• mamma till decembertjej

Gå två år i förskoleklass

Hej på er alla.  Skulle gärna ha era tankar och ideer på detta. Min tjej är född i december 2007 och går idag i förskoleklass med "rätt" årgång. Skolan och fritids tycker hon är som alla andra i klassen vad gäller skolmognad. Men vi (föräldrarna) känner att hon är mer i nivå med dom barn som är födda 2008. Hon leker gärna med dom yngre och trivs med dom. Men hon trivs i sin nuvarande klass också där hon har en nära vän. Bland 08orna har hon fler vänner. Vi tänker så att det skulle bli synligare och mer märkbart i högre klasser med åldersskilnaderna och skulle vilja att hon får stanna kvar ett år till i förskoleklass och sen börja ettan med 08orna. Vi ser hellre att hon får det bästa förutsättningarna i skolan om hon slipper vara yngst och kanske ligga efter i mognad och skolan. Hur tycker ni andra kring detta? Är det rätt att ¨låta henne gå upp till ettan eller ska vi följa vår magkänsla och försöka få ett uppskov med skolstarten? Hjälp med tankar på detta.

• Svar på tråden Gå två år i förskoleklass
  • Nayaa

Min erfarenhet är att många barn som är födda sent på året skulle må bra av att gå ett extra år i förskoleklass.

• Lindsey Egot the only one

Min son är född i december och gick om förskoleklassen. Han hatar skolan pga det. Hans lärare la all vikt på att han skulle använda kniv och gaffel, skulle sitta still på stolen fast han satt på stolen. Nu visade det sig att han har adhd utan hyperaktivitet (förr kallades det ADD). Det förstörde hela hans skolglädje. Hade han inte varit social och gillade kompisarna hade han säkerligen skolkat. Men det gör han inte som tur är.

Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-11 21:24:53 följande:
    Min son är född i december och gick om förskoleklassen. Han hatar skolan pga det. Hans lärare la all vikt på att han skulle använda kniv och gaffel, skulle sitta still på stolen fast han satt på stolen. Nu visade det sig att han har adhd utan hyperaktivitet (förr kallades det ADD). Det förstörde hela hans skolglädje. Hade han inte varit social och gillade kompisarna hade han säkerligen skolkat. Men det gör han inte som tur är.

Hur tror du det hade varit om han inte gått om då? Var det ni som ville han skulle gå om eller skolan?
  • Dixie
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-11 21:24:53 följande:

På vilket sätt påverkades lärarens beteende av att sonen gick 2 år i förskoleklassen?
    Dixie skrev 2014-04-11 22:04:45 följande:

På vilket sätt påverkades lärarens beteende av att sonen gick 2 år i förskoleklassen?
    Dessa två en förskolelärare och en lärare tycker barn ska sitt blickstilla och bara lyssna, ta in och utföra. Som marionettdockor. Inga bra pedagoger öht men av den gamla skolan. Favoriserar flickor och avskyr pojkar. Alla som haft barn där säger samma sak. Dessa två borde inte jobba med barn men pga långa anställningar kan de inte sparkas.
  • Sous

Men det har ju inget med TS fråga att göra. Usla pedagoger kan ju förstöra skolglädjen oavsett om man går om förskoleklassen eller inte. Det kunde ju lika gärna varit en lärare i ettan som betedde sig illa.

Sous skrev 2014-04-11 22:43:24 följande:

Men det har ju inget med TS fråga att göra. Usla pedagoger kan ju förstöra skolglädjen oavsett om man går om förskoleklassen eller inte. Det kunde ju lika gärna varit en lärare i ettan som betedde sig illa.

Nu vet jag inte om det var mig du menade men här går de i F-2 klasser.
  • Pudel

Om lärarna tycker att din dotter inte har några svårigheter med att hänga med i skolarbetet så tycker jag nog att just förskoleklassen är en "sämre" årskurs att gå om.  Då är det bättre att börja ettan och se hur det fungerar i den riktiga skolan. 

Pudel skrev 2014-04-13 16:06:47 följande:
    Om lärarna tycker att din dotter inte har några svårigheter med att hänga med i skolarbetet så tycker jag nog att just förskoleklassen är en "sämre" årskurs att gå om.  Då är det bättre att börja ettan och se hur det fungerar i den riktiga skolan. 
    Det är med den sociala mognaden som vi föräldrar tänker på. Hon är i nivå med barnen födda året efter. Men det vi ser hemma ser dom tydligen inte på skolan. Slappa lärare eller nojjiga föräldrar vet jag inte? Men några äldre barn vet jag har sagt till dotterns storasyster om att hon är klängig och tjatig.
  • PrinsessanLeia

Här i stan finns det ett antal barn som börjar förskoleklass efter jul och går 1,5 år i förskoleklass, men då går de inte om. Har ni pratat med rektorn på skolan för hen borde kunna råda och berätta hur saker fungerar.

• PrinsessanLeia

Som decemberbarn själv så växte man ikapp efter hand, har aldrig könt att det hindrat mig, jag var en liten sexåring när jag började ettan och var ganska liten på många sätt upp till högstadiet.

Vi ska ha ett möte med rektorn i maj. SÅ då hoppas jag att hon kan förstå oss och vad vi känner. Jag ser ingen annledning att sätta ett nästan ett år yngre barn i skolan i förtid och dessutom ett år före sina "jämngammla" kamrater

Svar på tråden Gå två år i förskoleklass