• finafarsan

Mamman till barnen har flyttat 7 mil bort och tänker pendla

Hej alla kloka och eftertänksama föräldrar.
    Nyligen så flyttade mamman till mina barn ihop med sin nya kille som bor 7 mil bort från där barnen går i skola och har sina kompisar. Vi har delad vårdnad av barnen. Hon säger att hon ska pendla fram och tillbaka och att det kommer funka hur bra som helst vilket det kanske gjort om det inte var på andra sidan Stockholm vilket betyder att barnen ska pendla i rusningstrafik TVÅ gånger per dag..!
    Min oro är stor, när ska de göra läxa, när ska de ha tid med sina aktiviteter, när ska de umgås med sina kompisar?
    Jag når inte fram till henne och känner mig maktlös?
    Vad är alternativen?
    Hur gör jag?
    Jag har ju inställningen att barnen behöver sina föräldrar lika mycket men inte på bekostnad av deras välmående!
    Hjälp!?

• Svar på tråden Mamman till barnen har flyttat 7 mil bort och tänker pendla
  • finafarsan

J

Kina79 skrev 2014-04-13 14:30:33 följande:
    Ge det några veckor och se hur det går. Prata med barnens lärare om hur det funkar, är de trötta, är läxorna gjorda ordentligt, kommer de i tid mm Funkar det inte tillfredsställande så får du försöka få med barnens mamma på samarbetssamtal. Funkar inte det, får du stämma henne på umgänget, så hon får ha varannan helg. Ev skulle hon ju kunna ha varannan to- sö, eller t.o.m. ons-söndag.
    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03

Jag vill inte att mina barns tillvaro ska vila i ett: : det kanske funkar, deras trygghet är värt mer än så. Att stämma henne är inte aktuellt eftersom vi i regel har en bra relation. Just nu når varken jag eller hennes föräldrar henne då vi alla tycker att det är en ogenomtänkt idé. Jag har föreslagit varannan helg tors-sön till vi hittar en annan lösning men som sagt jag når inte henne.
  • finafarsan
    studentbruttan29 skrev 2014-04-13 13:56:21 följande:
    Men 14 mil tar inte 3 timmar (hur får du det till 15 timmar i veckan???). 14 mil t o r tar max 90 min. det är ju inte så himla farligt. Eller cyklar dem? Hur gamla är barnen? Måste de verkligen ha support på VARJE läxa. Vissa ämnen klarar man av att göra läxor själv, resten får man väl ge support på om det behövs.

Har du provat att köra 7 mil enkel väg genom RUSNINGSTRAFIK i STOCKHOLM. Jag har ingen aning hur dina erfarenheter är men för mig och många andra trafikanter så är det stundtals stillastående och sedermera 30-70km/h Nej de cyklar inte
  • studentbruttan29
    finafarsan skrev 2014-04-13 14:53:49 följande:

Har du provat att köra 7 mil enkel väg genom RUSNINGSTRAFIK i STOCKHOLM. Jag har ingen aning hur dina erfarenheter är men för mig och många andra trafikanter så är det stundtals stillastående och sedermera 30-70km/h Nej de cyklar inte
    Hur gamla är barnen då? Klart man kan göra läxor i bilen. Barn är anpassningsbara. De kan även vila i bilen efter lång dag i skolan så är de pigga när de kommer hem så de orkar göra läxor och aktiviteter. Annars finns alltid helger som sagt.
  • finafarsan
    studentbruttan29 skrev 2014-04-13 14:57:33 följande:
    Hur gamla är barnen då? Klart man kan göra läxor i bilen. Barn är anpassningsbara. De kan även vila i bilen efter lång dag i skolan så är de pigga när de kommer hem så de orkar göra läxor och aktiviteter. Annars finns alltid helger som sagt.

Enligt skolan barnen går i så får de läxan på måndagen och den ska lämnas in på fredagen. Det är fotboll på tisdagar kl17 i en timme, hockey på lördagar kl 10 en timme(slut för säsongen) och innebandy på söndagar kl 11 en timme, hur ska de göra det? Barnen går i 1 an och 2 an och behöver all hjälp! Har du barn själv? Vad är det med mina argument som du tycker är ovidkommande?
  • studentbruttan29
    finafarsan skrev 2014-04-13 15:05:44 följande:

Enligt skolan barnen går i så får de läxan på måndagen och den ska lämnas in på fredagen. Det är fotboll på tisdagar kl17 i en timme, hockey på lördagar kl 10 en timme(slut för säsongen) och innebandy på söndagar kl 11 en timme, hur ska de göra det? Barnen går i 1 an och 2 an och behöver all hjälp! Har du barn själv? Vad är det med mina argument som du tycker är ovidkommande?
    Är själv lärare så vet att barn är anpassningsbara. Mer än vad du tror. Men o andra sidan har "mina" barn (ja, jag har egna också) läxor från onsdag-onsdag.  Så klart det blir svårare när dina har mån-fre. 
    Vad säger dina barn om detta? Och lärarna på skolan? Och mamman?

De kanske får hjälp hemma med läxorna av mamman fast när de kommit hem?
  • finafarsan
    studentbruttan29 skrev 2014-04-13 15:16:46 följande:
    Är själv lärare så vet att barn är anpassningsbara. Mer än vad du tror. Men o andra sidan har "mina" barn (ja, jag har egna också) läxor från onsdag-onsdag.  Så klart det blir svårare när dina har mån-fre.  Vad säger dina barn om detta? Och lärarna på skolan? Och mamman? De kanske får hjälp hemma med läxorna av mamman fast när de kommit hem?

Skolan är inte informerad. Barnen har uttryckligen sagt att de inte vill flytta. Mamman kör på och lyssnar inte på någon. Jag visste att det var på gång och önskade att hon kunde vänta till skolan slutat i sommar så hade vi kunnat hitta en bättre lösning men plötsligt så hade hon flyttat. Hon mörkade det hela för att jag inte skulle ha några åsikter som kunde stilla henne, allt enligt hon själv.
  • sextiotalist
    Men 14 mil tar inte 3 timmar (hur får du det till 15 timmar i veckan???). 14 mil t o r tar max 90 min. det är ju inte så himla farligt.

Eller cyklar dem?

Hur gamla är barnen? Måste de verkligen ha support på VARJE läxa. Vissa ämnen klarar man av att göra läxor själv, resten får man väl ge support på om det behövs.
    Att ta sig genom Stockholm (inte de första 5 milen, utan de två sista) kan ta sin tid. När jag pendlade så tog det över en timme enkel väg med bil, vara den sista halvtimmen de två sista milen och då innan  den värsta rusningstrafiken satt igång och jag kan tänka mig att det är värre nu
  • sextiotalist
    Men 14 mil tar inte 3 timmar (hur får du det till 15 timmar i veckan???). 14 mil t o r tar max 90 min. det är ju inte så himla farligt.

Eller cyklar dem?

Hur gamla är barnen? Måste de verkligen ha support på VARJE läxa. Vissa ämnen klarar man av att göra läxor själv, resten får man väl ge support på om det behövs.
    För det första, är du lärare så borde du kunna skilja mellan de och dem (eller är lärarna idag så dåliga på grammatik)

För övrigt så går det snabbare att cykla genom Stockholm än att åka bil i rusningstrafik.

• studentbruttan29
    sextiotalist skrev 2014-04-13 16:53:19 följande:
    För det första, är du lärare så borde du kunna skilja mellan de och dem (eller är lärarna idag så dåliga på grammatik)

För övrigt så går det snabbare att cykla genom Stockholm än att åka bil i rusningstrafik.

Jag är inte lärare på min fritid. Inte rättar jag varje rad jag skriver heller här på fantastiska FL.
    På min fritid är jag ledig, men vill du ha en uppsats så skärper jag mig, annars skriver jag lite hur jag vill och ta mej fan så svär jag en hel del också. Kanske t.om tar mig en stänkare. Dock inte på arbetstid! (Så slipper du oroa dig)

Håller för övrigt med på det sistnämnda, cykla går tamejfan fortast.  Skål

• sextiotalist
    studentbruttan29 skrev 2014-04-13 21:31:10 följande:

Jag är inte lärare på min fritid. Inte rättar jag varje rad jag skriver heller här på fantastiska FL.
    På min fritid är jag ledig, men vill du ha en uppsats så skärper jag mig, annars skriver jag lite hur jag vill och ta mej fan så svär jag en hel del också. Kanske t.om tar mig en stänkare. Dock inte på arbetstid! (Så slipper du oroa dig)

Håller för övrigt med på det sistnämnda, cykla går tamejfan fortast.  Skål

OT, vissa saker borde sitta i ryggmärgen
  • studentbruttan29
    sextiotalist skrev 2014-04-14 06:11:35 följande:
    OT, vissa saker borde sitta i ryggmärgen

• Vinterankan
    Men 14 mil tar inte 3 timmar (hur får du det till 15 timmar i veckan???). 14 mil t o r tar max 90 min. det är ju inte så himla farligt. Eller cyklar dem? Hur gamla är barnen? Måste de verkligen ha support på VARJE läxa. Vissa ämnen klarar man av att göra läxor själv, resten får man väl ge support på om det behövs.

Genom Stockholm i rusningstrafik så kan det ta betydligt längre tid. Jag har dryga 2 mil till jobbet och om jag är tvungen att åka i rusningstrafik och har ett viktigt möte att passa måste jag åka 60 min innan för att vara säker på hinna. Normala körtiden under rusning är 45 minuter.
Svar på tråden Mamman till barnen har flyttat 7 mil bort och tänker pendla