• enbär

Hur mycket "skola" är förskoleklassen hos er?

Hos oss är förskoleklassens tider 8.30 - 13.00 mån-fre. De har "lektioner" hela den tiden, men förstås väldigt varierande vad det innehåller. De jobbar mycket med bokstäver, dock inge direkt lästräning. Men mycket högläsning där de jobbar mycket med textförståelse och innehåll. I matte räknar de nu på tal som tillsammans blir 10. Läxa en gång i veckan. Det kan vara allt möjligt men ofta ska de i läxan skriva en eller ett par meningar som svar på någon fråga. Om barnet inte kan skriva själv får föräldern skriva på en lapp och barnet skriver av i läxan. En del naturvetenskap med enkla experiment håller de också på med. Idrott har de med ombyte och duschning.

När jag pratade med en kompis blev jag förvånad över hur det är hos dem. Det var mer som förskola fast i skolans lokaler. Hur är det hos er?

• Svar på tråden Hur mycket "skola" är förskoleklassen hos er?
  • cloudberry79

Ungefär som för er. De har två arbetspass per dag, då har de en form av lektionstid där de antingen jobbar med bokstäver och ord, matematik eller något tematiskt. De har också lekstunder utomhus som är längre än skolans raster. De har idrott en gång i veckan, där de har med ombyte och duschar efteråt. De har också bad ibland och en hel del studiebesök och utomhuspedagogisk verksamhet. De har inte hemläxor, det finns ju inget centralt innehåll för förskoleklassen, så de jobbar mer skolförberedande. På fritids är det mer som förskolan, fast i skolans lokaler. Idag ska de på skidutflykt och äta mellanmål i skogen till exempel.

Just NO.
  • mikipiki

Min son har inte börjat än (han börjar i höst), men som jag förstod det på föräldramötet så kommer det att vara en blandning. Halva dagen lektioner och halva dagen lek/pyssel :)

• enbär
    cloudberry79 skrev 2014-04-09 13:12:30 följande:
    Ungefär som för er. De har två arbetspass per dag, då har de en form av lektionstid där de antingen jobbar med bokstäver och ord, matematik eller något tematiskt. De har också lekstunder utomhus som är längre än skolans raster. De har idrott en gång i veckan, där de har med ombyte och duschar efteråt. De har också bad ibland och en hel del studiebesök och utomhuspedagogisk verksamhet. De har inte hemläxor, det finns ju inget centralt innehåll för förskoleklassen, så de jobbar mer skolförberedande. På fritids är det mer som förskolan, fast i skolans lokaler. Idag ska de på skidutflykt och äta mellanmål i skogen till exempel.
    Skidutflykt! Här håller björkarna på att slå ut, tänk vad olika det kan vara i Sverige :).

Förtydligande om läxor. Det är inte "pluggläxor" på det sättet att de ska räkna färdigt några sidor i en mattebok eller skriva en massa utan handlar om enklare saker. En matteläxa var att räkna antalet fötter i familjen, skriva ner vilken adress man bor på och lite sånt. En annan gång var det att utifrån bilder i en bok beskriva vad man trodde hände, skriva ner och sedan lyssna när den vuxne läste sagan. Men jag tycker det är trevligt. Kul att som förälder bli involverad i i skolarbetet och bra för barnen att lära sig ta ansvar för att göra läxan, se till att den kommer med till skolan osv.
  • Duckan

Inga läxor förekommer här. De har sk arbetspass som varierar, men de har nån bok de jobbar i (Trulle?) och så är det matematik, läsning vet jag. Dottern har lärt sig att läsa genom att ljuda bokstäverna tex.
    Sen är det lektstunder och på fritids är det väl mest pyssel eller parken.

• fyrabarnsmor4
    enbär skrev 2014-04-09 12:09:51 följande:
    Hos oss är förskoleklassens tider 8.30 - 13.00 mån-fre. De har "lektioner" hela den tiden, men förstås väldigt varierande vad det innehåller. De jobbar mycket med bokstäver, dock inge direkt lästräning. Men mycket högläsning där de jobbar mycket med textförståelse och innehåll. I matte räknar de nu på tal som tillsammans blir 10. Läxa en gång i veckan. Det kan vara allt möjligt men ofta ska de i läxan skriva en eller ett par meningar som svar på någon fråga. Om barnet inte kan skriva själv får föräldern skriva på en lapp och barnet skriver av i läxan. En del naturvetenskap med enkla experiment håller de också på med. Idrott har de med ombyte och duschning.

När jag pratade med en kompis blev jag förvånad över hur det är hos dem. Det var mer som förskola fast i skolans lokaler. Hur är det hos er?
    Ungefär så har/hade mina barn på f-klass.

Hemläxa är att barnet ska hitta på saker som börjar på en viss bokstav t.ex. Bb. Sen ska  barnet skriva dit en ord samt rita.
    Det kommer nya bokstav varje vecka.

Tycker det passar min son bra.
  • strojes

9.00-13.30 inkl rast på fm och lunchrast.
    Ämnen de har: svenska, matematik, gymnastik, musik, bild, temaarbete, utematte.
    I svenska och matematik jobbar de i Trulleböcker (Trulle är ett troll som lär barnen olika saker). De jobbar då med bokstäver och ljud tex på svenskan och jämför mycket i matematiken, jobbar med ordningstal, siffror mm.
    Gymnastik har de tillsammans med ettorna och det är ombyte med dusch.
    Musik har de tillsammans med ettorna och de sjunger, övar rytmer och provar instrument.
    Temaarbete har de en em i veckan tillsammans med ettorna och jobbar med ett givet tema (hela skolan jobbar med samma tema). På höstterminen jobbar de i verkstäder och skapar olika saker och har sedan vernisage strax före jul. På våren jobbar de med drama och har en cabarét som alla föräldrar får titta på i slutet på terminen.
    Utematte är praktisk matte tillsammans med ettorna.
    De jobbar även i en skoldagbok. På måndagar planerar de veckan i skoldagboken och på fredagarna har de utvärdering.

• Mandelskorpan

De jobbar i arbetspass med stavelser, rim och ramsor för att få känsla för språket. Högläsning. Håller på med enkel matematik/mängdlära, plus, minus, hälften dubbelt. Inga läxor. Gympa, bad, utflykter ibland. Tycker det är ganska stor skillnad mot förskolan.

• whitestar

De har halva förmiddan lektionstid,sen är andra halvan fri lek,på eftermiddan samma sak+fruktstund däremellan.Inga raster förutom lunchrasten, men på halva fria leken får dom leka ute om dom vill.+att dom har lång lunchrast,över en timma.
    Gympa med ombyte,tyvärr ingen duschning av nån anledning.
    Inga läxor,sonen hade gärna haft det dock då han älskar skolarbete:)
    Vet att dom jobbat med stavelser bl.a,sen enkel matematik.
    Inga bad,förutom på fritte nån enstaka gång.
    Musik 1 gång i veckan,arbetspass framför dator 1 gång i veckan,hade dans på schemat fram till sportlovet.

• whitestar
    whitestar skrev 2014-04-10 09:20:11 följande:
    De har halva förmiddan lektionstid,sen är andra halvan fri lek,på eftermiddan samma sak+fruktstund däremellan.Inga raster förutom lunchrasten, men på halva fria leken får dom leka ute om dom vill.+att dom har lång lunchrast,över en timma.
    Gympa med ombyte,tyvärr ingen duschning av nån anledning.
    Inga läxor,sonen hade gärna haft det dock då han älskar skolarbete:)
    Vet att dom jobbat med stavelser bl.a,sen enkel matematik.
    Inga bad,förutom på fritte nån enstaka gång.
    Musik 1 gång i veckan,arbetspass framför dator 1 gång i veckan,hade dans på schemat fram till sportlovet.
    Tiden är 8.20-13.40,dom har förlängt med 20 minuter sen förra året då regeringen tydligen infört nån minsta nivå av skoldagar så för att slippa påbackning så förlängde dom skoldagarna.
  • Duckan

Gympa har inte våra barn tyvärr. Antar att det börjar i åk 1.

• MHBW81

Nu är mina barn äldre men i dotterns skola har förskoleklassen vanliga lektioner om än lite kortare än vad "Vanliga" skolan har. de får alltså en mjukstart och prova på alla olika ämnen som kommer. Både svenska, matte, lite engelska, ombytt gympa, och övriga ämnen såsom konst och musik m.m.
    De har även vissa gånger om året lite lektion tillsammans med åk 1-3 (Liten skola).
    Dock slutar de tidigare men har fritidsaktiviteter som alla andra fast inte med samma personal som övriga skolan som ofta drar iväg någonstans med de stora barnen.

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • En blå giraff

TS på min sons förskoleklass är det lite liknande som hos er. Men inte läxa en gång/vecka utan mer kanske en gång/månad. Sist de hade läxa skulle de se en film och kryssa i vad de tyckte, samt skriva en mening om vad filmen handlade om (med hjälp av föräldrarna om det behövs). 

Svar på tråden Hur mycket "skola" är förskoleklassen hos er?