Inlägg från: Gathehielm |Visa alla inlägg
  • Gathehielm

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Feminismen är en sorglig historia. Ideologin har gått från progressiv, intelligent och upplyst till en vetenskapfientlig hatkult som är mer inställd på att plocka så många offerpoäng som möjligt än att faktiskt lösa problem.

Allra tydligast kan man se detta i hur epitet som "vit", "man" och "straight" dyker upp som rena argument.
    "Han kan inte utala sig, för han är man," "Vita män kan inte sätta sig in i vår situation," "Straighta män är inte välkommna i vår demonstration," et cetera.

När utgångspunkten i feminismen en gång var att könstillhörighet, ras och sexualitet skulle vara irrelevant när man bedömer en annan individ.

Feminisen är idag en förvriden parodi på sig själv, och jag vill inte ha någonting att göra med den över huvud taget.

• Gathehielm
    mr me skrev 2014-04-10 18:11:06 följande:
    Därför att feministerna vållar så mycket skada i samhället. Man har paralyserat stora delar av samhällsdebatten och det är människor som dör och råkar illa ut pga feminism.

Ta bara våldtäktsdebatten som spårat ur fullständigt med feministernas krav på en "samtyckesparagraf" där de vill införa en omvänd bevisbörda vid våldtäktsmål och skapa en situation där en man ska kunna dömas för våldtäkt om han glömmer att fråga sin flickvän om hon vill ha sex innan de inleder akten. Det har förlamat våldtäktsdebatten och ingen agerar medan polisen slår larm om att gruppvåldtäkter och andra typer av övergrepp ute på skolorna under skoltid skjutit i höjden:

www.dn.se/sthlm/raare-attityd-till-sexbrott-b.../

Feministerna är mer intresserade av att sätta åt skötsamma män än att jaga verkliga våldtäktsmän eftersom feminister hatar män, som grupp. Och det gör att vi inte kommer någon vart i våldtäktsdebatten, för att nämna ett exempel.
    Feminister vägra att ta tag i större frågor eftersom att de inte har några större svar.

Schyman sade ju uttryckligen att det inte är hennes uppgift att bekämpa hedersvåld. Att hon är partiledare för ett parti som säger sig slåss för kvinnors rättigheter var visst inte relevant.
  • Gathehielm
    Clara098 skrev 2014-04-10 18:23:52 följande:
    Jag svarade att jag inte förstår dig. Men det hänger ju lite på hur du definierar feminism. Feminism som strävan efter jämställdhet mellan kvinnor och män har jag faktiskt lite svårt att se hur man kan hata om man inte har mycket gammaldags värderingar och på allvar tror att det är sådan skillnad mellan könen att de inte ska tillskrivas lika värde (jfr. tex. Saudiarabien). Dock håller jag med om att samhällsdebatten i Sverige till del är i händerna på feminister av ett slag vars åsikter jag personligen inte delar i alla lägen, men Sverige är ett litet, extremt land. En mer internationell bild av feminism ger kanske ett annat intryck? Jag tror att de flesta i Sverige, både kvinnor och män, är mer eller mindre att kalla feminister. Sedan de som tror att kön bara är en social konstruktion och förespråkar ett slags total likriktighet och manshat etc. - de hörs mycket men de är nog inte så många i alla fall. Ibland lyckas dock även de lyfta viktiga frågor.
    Feminism strävar efter jämställdhet.

Okej. Hur?

Jag hör det mantrat så ofta, men väldigt sällan kommer någon feminist med en lösning på någon större ojämlikhet. Istället verkar dagens feminister arbeta mer för att censurera låttexter eller reklambilder som de finner olämpliga, införa könsneutrala dagis eller få män att sittpissa på offentliga toaletter.

Varför ska jag respektera en ideologi som varken uppmärksammar eller bekämpar de problem som den säger sig motarbeta, utan istället fokuserar på rena skitfrågor.

Åh, nu har vi fru Gårman-skyltar. Äntligen är samhället fixat.
  • Gathehielm
    Clara098 skrev 2014-04-10 18:44:24 följande:

Feminism strävar väl efter jämställdhet på olika sätt beroende på vilka feminister du talar om och vilken ideologi de följer (är de särartsfeminister eller "likhetsfeminister" t.ex.), i vilket land och i vilken tid de befinner sig etc. Konkret var ju kampen för rösträtt här till exempel. De saudiska kvinnornas kamp för rätten till att köra bil är ett annat. Många feminister har kämpat och medverkat till lösningar på ojämlika situationer genom tiderna och fortsätter att göra det. Om man lyfter blicken lite och ser på vad som händer i andra länder ser man att det finns feminister som är modiga, smarta och kämpar för mycket beaktansvärda ändamål även idag. Även i Sverige sker det då och då. Är själv för det mesta inte så imponerad av vad dagens högljudda så kallade feminister i Sverige håller på med, vilket inte hindrar att de har rätt då och då. Har personligen inte mycket till övers för könsneutrala pronomen och namn eller alla idéer om att kön bara skulle vara en social konstruktion. Men att för den skull säga att man hatar feminism som sådan verkar förhastat och inte särskilt smart - det vore som att hata hela kristendomen på grund av vad enskilda fundamentalister i jättekonstiga evangeliska kyrkor i USA håller på med eller för den del alla vita män på grund av hur Breivik och hans trosbröder resonerar.

Våldtäktsdebatten rör dock ett mycket svårt ämne. Dagens reglering verkar ju på många sätt otillfredsställande eftersom den så ofta verkar leda till resultat som strider mot den allmänna rättskänslan. Men jag är inte övertygad om att en samtyckesreglering är rätt väg att gå. I någon artikel framfördes ståndpunkten att man i stället skulle införa även ett oaktsamhetsbrott (så det skulle räcka med att bevisa grov oaktsamhet i stället för uppsåt) - det kanske vore något att fundera på (och det kanske redan funderas på).
    Jag har all respekt för feminister i utlandet som kämpar mot uppenbara orättvisor. Vad jag talar om är svenska feminister som varken har tid eller ork att engagera sig i dessa. Schyman själv sade att icke-svenska kvinnors problem inte är hennes problem. Man kan då undra sig varför hon hävdar att hon kämpar för alla kvinnors rättigheter.

Schyman är ett extremfall, men beteendet är ändå symptomatiskt för majoriteten av svenska feminister.

"Ska vi stödja ideella organisationer som hjälper könsstympade flickor i sub-sahara eller skriva debattartiklar om det nya spännande ordet "hen"?"

"Debattartikeln, förstås! Sahara är, typ, skitlångt bort. Jag är ju pronomensförtryckt här."

Och självklart kan man avsky en ideologi om man anser att den gör mer skada än nytta. Även kristendomen. Att vara vit och/eller man är dock inget man själv har valt, och det är därför bra mycket mer absurdt att ha fördomar om vita män än om självutnämnda feminister eller kristna.
  • Gathehielm
    Queenie70 skrev 2014-04-10 18:56:08 följande:
    Förstår absolut. Kan vara väldigt jobbigt när man håller på att förlora de fördelar man hittills kunnat njuta av enbart för att man fötts med penis. Att behöva omdefiniera sig själv och sin plats i samhället kan vara en smärtsam process som säkert kan leda till hatkänslor för en man som har det lite jobbigt med sig själv.
    Åh, ursäkta, vet du var jag kan hämta ut min privilegikuponger? Måste man anmäla sig hos patriarkatministeriet?

Eller menar du att allt jag uppnått har varit på grund av min kuk? Wow, då är den bra mycket mer kraftfull än vad jag trodde.

Allvarligt talat, vilka fördelar syftar du på?
  • Gathehielm
    puss skrev 2014-04-10 19:04:37 följande:
    Ha wow, hör sitter du och är stor i käften och begriper inte ett skit. Där ser man.

Tex medicinsk forskning kan du ju kolla upp, om du har vett.
    Att du inte begriper saker betyder inte att de inte finns.
    Om du kommer med påståenden så är det också du som får underbygga dem med argument. 

Och, nej. Att bara slänga ur sig "medicinsk forskning" räcker inte.
  • Gathehielm
    puss skrev 2014-04-10 19:50:19 följande:
    Det räcker för den som begriper. Du efterfrågade en fördel. Jag säger medicinsk forskning. Det är alltså ett område inom vilket mannen har fördel. Du kunde inte göra den kopplingen. Nu har du deg klart framför dig.
    Var så god.
    Kvinnor har fördel i flygplan.

...

Ser du hur märkligt det blir när man bara kommer med ett påstående utan att förklara, motivera eller argumentera för det över huvud taget?

Man kan ju undra varför du hänger på ett diskussionsforum om du är så ointresserad av att diskutera.

På vilket sätt ser du att män är förfördelade gällande medicinsk forskning? Eller ska jag behöva dra orden ur dig ytterligare?
  • Gathehielm
    puss skrev 2014-04-10 20:01:14 följande:
    Män har fördel inom medicinsk forskning, eftersom inom medicinsk forskning är det ofta mannen som är norm, och det gör att mediciner och behandlingar anpassas efter män.
    Prata med nån på din habilitering om saken.
    Det finns flera olika anledningar till varför män är normen:

Vissa läkemedel kan påverka kvinnors könsceller. Hos män är det inget större problem eftersom att nya könsceller bildas kontinuerligt. Därför används manliga försökspersoner. En stor mängd medicinsk fakta kommer från försvaret i och med mönstringen och värnplikten, vilket gör män tacksammare som grupp. Män saknar menscykler, vilket gör dem mer hormonellt homogena, och effekter av experiment kan därför fastställas med större statistisk säkerhet. Tester på djur görs i större utsträckning på handjur eftersom att det helt enkelt är billigare. En hanråtta kan befrukta hundratals honor, men en hona är viktigare för fortlevnaden, i synnerhet om forskningen handlar om genetik och behovet av försöksdjur ökar för varje generation. Et cetera, et cetera. Män är helt enkelt lättare att experimentera på. Eller trodde du att det finns en enorm tillgång på kvinnliga försökspersoner?

Vidare bör man se det bisarra i att påstå att män har en medicinsk fördel när kvinnor faktiskt lever längre.

Hade du något annat exempel?
  • Gathehielm
    puss skrev 2014-04-10 20:26:32 följande:
    Men ÄR det så svårt att fatta??
    Ja, män har inte samma hormoner som kvinnor. Därför prövas mediciner fram för att passa män.
    Det är bättre för män, och sämre för kvinnor.
    Vilket inte har att göra med någon medveten könsdiskriminering, utan rent biologiska skillnader som gör det svårt att experimentera på kvinnor.

Och trots detta lever ni längre.

Win för oss?

Återigen, hade du något annat exempel på manliga fördelar?
  • Gathehielm
    Queenie70 skrev 2014-04-10 21:23:58 följande:

Spelar det nån roll vad jag skriver? Har en överväldigande känsla av att vad jag än kommer att hänvisa till för företeelser, källor och statistik så kommer du att avfärda det med "det tror jag inte på"... Så jag hoppar länkandet. Man ska inte spilla sin energi där den inte fyller nån funktion.
    Så du ger dig glatt in i en diskussion, men drar dig ur så fort någon ber dig komma med argument?

Yep. Jag har bra mycket större respekt för feminismen nu.
  • Gathehielm
    puss skrev 2014-04-10 20:29:02 följande:
    Har du frågor så googla. Det kan bli spännande för dig.
    Eller så är du obildbar.

Varför behövs feminism, tex.
    Jag tog faktiskt ditt råd och googlade lite (då det var länge sedan jag läste om medicinsk forskning) och upptäckte följande:

www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Lakemedel/Sa-godkanns-ett-lakemedel/Test-pa-bade-man-och-kvinnor/

Enligt läkemedelsverket (och jag misstänker att de har koll på läkemedel) testas män mer i Fas-1(då testerna mer riskabla, tjoho för jämställdhet) men att kvinnor och men testas i samma utsträckning när de kliniska testerna tar vid.

Citat från länken ovan:
    Kvinnor deltar i kliniska prövningar i lika stor utsträckning som män. Det skulle strida mot gällande bestämmelser att godkänna ett läkemedel som ska användas av både män och kvinnor, men som bara har testats på det ena könet. I regel är skillnaderna i ett läkemedels effekt och biverkningar mycket små mellan män och kvinnor. Och, som sagt, män dör ändå tidigare.
  • Gathehielm
    Froststar skrev 2014-04-11 10:13:02 följande:
    Det där är det ungefärliga standardsvaret man får av feminister. Paradoxalt nog var det just det skribenten anmärkte på några inlägg tidigare. Underhållande. Motiveringen till vad och varför är så är att det är så och därför och håll käft nu för du inte förstår. Du har överträffat dig själv Puss
    Huvudet på spiken. Feminister kan vara mer förutsägbara än fröken ur.
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?