• Fanny b

Familjehem/förälder vem betalar vad?

Anonym (Modern) skrev 2014-04-12 21:26:54 följande:
    Hon får gå men det är som att de förväntar sig att vi ska ut på stan och köpa nya passande kläde och skorr till henne.

Vi har alltid betalat för henne i allt vi gjort och så men nu har jag börjat funder på hur det ligger till egentligen.

Jag får ju inte en krona de helger jag har henne. Jag betalar ju mat och aktiviteter ifall vi gör nåt sådant.
    Jag vet inte vem som ska betala men det jag tycker är rimligt att eftersom det gäller ditt bröllop så får du betala för hennes kläder, alternativt låta henne på det i sina vanliga kläder.
  • Fanny b
    Anonym (Modern) skrev 2014-04-12 21:34:26 följande:

Klart hon kostar mig! Jag betalar ju allt när hon är här, men en lön på 9000 kr i månaden.
    Nu ska vi gifta oss och vi har inte råd med nya kläder till henne..Möjligtvis begagnade, det är ju vad vi andra använder

Köp kläder till henne på second hand? När det gäller kostnaderna så kostar hon dig mycket mindre än vad hon skulle göra om hon bodde hos dig.
  • Fanny b
    Radhuspinglan skrev 2014-04-12 21:46:34 följande:

Familjehemmet får barnbidrag, underhåll samt pengar av socialtjänsten för att ha barnet placerat hos sig. Så ja, de ska betala... Allt!
    Gäller det även för kläder och aktiviteter som föräldrarna vill att barnet ska ha? T ex om de vill att barnet ska börja på en dyr hobby eller som i ts fall, vill ha bröllopskläder, som ska användas på ett bröllop inom föräldrarnas krets?
  • Fanny b
    Radhuspinglan skrev 2014-04-12 21:57:47 följande:

Nej, för jag anser inte att det är någon förälders jobb att välja fritidsaktivitet till sitt barn. Men om _barnet_ vill börja på en sport, så ska familjehemmet givetvis betala.
    Är det alltid självklart? När det gäller fritidsaktiviteter så är det ju inte alltid föräldrar har råd med de dyra aktiviteterna som barnen vill gå på, det är ju inte säkert att familjehem inte alltid heller har det. För den inkomst de får med sina fosterbarn kan inte alltid vara öronmärkta åt de specifika barnen.
  • Fanny b
    Queenie70 skrev 2014-04-12 23:00:31 följande:
    Men snälla människor, detta handlar ju om hur det är ställt i huvudet på en som förälder om man ynkar om och vill skicka kvitto för återbetalning, om man Då och då köper nåt till sitt barn (som man annars har NOLL kostnader för) finns det INGET incitament, för att SJÄLV få göra nåt för sitt barn? Ingen känsla av stolthet över att själv få bidra medans barnet ändå så gott som helt tas om hand och sörjs för i vardagen av samhället?
    Jag håller med. Även om familjehemmet är skyldig att betala för bröllopskläderna så tycker jag ts bör vilja stå för den utgiften själv, för det handlar ju om speciella kläder till  ts bröllop.
  • Fanny b
    Radhuspinglan skrev 2014-04-12 22:28:09 följande:

Det finns buffertar för sånt hos soc. Läs på lite innan. Du gissar ju bara.
    Jag gissar inte, jag frågar för jag vill veta. Jag tycker också det är märkligt, visst jag kan förstå det där med fritidsaktiviter som barnet vill gå på, men i ts fall handlar det om speciella kläder till hennes bröllop, jag tycker man som förälder oavsett om man har barnet boende hos sig eller är hos familjehem bör vilja bekosta sådant själv.
  • Fanny b
    Queenie70 skrev 2014-04-13 17:24:43 följande:

Om familjen inte har råd med ett enstaka klädesplagg till barnet hur ska barnet då kunna överleva om det får flytta hem?
Svar på tråden Familjehem/förälder vem betalar vad?