Inlägg från: Rikard |Visa alla inlägg
  • Rikard

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Fagerlund skrev 2014-04-13 10:02:21 följande:
    Det stämmer. Du bekräftar min åsikt: Feminismen representerar ett särintresse - kvinnors villkor i samhället. Feminismen gör inget för mäns villkor.
    I beg to differ.

I mina ögon har feminismen gjort att vi fått ett mycket bättre samhälle.
    Här är några av de landvinningar som feminismen har åstadkommit, ofta i hård kamp mot män som just hatat feminismen:
    Rösträtt för kvinnor.
    Att vuxna kvinnor är myndiga
    Högre utbildning tillgänglig för kvinnor.
    Lag mot våldtäkt inom äktenskapet.
    Fri abort.

Allt detta leder till ett bättre samhälle, i mina ögon. Jag har ingen önskan att leva i ett samhälle där jag tillhör en privilegierad grupp på andras bekostnad, för att jag råkar ha en utväxt mellan benen som de saknar.

När det gäller lagstiftning har vi kommit långt i Sverige, när det gäller attityder visar personer som du, mr me och andra att det fortfarande är en mycket lång väg att gå.
  • Rikard
    Fagerlund skrev 2014-04-13 10:02:21 följande:
    Det stämmer. Du bekräftar min åsikt: Feminismen representerar ett särintresse - kvinnors villkor i samhället. Feminismen gör inget för mäns villkor.
    Att du kallar feminismen för ett särintresse visar avgrundsdjupet mellan din och min syn på saker.
    Jag anser inte heller att kampen mot apartheid, antisemitism eller den dagsaktuella kampen mot rasism är fråga om "särintressen". Det är en fråga om jämlikhet och allas lika värde.
  • Rikard
    grind skrev 2014-04-13 11:32:49 följande:
    Rikard Kvinnor är en grupp som har fördelar i samhället numera varför din historiska jämförelse är irrelevant.
    Om någon kommer med ett påstående om att feminismen aldrig givit män något så är det högst relevant att ta upp historien.

För övrigt anser jag inte att kvinnan är en grupp med fördelar idag. Det är enligt min åsikt bara skitsnack.
    Det är fortfarande männen som styr och härskar på alla plan.
  • Rikard
    grind skrev 2014-04-13 11:33:41 följande:
    Kvinnor är en grupp som är previlegierad i jämförelse med män så om något skulle det i så fall finnas särintressen för män.
    Man måste vara rejält blind för att tro på detta.
  • Rikard
    grind skrev 2014-04-13 11:41:38 följande:
    De exempel du drog upp var ju alla exempel då feminismen givit något för kvinnor.
    Jag inser att du och jag har alldeles för olika syn på vad rättvisa, rimlighet och ett gott samhälle är för att vi ska kunna kommunicera med varandra. Alla de historiska exempel som jag har givit är exempel på hur samhället har blivit bättre genom att en grupp som varit förtryckt inte längre är det. Detta är framsteg för alla som lever i det samhället, precis som det är ett framsteg för hela samhället om man lyckas få bukt med rasism.
    Men inser man inte det så kommer jag aldrig att kunna övertyga.
  • Rikard
    biologic skrev 2014-04-13 11:49:20 följande:
    Det är ju ändå en enormt stor skillnad mellan apartheid och feminism i dagens Sverige! I vissa länder är den jämförelsen mer rimlig, men inte här...!
    Du förstod uppenbarligen inte jämförelsen.
    Det handlade om att det inte är ett särintresse att kämpa för jämlikhet oavsett ras eller kön.
  • Rikard

Ni som pratar om lagar om att kvinnor enligt lag har fler rättigheter än män och att kvinnor försöker tillskansa sig fördelar gentemot män får gärna exemplifiera vad det är ni pratar om.

• Rikard

Att feminismen inte skulle haft någon betydelse för framstegen rörande kvinnors rättigheter är något av det mest korkade jag läst på länge.

• Rikard
    biologic skrev 2014-04-13 13:31:53 följande:
    Kvotering är t.ex. ett lysande exempel.

Har även ett exempel från lokaltidningen, där 4 gravida kvinnor blev uppsagda p.g.a. arbetsbrist. Företaget sade upp totalt ca. 250 personer, män som kvinnor, men de förstnämnda gjorde en DO-anmälan med ersättningsanspråk då de ansåg att de blivit diskriminerade: De hävdade att just de blivit uppsagda för att de var gravida...! 
    Vilka kvoteringslagar är det du tänker p? Du får nog vara mer specifik och hänvisa till vilka lagar som faktiskt finns om kvotering och inte bara påstå att de är "ett lysande exempel" på lagar som gynnar kvinnor.
    Du kanske känner till några kvoteringslagar som jag har missat.

Att lagar gällande gravida bara omfattar kvinnor är inte riktigt en feministisk fråga.
    Det du beskriver säger inte heller något om hur ärendet hanterades, bara att några gjorde en anmälan. Därmed har du inte visat hur lagen fungerar över huvud taget.
  • Rikard
    kerstinsmide skrev 2014-04-13 14:00:43 följande:

Fast nu förstår jag inte varför du svarat på litt inlägg på detta viset. :) Har aldrig påstått att feminismen i huvudsak är en extremistisk rörelse. Snarare tvärt om. Men tokstollar finns tyvärr i alla sammanhang. Feminismen är ,som jag tidigare skrev, till för alla. Det står för jämlikhet. Men nog finns det extrimister inom feminismen också. Har mött dem och i detta fallet är det då inga SD-are som ljugit ihop en identitet enbart för att 'trolla' irl. (Även om jag också är väldigt säker på att det finns folk som enbart skriver saker för att få folk att hata)
    Mitt inlägg var tänkt att visa att jag höll med och så ville jag utveckla hur antifeministerna fiskar upp de fåtal stollar som finns inom feminismen och blåser upp dem till att representera hela rörelsen. Det var alltså ett hejarrop.
    Ber om ursäkt om det blev otydligt.
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?