Inlägg från: Analoga |Visa alla inlägg
  • Analoga

Måste hjälpa till att plocka upp efter slarvungar - rätt eller fel?

Det är en sak jag retar mig på något fruktansvärt på dotterns (3:e klass) i övrigt bra skola. Fröknarna i klassen har som policy att om något barn inte hänger upp sina kläder i kapprummet utan bara kastar dem på golvet,  eller om någon får ett raseriutbrott och t ex kastar ut en massa pennor på golvet  -  då ska ALLA hjälpa till att plocka upp!

Jag tycker så här:

Om ett barn t ex tappar ut något på golvet av en olyckshändelse, ja då bör självklart alla/några hjälpa till att plocka upp.

Men om ett barn genom ett raseriutbrott kastar ut något, eller medvetet bara slänger av sig kläderna i kapprummet  -  ja då tycker jag att det är så självklart att den som gjort det plockar upp efter sig själv!!

Varför ska de andra skötsamma hjälpa till att plocka upp? Då lär sig ju inte barnet ifråga att ta konsekvenserna för sitt eget handlande!

Detta handlar om en 3:e klass.

Vet ni något om hur det fungerar i era barns skolor?

Ta upp det med läraren är lättare sagt än gjort. Det är inte lätt att ge negativ kritik,.och jag vill inte uppfattas som en "bråkig" förälder som ifrågasätter deras metoder..

• Svar på tråden Måste hjälpa till att plocka upp efter slarvungar - rätt eller fel?
  • Analoga
    W Goldberg skrev 2014-04-10 18:06:42 följande:
    Jag tycker du ska säga till skolan att risken är stor att dom skapar mobbingoffer.
    Om ett eller ett par barn har problem med att hålla ordning av en eller annan orsak, och lärarna anser att dom ska ge gruppbestraffning för det, lär de icke ordningsamma barnen till slut bli retade, mobbade och utfrysta av de övriga.
    Jag skulle som mor till något av klassens barn, oavsett vilken sida jag stod på, absolut säga ifrån till lärarna innan dom skapat mer bekymmer än nödvändigt.

Vuxna och dessutom lärare borde veta bättre än så.
    Dessa barn är inte mobbade eller utfrysta. problemet tycker jag är att de signalerar till de icke ordningssamma att det är helt okey att "slarva" för de behöver ju ändå inte ta konsekvenserna själva; och det är orättvist mot de ordningssamma barnen som hänger upp sina kläder och inte bråkar i klassen; att de ska måsta hjälpa till att städa undan efter de slarviga!
  • Analoga

Jag är rätt nyfiken på om detta är något specifikt för "vår" skola?  Eller om detta är ett arbetssätt som fler skolor har?

Svar på tråden Måste hjälpa till att plocka upp efter slarvungar - rätt eller fel?