• MsFundersam

Lätt barnvagn som funkar på landet

Känner mig helt bortkommen i barnvagnsdjungeln! Vill ha en lätt vagn men stadig att köra på grusvägar. Åker ej alls kommunalt.. Men ska gå lätt att ta med i egen bil. Vill gärna ha så bilstolen går att knäppa fast i vagnschassit. Vad rekommenderar ni?

• Svar på tråden Lätt barnvagn som funkar på landet
  • isolande

Emmaljungas vagnar är superbra, vill du ha fyra fasta hjul: City Cross, vill du ha svängbara: Nitro eller super Nitro. Emmaljunga har egna babyskydd som kan klickas på, men även adaptrar till t.ex Britax babyskydd.

Jag har haft Nitro City, en Duo Edge och en City Cross, supernöjd med alla!

• nystan

Jag har en Emmaljunga Mondial Duo Combi. Köpte en sådan just för att jag kör mycket på grusvägar och den är stabil och bra att köra. Jag har gått i ganska svår terräng (för att vara barnvagns terräng) och den är förvånansvärt lättkörd trots sin storlek.

Har testat vänners vagnar med plasthjul/ekrar och komforten blir inte alls lika bra. Den är lätt att fälla ihop men tar lite plats så man får ha ett hyfsat bagageutrymme i bilen.

• MsFundersam

Intressanta tips! Få av mina vänner har emmaljunga och jag har hört att de ska vara tunga o klumpiga. Men det är antagligen nån gammal modell de pratar om då. Jag skulle gärna gå halvt i skogen med hunden också så att man kommer fram i svårare terräng är verkligen ett plus!

• Soffan

Jag har Emmaljunga city cross och kör i skogen, på grus och även asfalt. Jag är hur nöjd som helst!

Vagnen är lätt i kg men också lätt att körs i skogen över mossan då handtaget kan vikas ner så man trycker vagnen fram upp. Den är även enkel att byta från ligg- till sittdel och vi har en adapter så bilstolen enkelt kan sättas fast om det är så att bebis sover.

Vi har två vovvar och är mycket i skogen så vi köpte vagn efter behov och är mycket nöjda :)

• MsFundersam

Kanske city crossen är lite lättare än mondial duo combi... Hur är det med city cross, är handtaget svängbart på den med liggdelen också? Kanske bra att kunna svänga ifall det blåser rakt in då man går.

• Soffan

Svängbart? Själva handtaget går att ha i olika höjd..förstår inte riktigt vad du menar?

Och blåser rakt in gör det inte, dels är du i vägen och dels så har du ju suffletten, jag skulle inte vilja ha ha barnet vänt ifrån mig.. har varit ute i storm och inte tycker jag bebis någonsin reagerat på något korsdrag i vagnen..

• MsFundersam

Ja kanske man inte vill ha bebis svängd bort från sig... Mycket att lära :) Funkar britaxen även på sämre vägar?

• Oscarsmamma84
    MsFundersam skrev 2014-04-08 17:51:58 följande:
    Ja kanske man inte vill ha bebis svängd bort från sig... Mycket att lära :) Funkar britaxen även på sämre vägar?

Har inte varit så mycket på sämre vägar men framhjulen går o låsa så det borde den. Går att ha sittdelen mot sig o framåtvänd
  • Ploppan01

Jag har också haft city cross och kommer att välja den nu med. Går både promenader på landsväg samt joggningturer i spåret. Lätt men rejäl. Ej svängbart handtag dock

• nystan

Jag har classic chassit. Hade tidigare en Duo Edge med sport chassit men den blev tyvärr stulen. Gillade sport chassit lite bättre än classic. Men väldigt bra när man vill ut i skogen är dom båda två.

Jag var också lite rädd för att den skulle bli lite tung men när man är ute och går märks det inte att det är en tyngre vagn. Ute är den minst lika lätt som min väns Bugaboo men känns stabilare. Men sen så är den självklart mer tungrodd inne i affärer. Jag är iaf super nöjd med min.

• MsFundersam

Sportchassit tyckte jag verkade intressant när jag läste reklamen. Men jag är tveksam ännu till tyngden. Mest med tanke på att den ska in och ut ur både bilmoch kanske båt också sommartid. Men jag är såå tacksam för alla åsikter.

Svar på tråden Lätt barnvagn som funkar på landet