• wizzer

Tips på mjölkfria mellanmål? 9 mån

Hej!
    Vi ska på läkares inrådan testa mjölkfri kost till vår 9-månaders bebis. Lunch och middag är inga problem men däremot mellanmålen tycker jag är svårare, vad kan man tänkas ge då? Har tidigare gett små frukt/yoghurt/risbägare men de innehåller ju mjölk allihop. Så tips tack! :) Åh, de ska även vara äggfria.. Gröt får hon redan på morgonen så helst inte mer gröt. Man kan ju ge en banan givetvis men skulle gärna vilja variera lite! Det ska vara hyfsat mättande, hon brukar inte nöja sig med bara fruktpuré t.ex.

Tack!

• Svar på tråden Tips på mjölkfria mellanmål? 9 mån
  • wizzer
    Monchichier skrev 2014-04-08 12:16:55 följande:
    Varför inte mer gröt? Det är ju superbra som mellanmål ju

Javisst, tänkte mest att det kan bli enformigt varje dag. Ibland kommer det säkert att bli gröt till mellis men vill ha tips på saker som jag kan variera med.
  • wizzer
    Kontra skrev 2014-04-08 13:15:43 följande:
    Det finns ju mjölkfri yoghurt, kan det vara något?

En macka med leverpastej på

Avokado

Gör eget fruktris, mixa ihop valfri frukt/bär med ris

Bra tips, tack! Känner att det står still ibland, saknar inspiration.

Mjölkfri yoghurt ska vi testa, tyckte dock inte att hon verkade nöjd med vanlig, slät yoghurt förut men man kan ju ha lite bär i så att de blir lite mer rejält.
  • wizzer
    Monchichier skrev 2014-04-08 13:12:06 följande:
    enformigt för dig eller bebisen? Bebisen kommer inte protestera mot enformigheten, det kan jag garantera.

Du röstar för gröt, uppfattat..

Jag tänker att det är roligt för alla med variation. Dessutom bra att testa olika saker.
  • wizzer
    Monchichier skrev 2014-04-08 13:22:50 följande:
    Leverpastej är inte att föredra om man ska gå på en mjölkfri kost. 

Det är inte heller alla bröd som passar till det heller.

Bara som en liten parentes.

Nä, detsamma gäller om det ska vara äggfritt tror jag, man får läsa noga på förpackningen.
  • wizzer
    Kontra skrev 2014-04-08 13:26:46 följande:
    Vet hur det är :/. Känns som att man bara gör samma sak hela tiden. Min flicka älskade leverpastej i den åldern, hon åt den som den var rakt upp och ner liksom.

Om hon gillar yoghurt(min flicka gillar det inte) så kan du ju blanda i bär, havre/müsli tex. Eller så kan du ju ge både yoghurt och macka.

Ellas kitchen har goda smoothies som är mjölkfria.

Ja man känner sig så tradig när man ger samma hela tiden! :) samtidigt så har man ju inte alltid tid/lust att vara kreativ i köket..

Jag har faktiskt inte testat leverpastej än för jag tycker själv att det är så himla äckligt, hehe. Men vi har det ofta hemma för att pappan gillar det, så jag ska testa att ge dottern, det är ju en bra järnkälla.

När ni ger smörgås, gör ni småbitar eller får de tugga från en stor bit? Jag tycker fortfarande det är lite läskigt att ge stora saker för hon trycker liksom in hela och sitter där med munnen proppfull..
Svar på tråden Tips på mjölkfria mellanmål? 9 mån