Tycker inte om ena bonusbarnet. Är det fel på mig?
Paulie00 skrev 2014-04-10 10:16:19 följande:
Hej! Jag tycker att det är jobbigt att komma hem ibland när mina bonusbarn är hemma. Jag får lite lätt panik. Jag önskar så klart att det inte var så! Men kan inte sätta ord på VAD det beror på. Jag tycker ju om dom, i grund och botten. Dom är i åldrarna 4 och 7 och 4 åringen är otroligt stökig av sig. Han är helt enkelt lynnig! En glad pojke som får sina utbrott då och då och skriker m.m. Inte okey i min mening och när han får sina utbrott blir jag helt paralyserad och börjar darra. Det är som att jag inte är van vid detta. 7 åringen däremot är mer "stabil". Honom har jag inget att säga till om. Han har vunnit mitt hjärta och är helt såld på honom!
Jag har så svårt att knyta an till 4 åringen. Det gör mig ledsen men jag skapar en lätt distans till honom. Jag försöker absolut inte göra någon skillnad på barnen på sättet jag behandlar dom, men jag har sååå svårt att knyta an till honom. Kanske blir bättre när han blir äldre? Hm... känner lite lätt dåligt samvete över detta. Men barn är också individer och man gillar inte alla. Alla gillar inte mig... Men jag blir så trött på honom!!!! Han pratar så JÄKLA högt och förstår inte när man säger till honom. Och nej, det är inget vidare fel på honom som ADHD osv.
Dock när vi har hittat på saker bara han och jag så sköter han sig exemplariskt! Men jag HAR ju svårt för honom. Suck... Någon som känner likadant? Eller som kan råda mig?
Paulie00 skrev 2014-04-14 09:00:08 följande:
Förstår vad du menar! Jag och min kille är ganska olika där. När den lilla får utbrott blir min kille helt paralyserad medan jag agerar. Jag är intresserad VARFÖR han fått utbrottet. Hjälper honom att sätta ord på "problemet" och säger åt honom att man SKA prata om saker och ting och inte skrika och lägga sig på golvet. Där vänder jag också på steken och säger: vad hade du tyckt om pappa och jag la oss på golvet och började gråta och skrika åt dig? Då får han sig en tankeställare han också. Måste bara ändra inställning i mitt huvud och mer acceptera att man behöver inte gilla båda lika. Dom är trots allt olika!
Tack för feedbacken!