• Trollungarna

50% men ej hela veckor

Jag undrar hur många som har sina barn, eller sin sambos barn, 50% av tiden men som inte har varannan-vecka rakt av. Det finns många andra upplägg och jag undrar lite hur ni har lagt upp det och hur gamla barnen är.

Vid vilken ålder börjar barnen ha åsikter om hur de önskar att ni delar upp tiden?

• Svar på tråden 50% men ej hela veckor
  • BioBonus

Vi har varannan vecka nu, men fram till minstingen var fem år så hade vi ett 2-2-3-schema som funkade kanon när hon var mindre. Sen tyckte hon själv det blev för hattig så vi gick över till vecka-vecka.

• Kasperina

Min son är 5,5 och vi har haft 2-2-3 schema sen vi flyttade isär när han var 3,5. Det funkar jättebra för oss alla och ingen av oss har upplevt det som hattigt utan snarare skönt då man aldrig riktigt hinner börja sakna varandra mycket. När han är borta en hel vecka (vid ledigheter och så) blir det tufft för både honom och föräldrarna

• Trollungarna
    Kasperina skrev 2014-04-08 09:56:53 följande:
    Min son är 5,5 och vi har haft 2-2-3 schema sen vi flyttade isär när han var 3,5. Det funkar jättebra för oss alla och ingen av oss har upplevt det som hattigt utan snarare skönt då man aldrig riktigt hinner börja sakna varandra mycket. När han är borta en hel vecka (vid ledigheter och så) blir det tufft för både honom och föräldrarna
    Ja men det är ungefär så vi har det också nu. Men i sommar kommer vi ha en vecka i taget, så vi får se hur det funkar.

Verkar vara vanligt att man har 2-2-3 schema och att det funkar bra när barnen är små, vi försöker oss på det nu så får vi se hur det utvecklar sig.
  • Padirac

Mellan det dottern var 4 och 6 var hon med mig varje torsdag o fredag och varannan helg. Mycket tid med var och en utan att det blev så hattigt för henne, Torsdagar funkade inte för mamman så det var det vettigaste vi kunde göra. 

Mån Tis  Ons  Tor  Fre  Lör  Sön
    m     m    m      p      p     p      p
    m     m    m      p      p     m    m
    osv

Sen blev det varannan vecka ett par år.

Vi bor inte längre på samma ort och i flera år efter flytten var hon med mig 3 helger av 4 och så träffades vi minst en gång till varje vecka - det blev många mil men hon klarade omställningen bra,  fast det tog 9 månader innan kunde vara glad igen.

Nu är hon så stor att kompisar och fritidssysslor tar mer tid så jag har henne tyvärr inte mer än varannan helg. 

• Noran

Vi har varannan helg, men på veckodagarna har vi fasta dagar. Dels för att det känns enklare och dels för att det funkar bättre med barnets aktiviteter.

På loven försöker vi lägga semestern så att vi inte har semester samtidigt och den som är ledig har barnet. Är det för lång tid kan barnet komma en kväll eller liknande till den andre. Tycker det skulle kännas svårt att ha semester varannan vecka på sommaren t.ex.

Svar på tråden 50% men ej hela veckor