar utan, så det kändes inte som någon idé att börja om. Dottern har inte brytt sig utan äter gröt på morgonen. Hon är nu lite drygt 10 månader.

• Niccan88

Tack så jätte mycket för era svar. Skönt att höra att man inte är ensam i världen med detta. Snart gått två veckor och problemen kvarstår. Undrar hur länge detta ska hålla i sig. Som tur är min man nu långledig inför påsken, blir det inte bättre under denna tiden så får jag nog prata med någon.

Maj09: Hur har det gått för dig? Har du pratat med ammningsmot? Vad sa de? Starkt av dig att amma så länge. En eloge till dig.:) Hoppas att du börjat känna dig lite bättre. Stor kram till dig!

• Tekaka
    Niccan88 skrev 2014-04-17 13:50:20 följande:
    Tack så jätte mycket för era svar. Skönt att höra att man inte är ensam i världen med detta. Snart gått två veckor och problemen kvarstår. Undrar hur länge detta ska hålla i sig. Som tur är min man nu långledig inför påsken, blir det inte bättre under denna tiden så får jag nog prata med någon.

Maj09: Hur har det gått för dig? Har du pratat med ammningsmot? Vad sa de? Starkt av dig att amma så länge. En eloge till dig.:) Hoppas att du börjat känna dig lite bättre. Stor kram till dig!
    6 veckor efter amningsslut och jag har mått super denna veckan! inte tänkt på amningen knappt alls!
    så då skulle jag vilja säga att kring 5-6 veckor tar det innan man känner sig någorlunda normal igen
Svar på tråden Trött och nere efter ammningsavslut.