Jag har själv inga barn (ännu) men syskonbarn finns det. Har syster med två söner nära, de är nu 16 respektive 14 och sysslar med schack och fotboll respektive basket och friidrott för stunden. Grabbarna tränar 3 gånger i veckan var (men tar sig numera till och från träning själv) samt
Under årens lopp har det blivit en hel testa på och i perioder har det varit skjutsa och hämta så mycket att jag har lurat staten på 6% av min middag att jag har en skatteskuld till staten stor nog att lösa världssvältsproblemet. :)
I unga år vet jag att det var skralt med aktiviteter, mycket dåligt med pengar. Men då var det babysim en gång i veckan samt deltagande i det lokala dagisets fruktfika och lekplatsutflykt under vardagseftermiddagarna tills bägge barnen var dagismogna. Framåt tonåren var det ett väldigt sportintresse, när det var som mest var det fotboll, basket, tennis, friidrott och innebandy samtidigt. Från att ha bevittnat det ur ett semideltagande perspektiv kan jag säga att de tog sig vatten över huvudet, men så har de nu en livstidsskuld i hembakade pajer till mig. :)
Äldste sonen började med fotboll i tidig ålder, sen basket "för att kompisarna spelar ju" och sen skulle innebandy testas på också. Resultatet blev väldigt rörigt, inte helt lätt att få en grabb i den åldern att välja bort ett lag och en aktivitet där man har sin identitet och sina kompisar.. även om de är spridda över tre lag. Så det slets det med länge.
Den yngre sonen började aldrig i något lag i tidig ålder och släpades med på matcher i diverse sporter, med storebror eller professionella och när han sedan ville börja spela själv visste han vad han ville och började med basket direkt. Senare blev det även friidrott.
Tanken kring ekonomi har alltid funnits där, när sportfåne d.y ville testa ishockey var det ingenting att slänga sig in med huvudet före (dyr sport det där) i och testa, istället kollades det på lokala matcher och i Globen ett par gånger, bandy testades också men intresset för hockey svalnade rätt snabbt.
Första inlägget här, hoppas jag höll det tillräckligt relevant, detta är vad jag har att dela i alla fall. Har inte hunnit kolla runt tillräckligt för att veta vad inofficiell praxis är för hur en post ska se ut, håller tummarna för att detta duger!
/med glädje hunsad morbror till två sportfånar