Inlägg från: sjuttiofemman |Visa alla inlägg
  • sjuttiofemman

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Puffar upp den här tråden, det är bra att det syns hur Sd-lobbyisterna ser på feminism.

• sjuttiofemman

Rikard, ta inte Gerts inlägg på så stort allvar. Han menar att det finns en PK-konspiration i Sverige som styr över i princip allt. Det verkar inte ha gått upp för honom att det finns något som heter etik och moral som de flesta av oss har fått lära oss under vår uppväxt och styr våra handlingar i vuxen ålder. Det verkar ha undgått honom.

• sjuttiofemman

Sd hatar feminismen eftersom de får kväljningar av tanken på allas lika värde, det är något väldigt främmande för dem.

• sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-04-14 19:22:27 följande:
    Kan du inte skriva något med substans någon gång? Du vräker ut dig floskler om SD hela tiden.

Jag har skrivit mycket med substans men svaret jag får från er Sd-lobbyister är: "du ljuger!". Känns trovärdigt.
  • sjuttiofemman
    Fagerlund skrev 2014-04-15 11:58:54 följande:
    Stämmer inte heller. Det förekommer ingen diskriminering av kvinnor i Sverige. Du säger alltså att män i samtliga avseenden har det bättre än kvinnor?

Vad grundar du det på, att det inte förekommer någon diskriminering av kvinnor? Diskriminering är ett väldigt brett ord och innebär att någon särbehandlas negativt baserat på i det här fallet sitt kön. Så du menar att detta inte förekommer alls?
  • sjuttiofemman
    Fagerlund skrev 2014-04-15 11:42:28 följande:
    Stämmer inte. Feminismen står endast för kvinnors rättigheter i samhället. Feminismen arbetar överhuvud taget inte för mäns rättigheter.

"Feminism är en samling rörelser och ideologier som verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter och kvinnans likställighet med mannen"

sv.wikipedia.org/wiki/Feminism

www.ne.se/feminism

Inom vilket område blir män diskriminerade då..? Det sker säkert och jag kan komma på några områden men speciellt utbrett är det inte. Diskriminering av kvinnor sker dagligen.
  • sjuttiofemman
    mr me skrev 2014-04-15 12:06:52 följande:
    Vad mycket prat det blev om SD i den här tråden, var det nödvändigt att ta upp? Vad hade det med saken att göra?

Och så den där floskeln om "allas lika värde" som ingen riktigt tycks kunna förklara innebörden av. Hmm...Vad betyder ens "jämlikhet" i sammanhanget?.

Förstår att allas lika värde är ett besvärligt begrepp för dig. Det är vad det står, alla ska behandlas lika i samhället. Krångligt?
  • sjuttiofemman
    grind skrev 2014-04-15 18:17:39 följande:
    Män är diskriminerade enligt lag.

Att kvinnor skulle vara diskriminerade är nonsens.

Du kör samma debatt-teknik som Gert, svarar ständigt undvikande.

HUR är män diskriminerade enligt lag?

Kvinnor diskrimineras ständigt, tex formas kvinnor och män olika under uppväxten och det är väldigt svårt att förändra. Jämför tex pojk-kläder och flickkläder, pojkarnas kläder är lösa och tåliga, gjorda för att leka. Kläder för flickor är tajta, ömtåliga och har sämre tålighet för lek. Flickor formas att tycka om rosa, dockor och omvårdande lekar medan pojkar ska leka med bilar, vara med pappa (nästan uteslutande män) när han mekar med bilen i garaget och hjälpa till vid grillen till middagen. Det finns de som försöker motverka detta genom att låta pojkar ha rosa kläder tex men de blir hånade tyvärr.

Ett annat exempel är föräldraledighet där männen ligger långt efter kvinnorna i uttaget av denna, det leder förutom att man missar tid med barnet även till försämrad pension för den som stannar hemma mest dvs mamman. Men även missade löneökningar och att en kvinna som är i 20-årsåldern ses mer negativt då kvinnorna med stor sannolikhet kommer att skaffa barn och bli borta minst ett år från arbetet. Enda sättet att komma åt detta är en tvådelad föräldraförsäkring som inte går att skänka bort dagar.

Jag säger, alla ska ha samma chanser i livet oavsett kön. Alla ska kunna uppfylla sina drömmar oavsett kön. Ingen ska hindras att gå sin egen väg pga sitt kön. Så är det inte idag men vi är på god väg tack vare feminismen. Men det finns en hel del kvar att göra, både för män och kvinnor, innan vi kan uppnå ett jämställt samhälle.

Nu har jag gett dig ett seriöst svar, hoppas du kan ta det så och svara lika seriöst.
  • sjuttiofemman
    Cal XVI Gustf skrev 2014-04-15 23:47:27 följande:
    Om det nu är så att pojkkläder och pojksaker är bättre än flickornas kläder och saker är väl den bästa lösningen att ge pojkgrejer till både pojkarna och flickorna?

Flickor matas ständigt med intryck om hur de ska se ut vilket påverkar deras klädstil. Det handlar inte om vad som är bättre eller sämre utan flickor matas med att de ska vara smala, vara fina i håret osv. Det gör att de inte kan leka som de vill eftersom lek ofta leder till smuts och smuts är inte bra för utseendet.

Detta bombardemang av påverkan kan vara svårt att se om man inte är uppmärksam på det, men det sker ständigt. Många unga flickor mår väldigt dåligt i tonåren och en förklaring kan vara att de inte klarar av att leva upp till den bild av en ung kvinna som de matas med.

Pojkar har inte de problemen även om de inte är problemfria heller, men det är inom andra områden.
  • sjuttiofemman
    Cal XVI Gustf skrev 2014-04-17 02:05:12 följande:
    Bara att som förälder "mata" och "bombardera" ännu mer än det stora stygga och onda samhället om vad som är rätt och fel.

Tror du att det är föräldrarna som matar barnen med detta? Nej det är lite mer komplicerat än så.
  • sjuttiofemman
    Cal XVI Gustf skrev 2014-04-17 17:46:15 följande:
    Hur läser du egentligen?

Antog att du menade att det var det hemska samhället som stod för "matningen". Jag menade då att föräldrar får se till att vara tydliga med vad som egentligen gäller, dvs föräldrarnas värderingar.

Ok läste nog lite slarvigt.

Hur mycket föräldrar än anstränger sig så tror jag inte det räcker. Jag menar, dessa problem är verkliga och jag tror inte en enda förälder underblåser skeva skönhets- och kroppsideal.
  • sjuttiofemman
    Haskel skrev 2014-04-23 10:44:34 följande:
    Feminismen behövs, för att få kvinnor att sluta skaffa barn???

I artikeln nämn ju att löneskillnaderna i första hand beror på att kvinnor föder barn/är hemma med barn. Barn är ingen tvång, utan ett personligt val. Vem som är hemma med ett eventuellt barn är också ett val?

I så fall borde man tänka samma med förskolor, skolor, fritids och barnbidrag: har man skaffat sig barn så får man skylla sig själv och lösa sina problem.

Eller kan det vara så att det finns ett samhällsintresse i att kvinnor väljer att föda sina barn? Ett skäl till att kvinnan oftast stannar hemma med barnen är att mannen har en högre inkomst och familjen således tjänar på det. Med jämställda löner skulle männen kunna stanna hemma med barnen och kvinnan jobba, om de vill.
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?