Inlägg från: Radhuspinglan |Visa alla inlägg
  • Radhuspinglan

Familjehem/förälder vem betalar vad?

Alltså de får ju pengarna, så jag skulle säga familjehemmet. Och skulle de neka er dotter att gå på ert bröllop, så kan man ju fråga dig vad det är för typ av känslokalla människor. Vad säger de själva? Har de sagt att hon ska få gå, men att hon inte har passande kläder, men att det kan ordnas?

• Radhuspinglan
    Radhuspinglan skrev 2014-04-12 21:22:22 följande:
    Alltså de får ju pengarna, så jag skulle säga familjehemmet. Och skulle de neka er dotter att gå på ert bröllop, så kan man ju fråga dig vad det är för typ av känslokalla människor. Vad säger de själva? Har de sagt att hon ska få gå, men att hon inte har passande kläder, men att det kan ordnas?

Fråga SIG, skulle det stå...
  • Radhuspinglan

Jag vet inte om det också var en fråga, - huruvida vem som står för vad då hon är hos er? - Det gör ju så klart ni. Mat, hygienartiklar, osv.

• Radhuspinglan
    Anonym (Modern) skrev 2014-04-12 21:26:54 följande:
    Hon får gå men det är som att de förväntar sig att vi ska ut på stan och köpa nya passande kläde och skorr till henne. Vi har alltid betalat för henne i allt vi gjort och så men nu har jag börjat funder på hur det ligger till egentligen. Jag får ju inte en krona de helger jag har henne. Jag betalar ju mat och aktiviteter ifall vi gör nåt sådant.

Säg att du tar med dig dottern ut för att köpa kläder, sedan lämnar du helt sonika över kvittot till familjehemmet och säger att ni kan dela på kostnaderna. De får barnbidraget - barnbidraget ska täcka sånt.
  • Radhuspinglan
    Queenie70 skrev 2014-04-12 21:29:57 följande:
    Om du sitter och funderar på hur du ska slippa betala ett par jävla bröllopskläder till din egen unge som i dagsläget inte kostar dig ett skit så är det väl en jävla tur att barnet inte bor hos dig i alla fall.

I sann familjelivsanda! Jävligt märkligt att familjeliv.se har en sådan förmåga att locka tills sig Sveriges vidrigaste rötägg. Palla vara otrevlig. Hon ställde en fråga. Svara på den eller gå vidare. Hur svårt kan det vara?
  • Radhuspinglan
    Queenie70 skrev 2014-04-12 21:38:51 följande:
    Du måste skämta om du tror att barnbidraget är tänkt att täcka alla kostnader för ett barn. Det är bara ett BIdrag, en liten hjälp i tillvaron. Och TS slipper tillskillnad från alla andra föräldrar alla vardagliga kostnader för sitt barn. Men här sitter folk och uppmanar TS till att skicka in kvitton till kommunen för att begära tillbaks pengar för att TS bidrar med en minimal BRÅKDEL av barnets kostnader. Man baxnar fanimej...

Familjehemmet får barnbidrag, underhåll samt pengar av socialtjänsten för att ha barnet placerat hos sig. Så ja, de ska betala... Allt!
  • Radhuspinglan
    Fanny b skrev 2014-04-12 21:50:35 följande:
    Gäller det även för kläder och aktiviteter som föräldrarna vill att barnet ska ha? T ex om de vill att barnet ska börja på en dyr hobby eller som i ts fall, vill ha bröllopskläder, som ska användas på ett bröllop inom föräldrarnas krets?

Nej, för jag anser inte att det är någon förälders jobb att välja fritidsaktivitet till sitt barn. Men om _barnet_ vill börja på en sport, så ska familjehemmet givetvis betala.
  • Radhuspinglan
    Queenie70 skrev 2014-04-12 21:43:13 följande:
    Rötägg är man om man avser skicka räkning till kommunen för att man köper kläder till sitt barn som man annars slipper 90% av ansvaret för.

Eller om man tvunget måste sparka på den som redan ligger ner...
  • Radhuspinglan
    Fanny b skrev 2014-04-12 22:01:57 följande:
    Är det alltid självklart? När det gäller fritidsaktiviteter så är det ju inte alltid föräldrar har råd med de dyra aktiviteterna som barnen vill gå på, det är ju inte säkert att familjehem inte alltid heller har det. För den inkomst de får med sina fosterbarn kan inte alltid vara öronmärkta åt de specifika barnen.

Det finns buffertar för sånt hos soc. Läs på lite innan. Du gissar ju bara.
Svar på tråden Familjehem/förälder vem betalar vad?