Inlägg från: biologic |Visa alla inlägg
  • biologic

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag ställer mig inte bakom någonting som får mig att pekas ut som ett "offer"...

Har själv alltid haft fler manliga än kvinnliga vänner, lekt med leksaker "för båda kön", haft mer "manliga" intressen, klär mig ändå feminint, sminkar mig, rakar mig och har intresse för inredningsdesign såväl som programmering..

Känns som om män jag träffar accepterar mig i större utsträckning än kvinnor. Har aldrig känt mig könsdiskriminerad på något sätt!

• biologic

Det är ju ändå en enormt stor skillnad mellan apartheid och feminism i dagens Sverige! I vissa länder är den jämförelsen mer rimlig, men inte här...!

• biologic
    Rikard skrev 2014-04-13 12:09:12 följande:
    Du förstod uppenbarligen inte jämförelsen.
    Det handlade om att det inte är ett särintresse att kämpa för jämlikhet oavsett ras eller kön.
    Jo, jag förstod det. Men jag förstår däremot inte hur det kan vara en "kamp" för det i dagens Sverige - ett av världens mest jämställda länder...

Jag är absolut för jämlikhet - däremot är jag helt anti det särintresse som har uppstått genom feminismen; att kvinnor skall tillskansa sig fördelar gentemot män enbart p.g.a. sitt kön. 
  • biologic
    Rikard skrev 2014-04-13 13:22:56 följande:
    Ni som pratar om lagar om att kvinnor enligt lag har fler rättigheter än män och att kvinnor försöker tillskansa sig fördelar gentemot män får gärna exemplifiera vad det är ni pratar om.
    Kvotering är t.ex. ett lysande exempel.

Har även ett exempel från lokaltidningen, där 4 gravida kvinnor blev uppsagda p.g.a. arbetsbrist. Företaget sade upp totalt ca. 250 personer, män som kvinnor, men de förstnämnda gjorde en DO-anmälan med ersättningsanspråk då de ansåg att de blivit diskriminerade: De hävdade att just de blivit uppsagda för att de var gravida...! 
  • biologic
    Rikard skrev 2014-04-13 15:09:22 följande:
    Vilka kvoteringslagar är det du tänker p? Du får nog vara mer specifik och hänvisa till vilka lagar som faktiskt finns om kvotering och inte bara påstå att de är "ett lysande exempel" på lagar som gynnar kvinnor.
    Du kanske känner till några kvoteringslagar som jag har missat.

Att lagar gällande gravida bara omfattar kvinnor är inte riktigt en feministisk fråga.
    Det du beskriver säger inte heller något om hur ärendet hanterades, bara att några gjorde en anmälan. Därmed har du inte visat hur lagen fungerar över huvud taget.
    Jag har aldrig pratat om lagar, det var någon annan som gjorde det. Jag pratar om "de fördelar som kvinnor tillskansar sig" med feminismen som täckmantel - vilket jag nämnde i mitt tidigare inlägg. T.ex. kvotering.
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?