• Anonym (förälder)

Hur stor vikt lägger tingsrätten vid vad familjerätten säger?

Familjerätten förespråkar att den ena föräldern ska ha vårdnaden, trots att hen inte sökt den (än). Familjerätten försöker övertala föräldern till att söka enskild vårdnad och hävdar att det är bäst för barnet - föräldern vill gärna ha egen vårdnad.

Den andra föräldern protesterar och kan absolut inte tänka sig något annat än gemensam vårdnad.  De har mycket stora samarbetssvårigheter.  Vad är er erfarenhet, hur mycket lyssnar egentligen rätten på familjerättens rekommendationer när föräldrarna vill olika? tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur stor vikt lägger tingsrätten vid vad familjerätten säger?
  • Anonym (Beror på..)

Beror väl helt på vad det handlar om och vad skälen skulle vara till ensam vårdnad? Vad handlar samarbetssvårigheterna om t.ex.? Svårt att säga något bara sådär utefter det lilla som du skrivit.

• Anonym (A)

Du har ju ett fel i historien och det är att fr propagerar inte för att ena föräldern skall ansöka om ev om denna inte söker det, de utreder inte ens det innan uppdraget kommer från tr att de skall utreda vem som är mest lämpad och då går de ca 50% på det och sen hur föräldrarna är och pratar vid förhandlingarna

• Anonym (H)

Ja,det låter ju underligt att FR ska trycka på att en förälder som inte själv väljer det ska få egen vårdnad? Inget som dom vi hade kontakt med skulle ha gjort. Om det är så att barn far illa görs det en anmälan och där framkommer det ju om ena föräldern är helt olämplig.

Familjerätten står på BARNENS sida, aldrig en förälder.

Om det kommer in en ansökan om egen vårdnad till Tingsrätten blir föräldrarna ofta skickade till FR för att ha samarbetssamtal där och därför blir FR ofta de som kommunicerar med föräldrarna och sen lämnar sin syn på hur det borde bli, dom rekommenderar en lösning.

Detta var vad dom sa till oss när jag var där och hade samtal och senare fick egen vårdnad.

Är du säker på att du har fått med allting i TS??

För att få egen vårdnad pga samarbetssvårigheter krävs det rätt svåra sådana.

• Anonym (humlan)
    Anonym (förälder) skrev 2014-04-12 21:10:08 följande:
    Familjerätten förespråkar att den ena föräldern ska ha vårdnaden, trots att hen inte sökt den (än). Familjerätten försöker övertala föräldern till att söka enskild vårdnad och hävdar att det är bäst för barnet - föräldern vill gärna ha egen vårdnad.

Den andra föräldern protesterar och kan absolut inte tänka sig något annat än gemensam vårdnad.  De har mycket stora samarbetssvårigheter.  Vad är er erfarenhet, hur mycket lyssnar egentligen rätten på familjerättens rekommendationer när föräldrarna vill olika? tacksam för svar.
    Håller med de andra, hur kan FR förespråka att den ena föräldern borde söka ensam vårdnad. De försöker väl till max att få samarbetet att fungera om det inte handlar om grova missförhållanden. Gör de det? Du får nog ge lite mer info här tror jag. Antar att du är den som de vill ska söka enskild vårdnad?

Tingsrätten går MYCKET på vad familjerättens utredning påvisar.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (A) skrev 2014-04-12 21:29:32 följande:
    Du har ju ett fel i historien och det är att fr propagerar inte för att ena föräldern skall ansöka om ev om denna inte söker det, de utreder inte ens det innan uppdraget kommer från tr att de skall utreda vem som är mest lämpad och då går de ca 50% på det och sen hur föräldrarna är och pratar vid förhandlingarna

De har rekommenderat att de anser at samarbetssvårigheterna är så stora att de menar att barnet far illa av gemensam vårdnad. De har även gjort en orosanmälan till socialtjänsten om detta och har då i utredningen förordat den ena förälder som lämpligare än den andra
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Beror på..) skrev 2014-04-12 21:28:07 följande:
    Beror väl helt på vad det handlar om och vad skälen skulle vara till ensam vårdnad? Vad handlar samarbetssvårigheterna om t.ex.? Svårt att säga något bara sådär utefter det lilla som du skrivit.

skälen är "bara" samarbetssvårigheter på hög nivå, i allt tänkbart. Den ena föräldern vägrar skriva under papper, engagerar sig inte i barnet, familjerätten anser att den föräldern som inte ska ha vårdnaden är oengagerad i sitt barn
  • Anonym (förälder)
    Anonym (humlan) skrev 2014-04-12 22:33:42 följande:
    Håller med de andra, hur kan FR förespråka att den ena föräldern borde söka ensam vårdnad. De försöker väl till max att få samarbetet att fungera om det inte handlar om grova missförhållanden. Gör de det? Du får nog ge lite mer info här tror jag. Antar att du är den som de vill ska söka enskild vårdnad?

Tingsrätten går MYCKET på vad familjerättens utredning påvisar.

Men det har dom redan gjort, i 2 år har de försökt få till samarbetssamtal mellan föräldrarna där den ena hela tiden ställer in, går i förtid, pratar illa om den andra, inte kommer alls etc. Så de anser att föräldrarna står så långt ifrån varandra att svårgheterna är enorma och påverkar barnet negativt. Den ena föräldern vägrar tex att vistas på samma utvecklingssamtal, föräldramöte, möte, i samma rum som den andra.
  • Anonym (A)
    Anonym (förälder) skrev 2014-04-13 13:07:41 följande:
    Men det har dom redan gjort, i 2 år har de försökt få till samarbetssamtal mellan föräldrarna där den ena hela tiden ställer in, går i förtid, pratar illa om den andra, inte kommer alls etc. Så de anser att föräldrarna står så långt ifrån varandra att svårgheterna är enorma och påverkar barnet negativt. Den ena föräldern vägrar tex att vistas på samma utvecklingssamtal, föräldramöte, möte, i samma rum som den andra.

Fast det där är inget fr skulle förorda ev om, tro mig jag vet jag jobbar med detta
  • Anonym (förälder)
    Anonym (A) skrev 2014-04-13 13:48:19 följande:

Fast det där är inget fr skulle förorda ev om, tro mig jag vet jag jobbar med detta
    De frågade den ena föräldern om hen kunde tänka sig att söka egen vårdnad och fått ett jakande svar, trots att den andra föräldern absolut vill ha gemensam. Då sa FR att de rekommenderade föräldern att söka!
  • Anonym (förälder)

Det har genomförts 3 socutredningar som visar att den förälder som vill ha gemensam vårdnad är olämplig att fortsätta ha vårdnad om sina barn, FR och vanliga soc har samarbetat och försökt få till avtal med föräldrarna men den ena vill inte det

Svar på tråden Hur stor vikt lägger tingsrätten vid vad familjerätten säger?