Inlägg från: Orcha |Visa alla inlägg
  • Orcha

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Det beror väl på vad man tolkar in i ordet feminism.
    Jag har sagt det förr att jag har svårt nuförtiden att kalla mig för feminist då några extremister snott ordet och bedriver hetsjakt på män på olika sätt.
    Inget jag står för alls och inget jag vill förknippas med
    Så då säger jag hellre att jag är för jämställdhet.
    Det klingar bättre då det gynnar alla oavsett kön, ursprung eller sexuell läggning, för att nämna några.

Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • Orcha
    puss skrev 2014-04-10 20:14:07 följande:
    Det är skillnad på jämställdhet och jämlikhet.
    Ja fast inte på ett dåligt sätt.
    Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • Orcha
    Björnmossa skrev 2014-04-11 01:46:30 följande:
    Det är många som säger det. Jag har aldrig förstått exakt vilka de här extremisterna är. Är det jämställdhetsministern? Birgitta Ohlsson? Carin Holmberg? Eller någon tonårig bloggare nånstans?
    Här finns en bra artikel som förklarar det bättre än jag kan göra.
    genusdebatten.se/manshatande-offerfeminister-har-inget-med-jamstalldhet-att-gora/

Jag håller med om feminism som ideologi men inte på ett manshatande sätt och väljer därför att stryka ordet feminist ur min självbeskrivning och ersätter det med pro-jämställdhet istället.
    Av den enkla anledningen att radikalfeministerna står för helt andra åsikter och folk är faktiskt så pass slöa att de inte tar reda på vad ordet eg står för. 
    Och att då kalla sig för något där jag måste strida för ordets betydelse känns rätt meningslöst då jag kan använda mig av ett annat ord där alla känner sig inkluderade. Och som jag tror på lika mycket.

För jag tror det också är en bidragande del, att många män känner sig exkluderade, men det är en annan diskussion.
  • Orcha
    mindless skrev 2014-04-11 14:08:42 följande:
    Jag håller med, det är precis som med BRIS. Hur kan man bara arbeta för barns rättigheter? Är inte vuxna värda någonting? De som jobbar där måste verkligen hata vuxna. Antingen det, eller så klarar de av mästerstycket att hålla flera tankar i huvudet samtidigt. 
    Fast just där faller tanken om feminism ner till det jag nämnde om exkludering.
    Om feminism ska fungera så måste ju alla vara med på tåget, inte bara kvinnor, eller hur?
    I BRIS jobbar ju alla mot samma mål, tillsammans. Barn, män och kvinnor.
    Så enligt dig är feminism en rörelse för kvinnor med kvinnor?

Det är just det som jag motsätter mig. Ideologin som från början handlade om jämställdhet mellan könen har nu blivit en kamp mellan könen.
  • Orcha
    mindless skrev 2014-04-11 14:08:42 följande:
    Jag håller med, det är precis som med BRIS. Hur kan man bara arbeta för barns rättigheter? Är inte vuxna värda någonting? De som jobbar där måste verkligen hata vuxna. Antingen det, eller så klarar de av mästerstycket att hålla flera tankar i huvudet samtidigt. 
    mindless skrev 2014-04-11 14:24:31 följande:
    Nej! Tyckte du att det följde av det jag skrev?
    Ja.
    Fast inte som du tror.
    Glad
    Det är precis så här tankar om feminism fungerar.
    Fast upphöjt till på riktigt.
    Folk tror verkligen att det handlar om att exkludera halva befolkningen eftersom extremfeminister/radikalfeminister anser att män är djur. Dessa är få men skrämmer upp kontinenter av folk. (nåja, en viss överdrift då)

Jag vill inte tillhöra någon form av självutnämnda rättshaverister som skyller allt på ett kön.
    Det finns en historia och vi är här och nu för att rita den för våra barn(barnsbarnsbarn osv) låt oss ändra på saker och ting tillsammans istället för att starta krig mot det som historiskt har skett och, då, varit "rätt".

Jag vill inte gifta bort min dotter idag vid 13 
    års ålder mot en hemgift. Lika lite som jag vill att min son ska gå emot sina egenskaper som man och stå tillbaka pga av en skitnödig könskvotering. Jag vill se båda hitta deras "grej" och satsa utan att något sätter käppar i hjulet för dom.

• Orcha

Nehe. 
    Titta igen.
    Det du sarkastiskt skriver om att BRIS bara kan fokusera på barn och inte vuxna. Samma pararell dras tyvärr mellan den här diskussionen om femister och män som blir exkluderade.
    Jag drog ditt sarkastiska inlägg vidare.
    Alltså, du är inte påhoppad av mig utan lite medhoppad, (om nu det ordet inte finns så är min allmänna åsikt att det borde det göra).

Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?